Gå til innhold

Forslag til nytt Telenor modem/ruter


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge hatt problemer med min Zyxel P2602HWT som jeg fikk fra Telenor..

og jeg har tenkt å ringe dem om å få tilsendt en nyere og bedre modem..

 

Men er det noen som har erfaring med hvilket modem jeg skal spesielt spørre etter?

Vi har 20mbit i huset og 5 personer som bruker det aktivt med ca 2-3 enheter hver.

Så modemet/ruteren har hatt problemer og har blant annet sluttet å virke i noen timer eller helt til noen restarter den.

Den har også noen gang vist at den tar i bruk over 110% av sin innebygde RAM.. noe som er umulig..

I tillegg kan man bare lage 11 PortForward regler, noe som er svært lite når man har 2 PS3'er og en Xbox360 + 4-6 PC'er med Utorrent i huset.

 

Det nye modemet/ruteren burde/må ha trådløs også. :|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp deg heller et rent modem som f.eks. dette som du setter i brigde og en kvalitetsrouter ved siden av. Kombinerte løsninger er sjeldent optimale.

Har dette modemet selv som backup mot en ADSL2+ linje fra NextGenTel og det fungerer greit men det stjeler nesten 1Mbps av linjehastigheten nedstrøms kontra Thomson-modemet fra NextGenTel.

Lenke til kommentar

Ok, skal se etter en modem+ruter ordning.

Tingen er at jeg er hybelboer og er så og si ansvarlig for nettet i bygget..

 

Skal lete etter ett modem for ca 300kr og en ruter for 300-500kr og sende forslaget til hybelverten.

 

Men vil helst ha en kombi-modem som ett forslag også..

Har Speedtouch 546 trådløs? tror jeg ordnet en slik til foreldrene mine.. men den hadde ikke trådløs.

Lenke til kommentar

For 10-15 tilkoblede enheter ville jeg satset litt mere på routeren enn 3-500kr.

Router er det leddet man ikke skal spare seg til fant på.

Jeg har selv ASUS RT-N16 som koster ca 1000kr. Den har masse ROM, RAM og en rask CPU. Dette gjør at routeren bl.a. tåler 300.000 samtlige P2P tilkoblinger ved bittorrent.

Det routermodemet dere har nå tipper jeg tåler 100-200 tilkoblinger totalt...

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hmm, da ringer jeg telenor og spør om de kan sende Speedtouch'en.

Og deretter sier jeg til hybelverten at han burde kjøpe en D-LINK DIR-655 eller 635

De koster 750 og 550

 

Skal lete etter en billigere ruter først, slik at jeg har flere valg til dem.

Endret av Larsen91
Lenke til kommentar

Sliter noe forferdelig med samme "multimodem", pokkers haug med drit. Uansett om jeg kobler til den direkte, kobler meg gjennom min Dir-655 router og hvordan jeg ordner med Nat mapping, skrur av firewall etc så åpnes aldri portene. Å sette møkka i bridge modus med Dir-655 routern som router har jeg heller ikke fått til å funke. Dritt lei.

 

Vurderer å kjøpe det DLink modemet ovenfor slik at jeg kan komme tilbake til noe mer likt mitt gamle oppsett fra før jeg byttet til telenor.

 

Hadde lenge 20 Mbit fra nextgentel, som alltid lå på rundt 9 Mbit ned når målt. Avtalen var jo 20 Mbit teoretisk fart, men avhengig av linje kunne det bli endel mindre, greit nok. Da jeg en dag ble oppringt av en selger fra telenor som sa at linja jeg satt på fint klarte 14 Mbit i praksis ble jeg forbanna over at Nextgentel ikke ga meg det jeg betalte for, maks hastighet av linja jeg sitter på, opptil 20 Mbit ned og bytta.

 

Her ser det ut som jeg har valgt mellom pest eller kolera og endte opp med en hybrid som er resistant mot antibiotika... Linja faller ut så å si hver kveld kl 0000, port forwarding funker ikke samme hva jeg gjør, upnp fungerer kun en kort dag etter router reset og det virker ut som routern kneler med jevne mellomrom og må restartes før nettet fungerer igjen.

 

Kort fortalt, med mitt inntrykk av telenors nye Zyxel multimodem anbefaler jeg alle og enhver til å styre unna telenor som bredbåndsleverandør om man kan.

Lenke til kommentar

kjørere same zyxel modem her på telenor linje.,

Sleit lenge med å få det til å fungere skikkelig. Men løsninga for meg blei å sette modemet i bridge og kjøre internette gjennom ein linuxserver som eg da bruker som ruter.

 

Linja hos meg er dhcp og ikkje pppoe. Så då va det bare å sette modemet i bridge og serveren til å mota ip fra dhcp., så va eg på nett. Aldri vert någe nytt problem med modemet etter. Makser linja ofte.., veldig mange connections.., men er stabilt.

 

Hadde det speedtouch 780 WLT før. Men det var mye verre. Restarta seg flere ganger i døgnet. Ikkje holbart. Ringte telenor så fekk eg nytt zyxel modem.

Endret av xzibiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...