Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil - første Bil


Ducatey

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Eg planlegger å kjøpe min første bil til utpå sommeren 2010, og evt musikk annlegg.

Men før eg går til innkjøp av bil ønsker eg å vite hvilke ungdomsbiler dere annbefaler, så det hadde våre fint om dere hadde komme med forslag.

 

Eg kan nevne at eg er ganske grønn når det kommer til mekking av bil", dvs eg kan nok ikke ha noen bil som krever så altfor mye mekking.

 

Eg kommer til å notere ned alle bil forslagene dere kommer med, å ser så hvilke eg liker best og som er å få tak i :)

 

Her er kravene eg setter meg:

PRIS: 20-35K

MODELL: Ikke så viktigt, så lenge bilen er strøken og ser bra ut.

HK: minimum 100 - 120 HK, er glad i fart så desto sprekere desto bedre.

+ Manuel gir

 

Eg er naturligvis på leit etter ein brukt bil (som skal være mulig å få tak i Hordaland, Rogaland området)

 

Er litt intresert i Audi A4, Opel Calibra, Hyundai Coupe, og kanskje Chrysler, er dei og annbefale?

 

 

ANNLEGG.

Eg er veldi glad i høy" musikk å vurderer å kjøpe annlegg å ha i bilen. Noen forslag til ett OK annlegg?

 

Hvet ikke hva som er vanlig pris på annlegg til å ha i bil, men ønsker ett annlegg til ein grei pris og som ikke tar så altfor stor plass.

 

 

HVILKEN BIL OG ANNLEGG ANNBEFALER DERE?

- Takk for alle svar!

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt intresert i Audi A4, Opel Calibra, Hyundai Coupe, og kanskje Chrysler, er dei og annbefale?

 

Du bør ikke kjøpe en A4 med det budsjettet du har. Da ender du opp med en bil som du må ha mye på verksted (kjøpte selv en A4 til 90 000,- for noen år siden, totalt brukte jeg over 50 000,- på den). Opel Calibra er jo en OK start-bil. Du får noen med litt gamp i, men de ruster noe alvorlig, så man må sjekke de svært nøye før evt kjøpt. Hyundai er ikke noe ungdomsbil? Og Chrysler har et rykte på seg å være svært upålitelig.

 

Noe du ikke nevner, er hvor mye kan du om bil? Holder du på å utdanne deg til mekaniker, har du jobbet på verksted, eller er du helt grønn? :p

 

Ang. anlegg. Kjøper du en Audi, trenger du bare en kasse, forsterker og sub. Kasse koster 800,-, forsterker koster 1 500,- og sub koster 1 500,- (anbefaler Pioneer). Hadde selv en Alpine monoblokk med 12" Pioneer sub, hadde det i 5 år før jeg solgte det. Fungerte uten problemer hele veien og lyden var bra i forhold til pris. Poengterer dette sammen med Audi nettopp fordi de har alltid hatt gode høytalere i bilene sine. Selv min gamle Audi 80 hadde kurant anlegg.

 

 

HVIS jeg var deg, ville jeg ha lett etter en 86- Audi Coupe 2.3E (m/u quattro). Dette fordi, selv om jeg er "gammel" nå, tiltrekker den bilen meg fortsatt grusomt mye :p

 

Kan nevne at jeg en gang kjøpte meg en Mazda 323 GT 89-. Kvikk liten sak med 120hk, Var ikke noe feil på den, pålitelig som bare det.

 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av vonkane
Lenke til kommentar
Er litt intresert i Audi A4, Opel Calibra, Hyundai Coupe, og kanskje Chrysler, er dei og annbefale?

 

Du bør ikke kjøpe en A4 med det budsjettet du har. Da ender du opp med en bil som du må ha mye på verksted (kjøpte selv en A4 til 90 000,- for noen år siden, totalt brukte jeg over 50 000,- på den). Opel Calibra er jo en OK start-bil. Du får noen med litt gamp i, men de ruster noe alvorlig, så man må sjekke de svært nøye før evt kjøpt. Hyundai er ikke noe ungdomsbil? Og Chrysler har et rykte på seg å være svært upålitelig.

 

Noe du ikke nevner, er hvor mye kan du om bil? Holder du på å utdanne deg til mekaniker, har du jobbet på verksted, eller er du helt grønn? :p

 

Ang. anlegg. Kjøper du en Audi, trenger du bare en kasse, forsterker og sub. Kasse koster 800,-, forsterker koster 1 500,- og sub koster 1 500,- (anbefaler Pioneer). Hadde selv en Alpine monoblokk med 12" Pioneer sub, hadde det i 5 år før jeg solgte det. Fungerte uten problemer hele veien og lyden var bra i forhold til pris. Poengterer dette sammen med Audi nettopp fordi de har alltid hatt gode høytalere i bilene sine. Selv min gamle Audi 80 hadde kurant anlegg.

 

 

HVIS jeg var deg, ville jeg ha lett etter en 86- Audi Coupe 2.3E (m/u quattro). Dette fordi, selv om jeg er "gammel" nå, tiltrekker den bilen meg fortsatt grusomt mye :p

 

Kan nevne at jeg en gang kjøpte meg en Mazda 323 GT 89-. Kvikk liten sak med 120hk, Var ikke noe feil på den, pålitelig som bare det.

 

 

Edit: Skrivefeil

 

 

Takk for ett godt svar her

 

Når det kommer til hva eg kan om biler så er eg ganske grønn, så i utgangspunktet bør eg ha ein bil som ikke krever så altfor mye mekking"

 

Begge bilene du skrev virket intressange, for ta å se om det er å få tak i og til hvilken pris...

 

Eg noterer bilene dere annbefaler å ser hvilke som er å få tak her i området".

Fordelen er jo at det er lenge til eg skal kjøpe bil å har da god til å finne den rette".

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar

Tja du sier ungdomsbil. Da tenker jeg automatsk eldre mercedes ala 190, volvo 240/740/940 turbo, bmw 3 serie (og til en viss grad 5serie også). Biler som golf er jo også klassikere innenfor ungdomsgruppen, samt honda civic, mitsubishi galant og mazda 323. Vis du ikke kan fikse bil selv ville jeg virkelig anbefalt noe japansk ala 323f, galant eller lignende. Det viktigste er å passe opp for rust! Og at oljebytte er gjort skikkelig.

 

lykke til! :D

Lenke til kommentar
Tja du sier ungdomsbil. Da tenker jeg automatsk eldre mercedes ala 190, volvo 240/740/940 turbo, bmw 3 serie (og til en viss grad 5serie også). Biler som golf er jo også klassikere innenfor ungdomsgruppen, samt honda civic, mitsubishi galant og mazda 323. Vis du ikke kan fikse bil selv ville jeg virkelig anbefalt noe japansk ala 323f, galant eller lignende. Det viktigste er å passe opp for rust! Og at oljebytte er gjort skikkelig.

 

lykke til! :D

 

 

Okei, flott, takk skal du ha :D

Lenke til kommentar

Det ble nevnt lengre oppe her at Opel Calibra ruster svært fort. Men eg liker de bilene ganske godt. Så hviss eg hadde ha funne ein ganske strøken Opel Cabrila med lite rust, hadde det ikke da våre mulig å oppreholde den slik? Som sagt er eg ikke så dreven på biler, men har slekt som kan litt om det. Å det å holde ein bil rustfri er vell ikke akurat så avansert, men kreves "kvalitetstid" med bilen...

 

Så eg lurer på, er Calibra ein OK bil, eller ruster den rett og slett for fort? Vil berre vite om denne er ett alternativ, eller om den frarådes..

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar
Det ble nevnt lengre oppe her at Opel Calibra ruster svært fort. Men eg liker de bilene ganske godt. Så hviss eg hadde ha funne ein ganske strøken Opel Cabrila med lite rust, hadde det ikke da våre mulig å oppreholde den slik? Som sagt er eg ikke så dreven på biler, men har slekt som kan litt om det. Å det å holde ein bil rustfri er vell ikke akurat så avansert, men kreves "kvalitetstid" med bilen...

 

Så eg lurer på, er Calibra ein OK bil, eller ruster den rett og slett for fort? Vil berre vite om denne er ett alternativ, eller om den frarådes..

 

Som jeg nevnte tidligere, det er en OK bil, men når man skal kjøpe en slik, må man være 100% sikker på at det ikke er noe skjult rust på den som eier ikke forteller om.

 

Audi på den annen side, ruster svært sjeldent. Dette fordi de har galvanisert karroseri. Men noen modeller (A4 B5 (1994-2001)) er svært utsatt for hyppige verkstedbesøk.

 

Toyota er rimelig driftssikker, på lik side som Mazda, men Toyota er generelt sett stygge biler.

 

Mercedes har på de eldre modellene driftssikre dieselmotorer, men ruster noe helt inn i granskauen.

Lenke til kommentar
Det ble nevnt lengre oppe her at Opel Calibra ruster svært fort. Men eg liker de bilene ganske godt. Så hviss eg hadde ha funne ein ganske strøken Opel Cabrila med lite rust, hadde det ikke da våre mulig å oppreholde den slik? Som sagt er eg ikke så dreven på biler, men har slekt som kan litt om det. Å det å holde ein bil rustfri er vell ikke akurat så avansert, men kreves "kvalitetstid" med bilen...

 

Så eg lurer på, er Calibra ein OK bil, eller ruster den rett og slett for fort? Vil berre vite om denne er ett alternativ, eller om den frarådes..

 

Som jeg nevnte tidligere, det er en OK bil, men når man skal kjøpe en slik, må man være 100% sikker på at det ikke er noe skjult rust på den som eier ikke forteller om.

 

Audi på den annen side, ruster svært sjeldent. Dette fordi de har galvanisert karroseri. Men noen modeller (A4 B5 (1994-2001)) er svært utsatt for hyppige verkstedbesøk.

 

Toyota er rimelig driftssikker, på lik side som Mazda, men Toyota er generelt sett stygge biler.

 

Mercedes har på de eldre modellene driftssikre dieselmotorer, men ruster noe helt inn i granskauen.

 

 

Ahh ok, takk :)

Lenke til kommentar
Audi på den annen side, ruster svært sjeldent. Dette fordi de har galvanisert karroseri. Men noen modeller (A4 B5 (1994-2001)) er svært utsatt for hyppige verkstedbesøk.

 

Jaha?

 

Har selv en 97 mod. A4 avant og den har da ikke vært på verksted så lenge jeg har hatt den i eie. Eneste som er skiftet er slitedeler som vifterem, plugger, pluggledninger, olje, filter osv. Det eneste "store" som har skjedd var når jeg måtte skifte det ene hjullageret. Det viste seg å inneha en defekt slik at det gikk i stykker på motorveien. Måtte tilkalle berging til lokale Møller verkstedet. Deretter kjørte jeg bilen sakte til en bekjent for å skifte lageret. Alle disse ekstrakostnadene etterbetalte Biltema meg uten å nøle siden det var produksjonsfeil ved lageret.

 

Jeg tror hva man må skifte på bilen også henger mye sammen med hvordan eierne har tatt vare på bilen. Hard kjøring og mye utløsning av turtallssperra tilsier hard bruk med der til økt slitasje.

 

Mitt råd er å unngå biler med rust (det kan fort bli dyrt å utbedre), og som er dyre å forsikre. Hør med ulike selskap for pristilbud, og velg deretter hvilken bil du ønsker deg.

Lenke til kommentar

BMW! jeg hadde en e36 som min første bil.

det er fremdeles den beste bilen jeg har kjørt. har den enda faktisk^^

 

modellene du burde se på er e30 og e36 etter min mening.

masse plass til anlegg i bagasje rommet. og bilen ser badass ut;)

har senka min i front og badboy lister på lyktene. hehe

ga 18,000 for den for 3 år siden. men den er ikke strøken da.

 

har forresten ikke hatt no feil på den. bare noen fjærer fester som har røket^^ men det er pga for stor fart over farts dumper...

kjørte den tur retur roskilde for 2 år siden, med god fart:P ikke no problem i det heletatt.

 

enest er at om du skal kjøpe bmw så ikke kjøp 1,6L. den er alt for daff.

2L er 6cilyndra men den er tyngre, så ville satsa på 2,5

har en z3 med 2L og det er ikke så mye forskjeld faktisk

Endret av DStraX
Lenke til kommentar
Audi på den annen side, ruster svært sjeldent. Dette fordi de har galvanisert karroseri. Men noen modeller (A4 B5 (1994-2001)) er svært utsatt for hyppige verkstedbesøk.

 

Jaha?

 

Har selv en 97 mod. A4 avant og den har da ikke vært på verksted så lenge jeg har hatt den i eie. Eneste som er skiftet er slitedeler som vifterem, plugger, pluggledninger, olje, filter osv. Det eneste "store" som har skjedd var når jeg måtte skifte det ene hjullageret. Det viste seg å inneha en defekt slik at det gikk i stykker på motorveien. Måtte tilkalle berging til lokale Møller verkstedet. Deretter kjørte jeg bilen sakte til en bekjent for å skifte lageret. Alle disse ekstrakostnadene etterbetalte Biltema meg uten å nøle siden det var produksjonsfeil ved lageret.

 

Jeg tror hva man må skifte på bilen også henger mye sammen med hvordan eierne har tatt vare på bilen. Hard kjøring og mye utløsning av turtallssperra tilsier hard bruk med der til økt slitasje.

 

Mitt råd er å unngå biler med rust (det kan fort bli dyrt å utbedre), og som er dyre å forsikre. Hør med ulike selskap for pristilbud, og velg deretter hvilken bil du ønsker deg.

 

 

Takk skal du ha. Men kan du spesifisere noen biler som generelt sett er dyre og forsikre?

Lenke til kommentar
Audi på den annen side, ruster svært sjeldent. Dette fordi de har galvanisert karroseri. Men noen modeller (A4 B5 (1994-2001)) er svært utsatt for hyppige verkstedbesøk.

 

Jaha?

 

Har selv en 97 mod. A4 avant og den har da ikke vært på verksted så lenge jeg har hatt den i eie. Eneste som er skiftet er slitedeler som vifterem, plugger, pluggledninger, olje, filter osv. Det eneste "store" som har skjedd var når jeg måtte skifte det ene hjullageret. Det viste seg å inneha en defekt slik at det gikk i stykker på motorveien. Måtte tilkalle berging til lokale Møller verkstedet. Deretter kjørte jeg bilen sakte til en bekjent for å skifte lageret. Alle disse ekstrakostnadene etterbetalte Biltema meg uten å nøle siden det var produksjonsfeil ved lageret.

 

Jeg tror hva man må skifte på bilen også henger mye sammen med hvordan eierne har tatt vare på bilen. Hard kjøring og mye utløsning av turtallssperra tilsier hard bruk med der til økt slitasje.

 

Mitt råd er å unngå biler med rust (det kan fort bli dyrt å utbedre), og som er dyre å forsikre. Hør med ulike selskap for pristilbud, og velg deretter hvilken bil du ønsker deg.

 

Haha

 

Her har en som har hatt mange Audier og mye med merket å gjøre. Nå sa jeg heller ikke at samtlige A4er med B5 karroseri ville gå i stykker. For å utdype et stort og dyrt problem med denne modellen, så er det at den har 4 bærebroer på hver side av forstillingen. Det koster rundt 12 000,- i deler å bytte de, i tillegg koster det x-antall timer i verkstedet. Dette karroseriet har også svakhet i startsperre og turbo/turbofølere (diesel modeller). Hvis man kjøper seg en billig A4, må man regne med å sette den på verksted en gang eller to.

 

Og det du mener at man må kjøre som et svin for å ødelegge bilen sin, uriktig. Det ville jeg ikke ha gjort da det ville ha utsatt min familie for unødig fare. Jeg bodde i Bergen da jeg hadde min A4, der er det plenty med fartsdumper, som gir unødig slitasje på forstilling.

 

Problemet med forstilling er noe som går gjennom de fleste av Audi sine modeller mellom 1994-2001. Min far har en Audi S8, betyr ikke at den er uknuselig, tvert imot. I tillegg koster bærebroene 4 ganger med på den enn hva den gjør på en A4. Så hvorfor skal man gå for en bil som har potensiale for problemer/mye slitasje på forstilling? Fordi det gir overlegen kjøreegenskaper i forhold til lignende biler. Og hvis man i tillegg har quattro sm jeg hadde pluss brede lavprifildekk, sitter den som tyggegummi på asfalten.

Endret av vonkane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...