Gå til innhold

Hvilket musikk-cd-rippeprogram anbefaler erfarne brukere?


Anbefalte innlegg

"Jukeboks-funksjonalitet" tenkte jeg at jeg skulle ordne ved bruk av QCD, min favoritt blant mp3-spillerne.

Ok, men den kjenner eg ikke til. Missforsto deg da, du skrev jukebox på pc'en :wink:

Tenker jeg går for EAC til ripping, jeg, siden kvalitet er mitt høyeste krav...  8)  

Som er sa lenger oppe, så lenge du bruker lame får du bra kvalitet på mp3 filene din. Programmet du velger er en smak sak. Men EAC er bra program, det er gratis og det er meget posetivt. Men selv bruker eg media jukebox 9.0 til å rippe (lame) /brenne/ osv.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry guys, Audiocatalyst 2.1 er det eneste man trenger!!

Ripper cd'er direkte til MP3, kjapt og enkelt. Har CDDB

støtte slik at man slipper skrive inn sangnavn manuelt.

 

Audiocatalyst er god og gammel men anbefalles sterkt 8)

Finner det på Direct Connect eller Kazaa garantert..

Lenke til kommentar
Sorry guys, Audiocatalyst 2.1 er det eneste man trenger!!

Ripper cd'er direkte til MP3, kjapt og enkelt. Har CDDB

støtte slik at man slipper skrive inn sangnavn manuelt.

 

Audiocatalyst er god og gammel men anbefalles sterkt 8)

Finner det på Direct Connect eller Kazaa garantert..

 

For et par år siden kunne jeg vært enig, men som er nevnt tidligere, CDex gjør akkurat samme jobben som Audiocatalyst og det er gratisvare. Så CDex dersom man ønsker kjapp ripping. Ellers EAC som de andre sier...

 

Andy

Lenke til kommentar
Sorry guys, Audiocatalyst 2.1 er det eneste man trenger!!

Ripper cd'er direkte til MP3, kjapt og enkelt. Har CDDB

støtte slik at man slipper skrive inn sangnavn manuelt.

 

Audiocatalyst er god og gammel men anbefalles sterkt 8)

 

Kvalitetsmessig er den ikke stort å skryte av, det er hvertfall sikkert og visst. De som har drevet på med mp3 i noen år (før 2000) vet hva jeg snakker om hvis jeg nevner "Xing".

Lenke til kommentar

Lame kan vel ingen protestere på når det kommer til encoding. Når det kommer til ripping så er også rådet fra de erfarne relativt unisont, nemelig EAC, på de hubbene som kun deler høy-kvalitets mp3 kreves EAC som det rippeprogrammet som er brukt, det er ikke uten grunn, EAC har den beste errror-correctionen blant rippeprogrammene, det er ingen grunn til å bruke noe annet om ikke hastighet er veldig viktig for deg.

 

AtW

 

EAC er best til ripping pga Error-korreksjonen. Det går litt senere enn andre, men resultatet blir bra.

 

Til å enkode fra wav til f.eks. mp3 er det mange som duger. EAC med Lame er bra når man først har fått til de innstillingene man skal ha. Tungvint å bytte innstillinger. Enklere med dbPowerAmp Music Converter. Denne kommer standard med Lame 3.91 men byttes enkelt til 3.93. Kan også bruke "lossless" enkodere som Flac/Monkey Audio. Flac går sikkert an å bruke med EAC. også

Lenke til kommentar

Noen som har hørt om Windows Media Player 9?

 

Ripper fort og greit med absolutt holdbar kvalitet på resultatet. Sant nok så ripper det til .wma og ikke .mp3, men det har jo faktisk svært lite å si, så lenge det låter bra.

 

WMP9 fungerer også utmerket som jukebox. Har snart 15 GB med musikk på maskinen min, og har ennå til gode å bli plaget av noe ved WMP9.

 

Selv om store, slemme microsoft står bak...

Lenke til kommentar
Til å enkode fra wav til f.eks. mp3 er det mange som duger.

 

Tungvindt!! Bruk heller en alt-i-et ripper/encoder som feks....

Audiocatalyst ? Xing of the hill!:yes:

 

Har skilt mellom selve rippe prosessen til wav/PCM på harddisken og selve konverteringen av wav/PCM til mp3 eller annet format.

 

Vil presisere at EAC+Lame både ripper og enkoder til mp3 også. Det som er tungvindt etter min oppfatning med EAC er å endre innstillingene i EAC, i sær hvis du vil endre mellom VBR og CBR. Hvis en bare skal kode i konstant hastighet som fx 320 kbps mp3 er EAC+Lame best. På den annen side har fx Kaizers Orchestra så dårlig lydkvalitet på sine CDer at 320 kbps egentlig er å kaste bort mye plass.

 

Bruker nå "--alt-preset extreme %s %d" VBR innstillingene i EAC+Lame 3.93 og filene ender opp på ca 220-270 kbps i gjennomsnitt.

 

En fordel med EAC er at du kan la Wav filene bli liggende igjen på harddisken for senere å kode dem til mp3 evt med andre kvaliteter for å bruke f.eks. i bærbar mp3 spiller eller jukebox i bilen eller til å kode til hvilket som helst annet format som "lossless" kodeks som "FLAC", "Monkeys audio" eller Mp4 om en vil. Kvaliteten på wav filen vil være den aller beste pga. ECC i EAC.

 

Dessuten. Hvorfor kaste bort penger når EAC, CDex, dpPowerAmp Musicconverter er gratis?

Lenke til kommentar

Anser at et rippeprogram MÅ kunne rippe CD'er som har kopisperre. Etter at jeg måtte pensjonere CD-spiller'n i stua etter å ha "mistet" knyttneven i luka under forsøk på å spille Bertine Zetlitz - Sweet Injections, så fant jeg ut at det bare var å finne et program som kunne legge plata over på disk. Etter litt søking kom jeg over Acoustica MP3 CD-burner som klarte den rippingen helt greit, både kjapt og med bra kvalitet.

Acoustica er ikke gratis, men det var ikke rare summen det kostet.

 

Nå skal det sies at CD-spiller'n i stua fra før hadde sett sine beste dager, men den fikk fullstendig hikke ved å dytte inn kopisperrede plater.

Lenke til kommentar
det kan være litt greit og få oppgitt sånn ca hvor raskt programmet klarer og rippe!

slik at du ikke laster ned et program som bruker 5 min på ein sang

 

Det kommer jo an på så mangt...f.eks CD-leser og prosessor. Ikke minst rippemetode og om man velger å kode til mp3 on-the-fly/mp3 encoder/innstillinger.

 

Dessuten er tidsbruk nærmest irrelevant hvis det bare er kvalitet man er ute etter.

Lenke til kommentar
Så lenge du bruker lame er det en smaksak hvilket program du bruker, men han sa jo at han ville bruke pc'en som en jukebox. Og media jukebox 9.0 støtter lame/ogg (MEDIA JUKEBOX supports over 80 media file formats) Nevn noen andre som gjør det?

Forresten atw har du teste det?

Så syns eg du ikke skal være spydige, du er ikke alene som har hold på med mp3 i mangen år. :wink:

 

EAC har som nevnt for mye bedre error-correction, og man trenger ikke 80 forsjellige formater, EAC stotter alt som er aktuelt (ogg, mp3 aac, mpc, osv). Har testet det ja.

 

Ps er paa ferie, saa beklager sporadiske og korte svar

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...