Gå til innhold

mistet føreretten på motorvei med 80 km/t


inflames662

Anbefalte innlegg

Jurist: Jeg regner ikke med at straffa ville blitt så lav, men i sommer var jeg utsatt for blind vold på byen med 2 politifolk som vitne få meter unna..

Saken endte med henleggelse (brevet om at annmeldelsen var registrert kom samtidig med brevet om at saken var henlagt p.g.a bevisets tilstand)

 

En episode for 4 år siden der jeg greide å skli borti bakenden på en bil og eieren kom ut og mente jeg kjørte uaktsomt og valgte å skalle til meg og sparke meg mellom beina så jeg letta fra bakken fordi jeg ba om legitimasjon siden han kom med 3 forskjellige navn på 2 minutter..

Karen måtte stikke når en av naboene der oppe gjorde oss oppmerksomme på at politiet var på vei og borte var han.

 

Han fikk faktisk 2000 i bot og 28 timers samfunnstjeneste, mens jeg endte på legevakta med knekt nese og store smerter i klokkestellet, også slapp jeg å bruke forsikringa mi fordi han fylte ut feil opplysninger i skademeldinga :)

 

Så da kanskje dere begge ser hvorfor jeg mener fokuset på fartsynderene burde flyttes på litt, men så skjønner jo at det er lettere og skrive en fartsbot enn en annmeldelse med avhør av vitner osv..

 

Krikkert: På ingen måte, men ting må stå litt mer i stil til hverandre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryter man fartsgrensen, uansett hvor fort og hvor lenge; du har BEVISST brutt loven. Kort og greit. Tåler man ikke bøter eller annen straff når om man skulle bli tatt, så har man ikke noe med førerkort å gjøre. Du har selv skyld i det.

 

Blir kanskje litt annerledes ved fylleslåssing, men har i landet så er straffen hardere ved å kopiere en 50-lapp enn å ha drept et menneske. Helt sjukt!

Lenke til kommentar

Strafferammen for å kopiere en 50-lapp er inntil 10 (i noen tilfeller 15) års fengsel. Straffepraksis ligger såvidt jeg husker på inntil et par år. Strafferammen på drap er inntil 15 (i noen tilfeller 21) års fengsel, og straffepraksis for et "ordinært" drap er på 8/9 år.

 

På hvilken måte blir man straffet hardere for å kopiere en 50-lapp?

Lenke til kommentar

Kjørte ned en person i fylla, påstand om 3 års fengsel (men ettersom jeg fikk høre av en som står nært i saken så er det ikke sikkert at han må sone noe mer enn kanskje 1 år..

 

Jeg kjenner saken, vet hvem både sjåføren og den døde er og han kunne like gjerne gjort dette i edru tilstand.

At han var full var med andre ord bare tilfeldig, men straffen er jo latterlig lav spør du meg..

Lenke til kommentar
Strafferammen for å kopiere en 50-lapp er inntil 10 (i noen tilfeller 15) års fengsel. Straffepraksis ligger såvidt jeg husker på inntil et par år. Strafferammen på drap er inntil 15 (i noen tilfeller 21) års fengsel, og straffepraksis for et "ordinært" drap er på 8/9 år.

 

På hvilken måte blir man straffet hardere for å kopiere en 50-lapp?

Poenget er at du slipper billig unna ved et drap. En skulle sitti inne for livstid ved et drap, men du får enten 7-8år eller så blir du stemplet som "psykisk ustabil i gjærningsøyeblikket".

 

Om man svindler staten for 50kr, så har du ikke gjort så mye i den forstand, i motsetning til hva du gjør hvis du dreper noen.

 

Dette er off-topic.

Lenke til kommentar
Kjørte ned en person i fylla, påstand om 3 års fengsel (men ettersom jeg fikk høre av en som står nært i saken så er det ikke sikkert at han må sone noe mer enn kanskje 1 år..

 

Jeg kjenner saken, vet hvem både sjåføren og den døde er og han kunne like gjerne gjort dette i edru tilstand.

At han var full var med andre ord bare tilfeldig, men straffen er jo latterlig lav spør du meg..

Om man er full så tenker man ikke like klart som man gjør i edru tilstand, men du utfører handlingene selv i en slags "bevisst" tilstand. Om man da har drikki så mye at du ikke veit hva du gjør (black out) så er jo det en annen side av saken.

 

Fyllekjøring er etter min mening; en bevisst handling.

Lenke til kommentar
Jurist:

 

Så da kanskje dere begge ser hvorfor jeg mener fokuset på fartsynderene burde flyttes på litt, men så skjønner jo at det er lettere og skrive en fartsbot enn en annmeldelse med avhør av vitner osv..

 

Krikkert: På ingen måte, men ting må stå litt mer i stil til hverandre..

 

er tydelivis ikke så lett å skrive en fartsbot heller, har ventet i nesten 2 mnd nå uten å høre noe. Hadde jeg kjørt sikk sakk mellom biler osv skal jeg innrøme at jeg var til fare for andre, men det var INGEN biler på veien. Som beskrevet tidligere traff vi på 2 bilder mens vi satt og fylte ut papirer......

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ikke hørt noe enda. 2 mnd siden. er det noen som vet om politiet har noen frister å forholde seg til?

de har jo frister i forhold til hvor lenge de kan indra førerkortet ditt og om du sammtykket(3 måneder) og om du ikke samtykket(3 uker) før det må videre i systemet for om detskal forlenges vel.

så er vel foreldesesfristen 3 år på saker som denne.

 

visdu er lei av å vente så er det bare å ringe til politiet å spør hvordan saken ligger ann.

Lenke til kommentar
ikke hørt noe enda. 2 mnd siden. er det noen som vet om politiet har noen frister å forholde seg til?

de har jo frister i forhold til hvor lenge de kan indra førerkortet ditt og om du sammtykket(3 måneder) og om du ikke samtykket(3 uker) før det må videre i systemet for om detskal forlenges vel.

så er vel foreldesesfristen 3 år på saker som denne.

 

visdu er lei av å vente så er det bare å ringe til politiet å spør hvordan saken ligger ann.

 

 

så det er altså 3 mnd de har på seg til å sette straffen? Har ringt dem flere ganger og møtt opp personlig, bare for å bli fortalt at de ikke vet noen ting, og at jeg må vente til jeg får brev i posten.

 

Går det altså over 3 mnd uten at jeg hører noe fra dem kan jeg kreve å få lappen tilbake?

Lenke til kommentar
Sammtykket til beslaget. Kommer aldri opp for retten, en jurist som bare fastsetter straffen. Så da har de vel 3 Mnd på seg. Har jeg ikke hørt noe innen det kan jeg vel kreve lappen tilbake?

 

Det er ikke du som bestemmer om saken kommer opp for retten eller ikke.

 

EDIT: Slettet del to av innlegget, hadde visst ikke lest forrige post godt nok.

 

Hvor har du det fra at de har tre måneder på seg???

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Sammtykket til beslaget. Kommer aldri opp for retten, en jurist som bare fastsetter straffen. Så da har de vel 3 Mnd på seg. Har jeg ikke hørt noe innen det kan jeg vel kreve lappen tilbake?

 

1) Det er ikke du som bestemmer om saken kommer opp for retten eller ikke.

2) NEI, de har tre UKER på seg.

1) det vil vel uansett komme til retten enten for å bare gi dom etter tilståelse/samtykke eller om det blir sak vel?

 

2) er det ikke slik at de har tre uker på seg vis du ikke samtykker i inndragningen til å få tingretten til å avgjøre om førerkortet skal inndraes midlertidig.

 

finner denne saken: Tap av førerkort : Paragrafen.no og de snakker om:

Dersom vedkommende ikke samtykker i at førerkortet blir beslaglagt, skal saken sendes til tingretten for avgjørelse av om førerkortet skal beslaglegges midlertidig. Politiet må i tilfelle oversende saken til tingretten innen tre uker fra førerkortet ble beslaglagt.

 

I Rt 1994 s 951 har Høyesterett gitt en veiledning for hva retten skal vurdere. Det må antas at denne avgjørelsen også gir veiledning etter de nye lovreglene. Det heter i avgjørelsen:

 

”Lagmannsrettens flertall kom til at siktede med skjellig grunn kunne mistenkes for promillekjøring og for etterfølgende alkoholnytelse. Det kreves ingen kvalifisert sannsynlighetsovervekt for at kravet om skjellig grunn til mistanke er tilfredsstillet, og det er ikke noe som tyder på at lagmannsrettens lovtolking er uriktig i denne forbindelse.

Når kravet til skjellig grunn til mistanke om en straffbar handling som kan medføre inndragning av førerkort er oppfylt, må retten vurdere om det i det konkrete tilfellet er grunn til å beslaglegge førerkortet før dom er falt. Det må foretas en totalvurdering ut fra opplysningene i saken. Det vil særlig være siktedes personlige forhold som kommer inn i bildet ved denne vurderingen, men også momenter knyttet til den straffbare handling vil kunne ha betydning, herunder bevisenes styrke.”

 

Søknad om forkorting av tiden for tap av førerrett

Etter vegtrafikkloven § 40 og forskriftens § 9-1 kan det søkes om forkorting av perioden for tap av førerrett. En slik søknad kan imidlertid bare begrunnes med forhold som har inntrådt etter at tapstiden opprinnelig ble fastsatt. Skal tiden kunne forkortes, må det foreligge særlige grunner. Søknaden rettes til politimesteren.

 

men jeg får ikke opp Rt 1994 s 951 på lovdata akkurat nå

Lenke til kommentar
det med 3 mnd var det en kamerat som sa til meg, og min mor har tilgang til intranettet til politiet, og hun mente også det var 3 mnd de hadde på seg. Hun skulle spørre en politi jurist neste uke....

Den eneste situasjonen der jeg kan tenke meg at dette stemmer, er dersom man har brutt fartsgrensen slik at man skal fratas førerretten i 3 måneder. Dermed må du få tilbake førerkortet etter 3 måneder.

 

Som andre sier, dersom du samtykker til beslag kan de i realiteten bruke så lang tid som straffen din varer.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
det med 3 mnd var det en kamerat som sa til meg, og min mor har tilgang til intranettet til politiet, og hun mente også det var 3 mnd de hadde på seg. Hun skulle spørre en politi jurist neste uke....

Den eneste situasjonen der jeg kan tenke meg at dette stemmer, er dersom man har brutt fartsgrensen slik at man skal fratas førerretten i 3 måneder. Dermed må du få tilbake førerkortet etter 3 måneder.

 

Som andre sier, dersom du samtykker til beslag kan de i realiteten bruke så lang tid som straffen din varer.

 

EDIT: Skrivefeil.

 

 

så ser de at de har brukt lengre tid enn det straffen skulle vært, også setter de bare straffen til den tiden det har gått. :p kan lett tenke meg at de finner på noe slikt.....

Lenke til kommentar

Altså, du får ikke mildere straff fordi om det var god sikt og ingen trafikk.

 

Hvis du kjører gjennom et tettbygd strøk med en barneskole i nærheten og fartsgrensa er 30 ja da er den 30 døgnet rundt. Det har ikke noe å si om du kjører 70 igjennom den sona på dagen eller natta, med eller uten unger, biler og apekatter rundt veien.

 

Forhåpentligvis fatter du alt dette etter den strenge straffa du nå har fått. Hvis ikke er det vel bare å ønske deg lykke til videre. Eventuelt kan du kontakte NAF/advokat eller lignende slik at de kan forklare deg dette enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...