Gå til innhold

[Løst]Høyttalere og forsterker til ca. 5000 kr


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal anskaffe et stereoanlegg som skal brukes til film, div. metall, gammel rock og musikken til fruen (sistnevnte trengs ikke tas hensyn til :p).

Jeg har satt en foreløpig grense på ca. 5000 kr. Høyttalerne jeg har sett på er:

Anderson L-6 200W

Infinity Primus 250

Dynavoice F-6

 

Har sett litt på en forsterker:

NAD C315BEE

 

Jeg lurer da på hva som blir anbefalt av disse og andre høyttalere/forsterkere i denne prisklassen. Passer denne forsterkeren til Dynavoice høyttalerne f.eks?

Takker for svar.

Endret av Oddybody
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynavoice F6 låter OK ift. til pris.

Men noe vidunderhøyttaler er den IKKE. Og ikke stol på "Best i Test i Lyd og Bilde".. jeg har en mistanke om at den testen ikke er utført av Lyd og Bilde selv, men kjøpt inn til bladet fra en eller annen ekstern kilde. Driftsmessig vet jeg ikke mer om den at mitt eget par F6 nå er skrotet. Delefilteret sa takk for seg etter noen timers spilling på lavt til moderat volum.

 

Jeg ville gått for et par pent brukte Dali eller B&W-høyttalere!

Lenke til kommentar

Ville faktisk valgt noen mindre høyttalere enn de du har sett deg ut der. Har selv samme forsterker, og den er jeg veldig fornøyd med, men man må huske at den er ikke veldig kraftig og egner seg ikke til å dra store høyttalere. Har min koblet til et sett med Dali Lektor 2 Prøvde forsterkern også opp mot et par BW DM686 men de blir litt for tunge å drive så ideelt sett burde man ha en større forterker igjen......

 

Stikk en tur innom en seriøs Hi-Fi sjappe (hifiklubben etc), de er ofte behjelpelig med å koble opp høyttalere og forsterker så du kan høre på det du kjøper. Ta med litt av den musikken du har tenkt å spille.

 

Just my 2 cents.....

Lenke til kommentar

Takker for svar. Problemet med de høyttalerne er at de overskrider budsjettet for dette anlegget (4000,- + 3500,- = 7500,-)

Har nettopp kjøpt møbler til leiligheten og skal kjøpe 2 anlegg og enda en ny tv.

 

Men angående de Dali-høyttalerne...Følsomheten er 85 dB. Dynavoice F-6 har 92 dB følsomhet. Jeg forsto det slik at høyere følsomhet -> lettere å drive. Men regner nesten det må ses i sammenheng med størrelsen på elementene da?

Lenke til kommentar
Takker for svar. Problemet med de høyttalerne er at de overskrider budsjettet for dette anlegget (4000,- + 3500,- = 7500,-)

Har nettopp kjøpt møbler til leiligheten og skal kjøpe 2 anlegg og enda en ny tv.

 

Men angående de Dali-høyttalerne...Følsomheten er 85 dB. Dynavoice F-6 har 92 dB følsomhet. Jeg forsto det slik at høyere følsomhet -> lettere å drive. Men regner nesten det må ses i sammenheng med størrelsen på elementene da?

 

 

Ja skjønner det sprenger budsjettet litt(BTW så koster 315BEE 2298 kr ;) ) . Men poenget mitt var egentlig å anbefale å gå til en butikk som har litt peiling og prøve litt forkjellige muligheter, samt høre hva de råder deg til. Det finnes andre bra høyttalere som er hakket rimeligere enn Lektor 2. Er jo synd å kjøpe en bra forsterker for så å kline til med noen høyttalere som ikke gjør forsterkeren rett.

 

Angående følsomhet og lettdrevenhet stemmer vel det du sier. Men det sier ingenting om kvaliteten på det som kommer ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med Denon PMA-510? Den er satt kraftig ned nå, og har i tillegg platespillerforsterker. Funker knall sammen med et par B&W DM686 til rundt 4k, slik at totalen bikker akkurat rett over 5k. Alternativt så kan du også høre på Lektor 1 fra Dali, en liten gøyal tass som spiller stort.

 

Bruktmarkedet er også et godt alternativ her, bare pass på å bruk litt tid på korrespondanse med selger.

 

Når det gjelder hva som er lettdrevent og ikke - det er flere faktorer som spiller inn her. Følsomhet, impedanse, fasevinkler, og en del annet. Impedansen sin hva som kreves av strøm, veldig grovt forenklet. Dali har en veldig jevn impedansekurve, det har ikke B&W, som gjerne har noen strømkrevende dipper nedover i bassområdet.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å handle et oppsett til 8k (budsjetter er til for å overskrides :p ) hos Maxwell HiFi i Stavanger. Det ble Apollo Audio høyttalere (4k) med Marantz SR3005 Surround-reciever (3k) pluss kabler og frakt (de resterende 1k). Høyttalerne er egentlig fronthøyttalere i et surroundoppsett, og mangler derfor den ekstra trøkken i bunn, men lyden er knallgod. Høyttalerne består av en diskant og 2 5 1/2 tommere pr stk. Senere blir det kjøp av sub i tillegg dersom jeg savner litt mer trøkk.

Det hele er koblet til tv-en med spdif/koaksial eller hva det er, og fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...