Gå til innhold

Uleselige bilder fra CD


Peat

Anbefalte innlegg

Jeg fant forleden dag en 5-6 år gammel CD-R med bilder på som jeg vil ta backup av til harddisk. Det er 4 mapper brent på CD-en, og hver mappe inneholder 70-150 bilder hver. Jeg får kopiert over alle filene, men under kopieringen fra 3 av mappene (med TeraCopy), sier programmet at filen ikke finnes. Alle filene blir opprettet på harddisken, og de tar plass, men ingen programmer ser ut til å klare å lese filene i de 3 mappene. CD-en er så godt som ripefri, med bare noen få overflateriper som stort sett er ytterst der det ikke er brent.

 

Noen som kanskje har forslag til hvordan jeg får åpnet de uleselige bildene? Samtlige bilder i den 4. mappa får jeg åpnet normalt, og de vises med thumbnails og sammendragsdetaljer. Filene i de resterende 3 mappene mangler visst også sammendragsdetaljer... :ermm:

 

Edit: CD-en ser forresten ut til å være av typen "mixed". Det er altså et videoklipp i roten av CD-en også, men den er "adskilt" fra mappene i utforsker... Dvs. mappene har tittelen "Uspesifisert", mens videoklippet har spilletiden som tittel...

Endret av Peat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cd og dvd plater er ikke noe god backup.

Hvis en ønsker å bruke disse for å sikre bilder o.l for fremtiden må en bruke media av god kvalitet.

Har erfart flere ganger att cd'er som er brent for "lenge" siden er uleselige.

Prøv i en annen cd stasjon, en del cd/dvd spillere er mer "kresne" enn andre.

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet et par av bildene med en hex editor, og alle jeg testet var helt tomme (inneholdt bare nuller), så det vil si det ikke finnes noe informasjon i bildefilene. Så de er nok tapt:( Men jeg er optimist, så jeg prøvde CD check-en din Hårek. Fikk bare bekreftet det opplagte: Først en CRC-feil, og så flom av meldinger om at "parameteren er feil".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...