Gå til innhold

mistet føreretten på motorvei med 80 km/t


inflames662

Anbefalte innlegg

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

 

Det brevet går vel rett i papirkurven... Inndragningstiden som er oppgitt er jo "minstesatser" som forutsetter god vei, tørt føre, og oversiktig trafikkbilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

 

Det brevet går vel rett i papirkurven... Inndragningstiden som er oppgitt er jo "minstesatser" som forutsetter god vei, tørt føre, og oversiktig trafikkbilde.

 

ja, og jeg håper da de tar hensyn til ting som god vei, tørt føre og ingen trafikk. Jeg er bare redd for at de ikke skal gidde å bruke tid på å undersøke hvordan forholdene var, før de setter straffen.

 

Og er rimelig sikkert på at veiskulderen er like liten i sørlandsparken som etter dyreparken. Den er selvfølgelig smalere før e18 går over i motorvei ved Timenes. Uansett er veiskulderen alt for smal, bare venter på at noen skal treffe et vogntog med problemer som står halvveis ut i høyre felt....

Lenke til kommentar
Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

 

Det brevet går vel rett i papirkurven... Inndragningstiden som er oppgitt er jo "minstesatser" som forutsetter god vei, tørt føre, og oversiktig trafikkbilde.

 

Jeg får stadig kjeft for å være negativ (eller realist, som jeg kaller det) her inne. I dette tilfellet prøvde jeg å gi trådstarter et forslag om hva kan kunne gjøre for å bedre sin sak. Jeg sa ikke at det kom til å hjelpe, men det hjelper sannsynligvis enda mindre å ikke gjøre noenting. Beklager det. :)

Lenke til kommentar
Jeg får stadig kjeft for å være negativ (eller realist, som jeg kaller det) her inne. I dette tilfellet prøvde jeg å gi trådstarter et forslag om hva kan kunne gjøre for å bedre sin sak. Jeg sa ikke at det kom til å hjelpe, men det hjelper sannsynligvis enda mindre å ikke gjøre noenting. Beklager det. :)

Åh, jeg trodde vi spilte good cop, bad ccop...

Lenke til kommentar
Rrrrrrrrrrrrrrrright... Vel, man lærer så lenge man lever. Har som sagt aldri sett motorveg med fartsgrense 80 kmt/t, men da får jeg vel ta en tur til Kristiansand ;)

 

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

Eventuelt kan du også ta turen til Bergen, da E39 Eidsvåg til Åsane også er motorveg med fartsgrense 80 km/t. Når det gjelder den aktuelle strekningen i Kristiansand tviler jeg på at den er av en så god standard at det kan bli sett på som "formildende omstendigheter". Blant annet er ikke veiskulderen spesielt bred. Fra Dyreparken er det en helt annen sak, men så blir det også 100 km/t fra Dyreparken.

Riksvei 555 fra Nygård til Loddefjord har også 80-grense

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne et eneste sted der det er fartsgrense 80 km/t på motorveg (tidligere motorveg klasse A). På motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B) er det 80 mange steder. Er du sikker på at det var motorveg, og ikke motortrafikkveg? I så fall, hvorfor?

E18 ved sandvika f.eks.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne et eneste sted der det er fartsgrense 80 km/t på motorveg (tidligere motorveg klasse A). På motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B) er det 80 mange steder. Er du sikker på at det var motorveg, og ikke motortrafikkveg? I så fall, hvorfor?

E18 ved sandvika f.eks.

 

Det er, såvidt meg bekjent, motortrafikveg (tildigere klasse B), ikke motorveg (tidligere klasse A)...men jeg kan huske feil.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne et eneste sted der det er fartsgrense 80 km/t på motorveg (tidligere motorveg klasse A). På motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B) er det 80 mange steder. Er du sikker på at det var motorveg, og ikke motortrafikkveg? I så fall, hvorfor?

E18 ved sandvika f.eks.

 

Det er, såvidt meg bekjent, motortrafikveg (tildigere klasse B), ikke motorveg (tidligere klasse A)...men jeg kan huske feil.

Er ganske fast bestemt på at det er motorveg. Kjører der nesten daglig, men for all del; kalles ikke Svirre for ingenting ;)

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne et eneste sted der det er fartsgrense 80 km/t på motorveg (tidligere motorveg klasse A). På motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B) er det 80 mange steder. Er du sikker på at det var motorveg, og ikke motortrafikkveg? I så fall, hvorfor?

E18 ved sandvika f.eks.

 

Det er, såvidt meg bekjent, motortrafikveg (tildigere klasse B), ikke motorveg (tidligere klasse A)...men jeg kan huske feil.

Er ganske fast bestemt på at det er motorveg. Kjører der nesten daglig, men for all del; kalles ikke Svirre for ingenting ;)

 

Det kan som sagt godt være at du har rett. Jeg har av en eller annen grunn aldri lagt merke til at det har vært 80-grense på motorveg (klasse A), selv om jeg har kjørt på flere av strekningene som nevnes her. Det kan imidlertidi kke være VELDIG utbdredt, ettersom Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html#2-2 har egne bestemmelser for motorveg/motortrafikkveg (klasse A/B) for fartsgrensene 90 og 100, men ikke for 80.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne et eneste sted der det er fartsgrense 80 km/t på motorveg (tidligere motorveg klasse A). På motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B) er det 80 mange steder. Er du sikker på at det var motorveg, og ikke motortrafikkveg? I så fall, hvorfor?

E18 ved sandvika f.eks.

 

Det er, såvidt meg bekjent, motortrafikveg (tildigere klasse B), ikke motorveg (tidligere klasse A)...men jeg kan huske feil.

Er ganske fast bestemt på at det er motorveg. Kjører der nesten daglig, men for all del; kalles ikke Svirre for ingenting ;)

 

Det kan som sagt godt være at du har rett. Jeg har av en eller annen grunn aldri lagt merke til at det har vært 80-grense på motorveg (klasse A), selv om jeg har kjørt på flere av strekningene som nevnes her. Det kan imidlertidi kke være VELDIG utbdredt, ettersom Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html#2-2 har egne bestemmelser for motorveg/motortrafikkveg (klasse A/B) for fartsgrensene 90 og 100, men ikke for 80.

Hvis jeg ikke bommer helt nå, så tror jeg det er 60 et lite stykke i Oslo hvor det er motorveg, men det er vel bare på vinteren og i en skarp S-sving.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne et eneste sted der det er fartsgrense 80 km/t på motorveg (tidligere motorveg klasse A). På motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B) er det 80 mange steder. Er du sikker på at det var motorveg, og ikke motortrafikkveg? I så fall, hvorfor?

E18 ved sandvika f.eks.

 

 

E18 ved Sandvika er ikke Motorvei, det er Motortrafikkvei. Tenker da på stykket innover mot Oslo. Det blir ikke motorvei før på andre siden av byen. Legg merke til skiltene langs veien. Det er gule skilt hele veien inn mot byen, ikke blå som det er på motorvei.

 

Andre veien blit det 90 km/t etter Sandvika et sted. Tror det er ved Slependen, og der blir veien også motorvei, med blå skilt......

Endret av inflames662
Lenke til kommentar
Etter å ha lest første post undrer jeg: trodde trådstarter at han/hun kunne kjøre så fort han/hun ville lovlig? I såfall tror jeg ikke jeg skal skrive mere her :)

 

Det sp. kan jeg enkelt svare NEI på, så slipper du å lure... Er fullt klar over at jeg har kjørt alt for fort og at det ikke er lov. Vet også at jeg får en straff, men jeg er meget uenig i størrelsen på straffen, ut i fra det jeg har hørt det kan bli. Ettersom min handling har ført til at jeg er arbeidsledig inntill jeg får lappen tilbake ønsker jeg å prøve å få den tilbake så fort som mulig....

 

Hvis man stjeler/banker opp noen får man en klapp på skulderen og noen tusenlapper i bot, mens jeg får 9000 i bot og over et halvt år av livet ødelagt.... men det er en annen debatt....

Lenke til kommentar
Hvis man stjeler/banker opp noen får man en klapp på skulderen og noen tusenlapper i bot, mens jeg får 9000 i bot og over et halvt år av livet ødelagt.... men det er en annen debatt....

 

Forskjellen i straffenivået kan ha noe å gjøre med at det normalt ikke er forbundt med livsfare å stjele eller gi noen juling.

Lenke til kommentar

Det er jo nok av episoder "på utsida av puben" som har endt med døden av forskjellige grunner uten at det har vært annet enn en feil blikk el.l som har starta krangelen, så stiller meg tvilende til den..

Fulle folk som sloss er ofte ikke klar over omfanget av hvert slag, og h*n som blir slått mister lettere ballansen og kan slå hodet i fortauskanten (eks. herfra fra noen år tilbake)

 

Med andre ord så er det stor sannsynlighet for at det er "bare" denne bilen det går utover hvis han kjørte på noenlunde tomme veier om uhellet er ute, og jeg vil med andre ord ikke se på det som så "farlig"..

 

En annen ting er jo det at ved et barslagsmål så er allerede ting begynt å skje og sannsynligheten for skader er større, mens det kun er en fare for at noe kan skje når denne unge mannen blei tatt, og han får 3-4 ganger så stor straff for det enn om jeg kliner til en kar på fylla ved siden av politiet neste helg..?

 

Jeg sier ikke at han dermed burde slippe straff eller noe, men straffene MÅ stå litt mer i forhold til hverandre, og fokuset på hvor de (Staten) har inntjeningen sin må bort fra fartssynderene og over på voldsmenn/ranere/voldtektsmenn, alternativt at de bare justerer opp fokuset litt der..

 

Dette er en helt annen diskusjon, så egentlig var det litt unødvendig av meg å nevne på alt sammen, men syns jo det er greit å si det som det er :)

Lenke til kommentar
Det er jo nok av episoder "på utsida av puben" som har endt med døden av forskjellige grunner uten at det har vært annet enn en feil blikk el.l som har starta krangelen, så stiller meg tvilende til den..

Fulle folk som sloss er ofte ikke klar over omfanget av hvert slag, og h*n som blir slått mister lettere ballansen og kan slå hodet i fortauskanten (eks. herfra fra noen år tilbake)

 

Med andre ord så er det stor sannsynlighet for at det er "bare" denne bilen det går utover hvis han kjørte på noenlunde tomme veier om uhellet er ute, og jeg vil med andre ord ikke se på det som så "farlig"..

 

En annen ting er jo det at ved et barslagsmål så er allerede ting begynt å skje og sannsynligheten for skader er større, mens det kun er en fare for at noe kan skje når denne unge mannen blei tatt, og han får 3-4 ganger så stor straff for det enn om jeg kliner til en kar på fylla ved siden av politiet neste helg..?

 

Jeg sier ikke at han dermed burde slippe straff eller noe, men straffene MÅ stå litt mer i forhold til hverandre, og fokuset på hvor de (Staten) har inntjeningen sin må bort fra fartssynderene og over på voldsmenn/ranere/voldtektsmenn, alternativt at de bare justerer opp fokuset litt der..

 

Dette er en helt annen diskusjon, så egentlig var det litt unødvendig av meg å nevne på alt sammen, men syns jo det er greit å si det som det er :)

 

Personlig er jeg ikke uenig med deg, men lovgiver (Stortinget) har lagt til grunn at kjøring i høy hastighet er farligere enn litt juling, og det reflekteres i straffenivået.

 

For øvrig utfordrer jeg deg til å kline til en kar på fylle ved siden av politiet neste helg og se om straffen du får kun tilsvarer 1/4-1/3 av 9000 kroner (som var straffen i dette tilfellet). Jeg er redd du får deg en relativt ubehagelig overraskelse...og jeg tenker ikke da på at du blir knekt i bakken og kasta på clattcelle, men at det vil svi litt mer i lommeboka enn det du forespeiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...