Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig grunnlag for å ikke inngå kontrakt for kjøp av bolig


TomTom01

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

har følgende spørsmål:

 

Jeg har en bekjent som har fått aksept på et bud i et borettslag. Forkjøpsretten er enda ikke avklart.

 

Etter å ha gitt budet oppdager min bekjente at det står en trafo/nettstasjon for kraftforsyning på tomten. Denne er "kamuflert" som en bod. I salgsoppgaven er ikke dette opplyst. Da min bekjente er usikker på dette i forhold til elektromagnetisk stråling/kreftfare ønsker han nå å gå fra budet han har fått aksept på.

 

Hvordan er muligheten for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen juridisk kompetanse utover menigmanns, så man må ta svaret mitt deretter.

 

Jeg tror ikke denne mangelen på informasjon er grov nok til at han kan trekke seg. Det finnes jo en mengde andre folk som bor i nærheten av denne stasjonen, noe som betyr at den antakeligvis er vurdert som trygg. Hadde det ikke vært trygt regner jeg med et eller annet statlig organ hadde vært på banen og krevd utbedring osv.

 

Din bekjentes "fobier" utover det en normal person har (dvs alle de andre som bor der) vil jeg ikke tro er grunn nok til å trekke seg. Man får håpe noen benytter forkjøpsrett.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen juridisk kompetanse utover menigmanns, så man må ta svaret mitt deretter.

 

Jeg tror ikke denne mangelen på informasjon er grov nok til at han kan trekke seg. Det finnes jo en mengde andre folk som bor i nærheten av denne stasjonen, noe som betyr at den antakeligvis er vurdert som trygg. Hadde det ikke vært trygt regner jeg med et eller annet statlig organ hadde vært på banen og krevd utbedring osv.

 

Din bekjentes "fobier" utover det en normal person har (dvs alle de andre som bor der) vil jeg ikke tro er grunn nok til å trekke seg. Man får håpe noen benytter forkjøpsrett.

 

Bakgrunnen for dette er at det foreligger rapporter som forteller at det er sterke indikasjoner på at elektromagnetisk stråling fra høyspentutstyr kan øke risikoen for blodkreft hos barn. Han har barn.

Lenke til kommentar

står de ikke stort sett alltid i bod de trafoene.

 

vis din bekjent er så redd for dette så kan h*n foreta måling av elektromagnetismen i litt over alt og så i leiligheten og se om det er noen vesentlig forskjell

 

*oppdatering*

 

den trafoen er nok ikke høyspent som definert i den artikkelen han leste.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Bakgrunnen for dette er at det foreligger rapporter som forteller at det er sterke indikasjoner på at elektromagnetisk stråling fra høyspentutstyr kan øke risikoen for blodkreft hos barn. Han har barn.

 

Kjenner til opplegget med økt sjangse for blodkreft hos barn som bor under høyspentmaster ol, men er usikker på om det er snakk om samme størrelse på spenninger og felt når det gjelder en slik trafo som det der. Antakeligvis ligger kablene her i jorden og det er heller ikke snakk om samme spennet som mellom høyspentmaster.

 

Uansett, jeg skjønner problemstilllingen, hvis man først har fått for seg at noe kan være skadelig for ens barn så er det vanskelig å slappe av og la det gå.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Bakgrunnen for dette er at det foreligger rapporter som forteller at det er sterke indikasjoner på at elektromagnetisk stråling fra høyspentutstyr kan øke risikoen for blodkreft hos barn. Han har barn.

 

Kjenner til opplegget med økt sjangse for blodkreft hos barn som bor under høyspentmaster ol, men er usikker på om det er snakk om samme størrelse på spenninger og felt når det gjelder en slik trafo som det der. Antakeligvis ligger kablene her i jorden og det er heller ikke snakk om samme spennet som mellom høyspentmaster.

 

Uansett, jeg skjønner problemstilllingen, hvis man først har fått for seg at noe kan være skadelig for ens barn så er det vanskelig å slappe av og la det gå.

 

Det helt korrekte spørsmålet blir vel da egentlig: Kan man gå fra et boligkjøp dersom det i prospektet ikke er angitt at det er en trafo ved bygget (rekkhus).

Lenke til kommentar

no kjem vel det litt ann på størrelsen til trafo/nettstasjonen, mens sansynlig er denne berre for borettslaget og då er ikkje akkurat ein stor magnetisk stråling frå. Og då er den vel egentleg ein forgreiner, og ingen direkte trafo.

 

Det hadde vore noko anna om det var ein full høgspent-trafostasjon men dei er ikkje mulig å kamuflere som ei bod, lagerbygg 1000-4000m3 derimot.

 

El-sensitivitet er ein omdiskutert sjukdom, så lenge det ikkje er klare årsaker bak så tviler eg på at dette vil kunne vere grunn til heving i eit borettslag, så sant ikkje denne nettstasjonen er bygd inn i akkurat den leiligheita som din bekjente skal kjøpe.

I så fall så skulle jo det vore opplyst om sidan det er ein del av leiligheita.

 

edit:

I tillegg er vel forskinga retta mot høgspentlinjer som kjører heilt andre spenninger enn kva nettstasajonene kjører med. Dei "værste" høgspentlinjene er dei som krysser landet, blant anna over hardangervidda.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Kan man gå fra et boligkjøp dersom det i prospektet ikke er angitt at det er en trafo ved bygget (rekkhus).

vil si du har en sak iallefall vis en måling i leiligheten foretas og det viser seg at det er høyere verdier en det som er normalt/forsvarlig i leiligheten.

men husk at det er mer en bare en fordelingsbu som gir slik stråling, noa av det værste som vi er i nærheten av oftest er varmekabler,

Lenke til kommentar
Kan man gå fra et boligkjøp dersom det i prospektet ikke er angitt at det er en trafo ved bygget (rekkhus).

vil si du har en sak iallefall vis en måling i leiligheten foretas og det viser seg at det er høyere verdier en det som er normalt/forsvarlig i leiligheten.

men husk at det er mer en bare en fordelingsbu som gir slik stråling, noa av det værste som vi er i nærheten av oftest er varmekabler,

 

 

Denne tråden gjelder nok desverre meg.

 

Litt info om stråling og trafostasjoner/nettstasjoner: Det er nok desverre slik at trafo'er kan avgi like sterke magnetfelt som høyspenntledninger men de avtar raskere med avstand. Forskning på skadeffekter av magnetiske felt i boligområder bruker 0.4microT som utgangspunkt, det er antatt at svakere felt ikke gir skadelige effekter. Vanlig bakgrunnsstråling er i området 0.01-0-1microT i områder som ikke er i nærheten av høyspenntinstallasjoner. Det har blitt forsket mye på dette og rapporter fra for eksempel WHO konkluderer med at det er tildels sterke indikatorer på en årsakssammenheng mellom svake magentiske felt og overhyppighet av leukemi hos barn . Indikatorene er dog ikke sterke nok til at de har konkludert med en sikker sammenheng, bare en mulig, men når det gjelder en egne barn så er det uansett ikke ønskelig å ha en slik usikkerhet. Gjeldende referanseverdier for soverom etc er p.t. 100microT og ingen boliger i Norge er i nærheten av denne verdien, men forskningen indikerer altså en mulig skadevirkning fra magnetfelt helt ned til 0.4microT og det er dette som ligger til grunn for den generelle usikkerheten angående høyspenntmaster, trafoer o.l.

 

Videre utvikling: Jeg har snakket med kraftselskapet og de mente at i og med at trafoen befinner seg kun 2 meter fra husveggen så vil det nok sannsyngvis magnetfeltet være sterkere enn 0.4microT. Senere idag har jeg en avtale om å ringe dem for å få mer info om den aktuelle trafoen, krafselskapet kan også bistå med å gjøre målinger.

 

Saken min hviler vel på selgers/meglers opplysningsplikt angående trafoen. Borettslaget har bygd trafoen slik at den ser ut som en utebod/garasje og dermed så kan man ikke umiddelbart konkludere med at det er en trafo ved selvsyn uten å gjøre nærmere undersøkelser. Trafoen har en normal ståldør med høyspennt-merking men denne døren er ikke synlig fra den normale adkomstveien til leiligheten.

 

Perioden med forkjøpsrett utløper i midten av neste uke.

 

Jeg kommer til å spørre en advokat for å finne ut om jeg har en sak her men det hadde vært greit med noen flere synspunkter.

 

På forhånd takk for alle svar!

 

Edit: Når det gjelder andre boenheter etc så vil ikke trafoen ugjøre noen fare da magnetfeltet vil være neglisjerbart på avstander >10m (de nærmeste boenhetene har oppholdsrom omtrent 10m fra trafoen)

Endret av perfr32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...