Gå til innhold

mistet føreretten på motorvei med 80 km/t


inflames662

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dette skiltet står på veien et godt stykke før jeg ble stoppet:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Norwegian...-sign-502.0.svg

 

rimelig sikker på at det er motorvei klasse a, eller tar jeg feil? Er slik at veien et godt stykke kun er 4-felt med 80 km før det blir motorvei.

 

Ja, kan jo trekke sammtykket, men da får jeg ikke strafferabatt slik som jeg har forstått det...

 

Ja, det er skiltet for motorveg (tidligere motorveg klasse A). Kan vi fra nå av benytte de korrekte betegnelsene (motorveg og motortrafikkveg) så jeg slipper å gjenta gammel og ny form i hvert innlegg for å unngå forvirring? :) Anyway...det høres merkelig ut at det er 80 kmt/t-fartsgrense på motorveg, men det er uansett lite du eller jeg får gjort med det.

 

Skriv et brev til politimesteren der du forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på veg med såpass høy standard, det er mitt beste råd.

 

Tja, vet du hvor mye denne "strafferabatten" (eller tilståelsesrabatt, som det egentlig heter) består i, da? Den inndragsningstiden du eventuelt vil unngå i tilståelsesrabatt sammenlignet med den fulle inndragningstiden du hadde risikert ved å ikke samtykke på stedet, er ganske snart rotet bort, ettersom politiet har brukt såpass lang tid allerede.

Lenke til kommentar
Er rimelig sikker på at den ikke er det altså. Men kan vel ikke sies og være noen ekspert. Mopeder har nå lov å kjøre der så, og trodde ikke det var lov på motorvei.

 

 

mopedene har jo bare lov å kjøre til timenes, etter timenes blir det motorvei med 80 km/t fram til rett etter dyreparken. fra dyreparken blir det 100 km/t.

Lenke til kommentar
Nå er det ganske mange som sitter her og sier at det ikke er hverken motorveg eller motortrafikkveg på den aktuelle strekningen. Dette rimer dårlig med en forklaringen du gir. Hvor sikker er du på at det skiltet du nevnte faktisk står der?

 

Var yrkessjåfør og kjørt den strekningen uendelig mange ganger, både mens de bygget veien og når den var ferdig.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_18_...est-Agder_fylke her ser du også at det står at det er motorvei fra Timenes.

Lenke til kommentar

Må si at det trådstarter sier satt meg litt i tvil her så jeg googlet litt rundt(søkeord: motorvei kristiansand grimstad timeneskrysset)

og fant dette: wiki: Europavei 18(norge):Motorveier og motortrafikkveier i Norge

og der står det jo faktisk at motorveien går fra:

Timeneskrysset–Øygardsdalen (Kristiansand–Grimstad), 36 km

*oppdatering*

slått av inflames662 ser jeg

jurist: ja det høres spesielt ut men det er faktisk 80 der, mulig det er fordi det begynner i en litt bratt bakke, eller for kort mellom avkjørslene som jeg foreslo tidligere)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Nå er det ganske mange som sitter her og sier at det ikke er hverken motorveg eller motortrafikkveg på den aktuelle strekningen. Dette rimer dårlig med en forklaringen du gir. Hvor sikker er du på at det skiltet du nevnte faktisk står der?

 

Var yrkessjåfør og kjørt den strekningen uendelig mange ganger, både mens de bygget veien og når den var ferdig.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_18_...est-Agder_fylke her ser du også at det står at det er motorvei fra Timenes.

 

Rrrrrrrrrrrrrrrright... Vel, man lærer så lenge man lever. Har som sagt aldri sett motorveg med fartsgrense 80 kmt/t, men da får jeg vel ta en tur til Kristiansand ;)

 

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

Lenke til kommentar
Nå er det ganske mange som sitter her og sier at det ikke er hverken motorveg eller motortrafikkveg på den aktuelle strekningen. Dette rimer dårlig med en forklaringen du gir. Hvor sikker er du på at det skiltet du nevnte faktisk står der?

 

Var yrkessjåfør og kjørt den strekningen uendelig mange ganger, både mens de bygget veien og når den var ferdig.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_18_...est-Agder_fylke her ser du også at det står at det er motorvei fra Timenes.

 

Rrrrrrrrrrrrrrrright... Vel, man lærer så lenge man lever. Har som sagt aldri sett motorveg med fartsgrense 80 kmt/t, men da får jeg vel ta en tur til Kristiansand ;)

 

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

 

Ja, hvis du mener det er lurt å skrive et brev til politiet gjør jeg det uten problemer, men trodde de automatisk tok hensyn til forhold som våt/tør vei, lyst/mørkt, standard på veien og trafikkmengde?

Lenke til kommentar
Nå er det ganske mange som sitter her og sier at det ikke er hverken motorveg eller motortrafikkveg på den aktuelle strekningen. Dette rimer dårlig med en forklaringen du gir. Hvor sikker er du på at det skiltet du nevnte faktisk står der?

 

Var yrkessjåfør og kjørt den strekningen uendelig mange ganger, både mens de bygget veien og når den var ferdig.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Europavei_18_...est-Agder_fylke her ser du også at det står at det er motorvei fra Timenes.

 

Rrrrrrrrrrrrrrrright... Vel, man lærer så lenge man lever. Har som sagt aldri sett motorveg med fartsgrense 80 kmt/t, men da får jeg vel ta en tur til Kristiansand ;)

 

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

 

Ja, hvis du mener det er lurt å skrive et brev til politiet gjør jeg det uten problemer, men trodde de automatisk tok hensyn til forhold som våt/tør vei, lyst/mørkt, standard på veien og trafikkmengde?

 

Du har intet å tape. Ikke ta det for gitt at de har notert seg så veldig mye, utover hastighet og fartsgrense på stedet.

Lenke til kommentar
har jo navnet på juristen som har saken min, blir vel lurest å sende ett brev direkte til han....

 

Kanskje, kanskje ikke. Send brevet til ham med kopi til politimesteren, så kanskje juristen føler at det begynner å brenne litt under beina på ham ;) Du kan jo også nevne den mindre hyggelige tonen han hadde forrige gang du ringte ham, så vil han forhåpentligvis føle et visst behov for å kompensere litt for dårlig opptreden.

Lenke til kommentar
Tja, vet du hvor mye denne "strafferabatten" (eller tilståelsesrabatt, som det egentlig heter) består i, da? Den inndragsningstiden du eventuelt vil unngå i tilståelsesrabatt sammenlignet med den fulle inndragningstiden du hadde risikert ved å ikke samtykke på stedet, er ganske snart rotet bort, ettersom politiet har brukt såpass lang tid allerede.

Tilståelsesrabatt gjelder botens størrelse, ikke inndragningstid har jeg blitt fortalt av Trondheim Politikammer. Det skulle heller ikke gi noe utslag på selve straffeutmålingen om man godtok det midlertidige beslaget eller ei.

 

Jeg har ingen skriftlige bevis på dette, annet enn to forelegg der det står at det er gitt strafferabatt selv om jeg ikke har samtykket til det midlertidige beslaget.

Lenke til kommentar
Tja, vet du hvor mye denne "strafferabatten" (eller tilståelsesrabatt, som det egentlig heter) består i, da? Den inndragsningstiden du eventuelt vil unngå i tilståelsesrabatt sammenlignet med den fulle inndragningstiden du hadde risikert ved å ikke samtykke på stedet, er ganske snart rotet bort, ettersom politiet har brukt såpass lang tid allerede.

Tilståelsesrabatt gjelder botens størrelse, ikke inndragningstid har jeg blitt fortalt av Trondheim Politikammer. Det skulle heller ikke gi noe utslag på selve straffeutmålingen om man godtok det midlertidige beslaget eller ei.

 

Jeg har ingen skriftlige bevis på dette, annet enn to forelegg der det står at det er gitt strafferabatt selv om jeg ikke har samtykket til det midlertidige beslaget.

 

Jeg mener å huske at Riksadvokaten ga ut noen retningslinjer som sa noe om at også påstand om inndragningstid skulle påvirkes noe i tilfelle samtykke til førerkortbeslag, men det er mulig at jeg husker feil.

 

Dersom jeg husker feil, og du har rett, finnes det jo i alle fall ingen gode grunner til å samtykke.

Lenke til kommentar
Rrrrrrrrrrrrrrrright... Vel, man lærer så lenge man lever. Har som sagt aldri sett motorveg med fartsgrense 80 kmt/t, men da får jeg vel ta en tur til Kristiansand ;)

 

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

Eventuelt kan du også ta turen til Bergen, da E39 Eidsvåg til Åsane også er motorveg med fartsgrense 80 km/t. Når det gjelder den aktuelle strekningen i Kristiansand tviler jeg på at den er av en så god standard at det kan bli sett på som "formildende omstendigheter". Blant annet er ikke veiskulderen spesielt bred. Fra Dyreparken er det en helt annen sak, men så blir det også 100 km/t fra Dyreparken.

Lenke til kommentar
Rrrrrrrrrrrrrrrright... Vel, man lærer så lenge man lever. Har som sagt aldri sett motorveg med fartsgrense 80 kmt/t, men da får jeg vel ta en tur til Kristiansand ;)

 

Det endrer forsåvidt ingenting, forskriften tar ikke hensyn til dette. Skriv et brev til politimesteren og forklarer hvorfor du mener at det må anføres som formildende at det skjedde på en veg med såpass høy standard.

Eventuelt kan du også ta turen til Bergen, da E39 Eidsvåg til Åsane også er motorveg med fartsgrense 80 km/t. Når det gjelder den aktuelle strekningen i Kristiansand tviler jeg på at den er av en så god standard at det kan bli sett på som "formildende omstendigheter". Blant annet er ikke veiskulderen spesielt bred. Fra Dyreparken er det en helt annen sak, men så blir det også 100 km/t fra Dyreparken.

 

 

veien i sørlandsparken har like liten sideskulder som den etter dyreparken....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...