Gå til innhold

Når lever fler mennesker enn alle før?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje aldri?

Hvis folk slutter å dø idag vil det fortsatt ta en solid mengde år før vi kommer opp i antall totalt døde, og uansett om det noen gang hadde skjedd ville jorden vært for liten for oss alle.

 

jeg tror basis matematikk sier at det vil skje siden tallet vokser hele tiden. la oss gå utifra at det evt er ubegrenselig plass på jorden.

Lenke til kommentar

Gidder ikke engang å prøve og tenke på en løsning på et slikt spørsmål....

 

Siden jeg er opptatt av problemstillingen rundt den globale befolkningsøkningen vil jeg gi dere noe å tygge på:

LongTermPopulation.gif

Grafen viser verdens befolkningsøkning fra år 0 til år 2000. På 200år har altså mennesketettheten økt 6 ganger!

 

Hvor har vi et problem? :

Population_growth_rate_world.PNG

Hovedsakelig Afrika!

Skal vi gjøre noe med verdens framtid og all elendigheten på kloden må vi først starte med å få bukt med befolkningsveksten. Det vil være nyttig uhjelp!

Forsetter befolkningsøkningen i slik takt frykter jeg vi får oppleve store og grusomme krigshandlinger de nærmeste årene. De klimatiske effektene av dette vil også føre til store negative endringer.

Sennariet til Al Gore blir som "en tur i parken" i forhold.

 

Sjekk gjerne opp fakta dersom dere vil kryssjekke data:

http://en.wikipedia.org/wiki/World_population

http://en.wikipedia.org/wiki/Population_growth

(dataene stemmer overens med andre pressantasjoner jeg har sett, så jeg vil sette 100% tillit til dette)

Lenke til kommentar

Befølkningsøkningen har allerede bremset, og tilogmed stoppet helt opp mange steder i verden. Det beste eksempelet er vel europa, vi har på en måte lagt perioden med eksplosiv befolkningsvekst bak oss og vi ser det samme i andre områder med høy levestandard. Det samme vil antageligvis skje i områder som i dag har høy befolkningsvekst (amerika sør for USA, afrika og sørøst-asia). Hvor mange vi blir før det stopper opp er vanskelig å si. Har lest anslag på 8-12mrd mennesker.

 

Med dagens forbruksmønster i den rike del av verden har jorden en bæreevne på ca 1mrd mennesker. Med enkle (men muligens upopulære) tiltak kan det sikkert økes til nevnte 20mrd men da må vi kutte ned på kjøttforbruket, stoppe avskogingen og bremse jorderosjonen drastisk.

Lenke til kommentar

Da er det litt interessant å se på Fermiparadoxet.

 

Fermi tar utgangspunkt i fakta om at vi ikke har sett snurten av utenomjordisk liv, og går ut fra at liv oppstår relativt vanlig og at intelligent liv sprer seg og blir dominant blant konkurrenter. Hvorfor har vi da ikke det minste håndfaste bevis for utenomjordisk liv?

 

Les mer

og her Doomsdayargument

 

For 2000 år siden var vi 300 millioner mennesker på denne planeten. Nå er vi 6 milliarder, og tar man en titt på andre innlegg i tråden så er vi godt på vei til å utslette oss selv. Eller viss Fermi tar feil så er intelligent liv på jorda statistisk sett ekstremt uvanlig :hmm:

Endret av rufs
Lenke til kommentar
hmm ifølge den grafen der er det jo langt fra umulig =P

Det bare ser sånn ut siden ikke den er logaritmisk. For at det på et tidspunkt skal leve flere enn det noen gang har gjort før må befolkningen mer enn doble seg for hver generasjon lenge nok til å ta igjen "etterslepet". Det tar 40-50 år for den å doble seg i dag, og det er ca to generasjoner.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Haha, fikk et merkelig spørsmål i hodet som jeg anntar må regnes ca utifra antagelser, men uansett...

 

Når vil det leve flere menneskeren alle som har levd tidligere(altså døde, igjennom menneskenes historie)

 

=P

Hvor mange mennesker har levd før 1900 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...