Gå til innhold

mistet føreretten på motorvei med 80 km/t


inflames662

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg mistet førerretten på en motorvei klasse a med 80 km/t fartsgrense. Utifra denne tabellen kan jeg ikke se at det finnes noen lov for førerkortbeslag på motorvei med 80 km/t:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#2-2

 

Noen som vet hva som gjelder på slike veier?

 

Er du svaksynt? Det står i § 2-2 punkt 6 "Fartsgrense 80 km/t". Det er irrelevant om det var på fylkesveg, riksveg eller motor(trafikk)veg. Dette er for øvrig en forskrift, ikke en lov.

Lenke til kommentar
jeg mistet førerretten på en motorvei klasse a med 80 km/t fartsgrense. Utifra denne tabellen kan jeg ikke se at det finnes noen lov for førerkortbeslag på motorvei med 80 km/t:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20031219-1660.html#2-2

 

Noen som vet hva som gjelder på slike veier?

 

Er du svaksynt? Det står i § 2-2 punkt 6 "Fartsgrense 80 km/t". Det er irrelevant om det var på fylkesveg, riksveg eller motor(trafikk)veg. Dette er for øvrig en forskrift, ikke en lov.

 

 

Ettersom det spesifikt var egene forskrifter for motorvei klasse a og b med 90 km eller mer, tenkte jeg det kanskje også var slik for motorvei klasse a med 80 km.

 

Må da være formildene at det skjedde på klasse a motorvei, opplyst og med ingen trafikk....

 

Har venta ganske lenge nå på svar fra politiet, men ikke ført noe fra dem. Er det ikke noen frister de må holde seg til? Har venta i 6 uker nå...

Endret av inflames662
Lenke til kommentar
Godtok du inndragelsen?

Hvis du ikke gjorde det har de 3 uker å gi deg svar på. Ellers kan det vel ta opptil 3 måneder (?)

 

Hvis han ikke godtok det midlertidige førerkortbeslaget, har påtalemyndigheten tre uker på seg til å enten a) utferdige forelegg eller b) prøve spørsmålet om fortsatt beslag for tingretten. I tilfelle b) har man ikke fått saken avgjort, det har bare blitt bestemt at førerkortbeslaget skal opprettholdes mens etterforskningen pågår.

 

Det er for øvrig ikke satt noen øvre grense på tre måneder, jeg vet ikke hvor du har fått det fra. Saken skal etterforskes så snart som mulig, men så omstendelig som nødvendig. Det er verdt å nevne seg at slike saker ikke alltid har høyeste prioritet.

Lenke til kommentar
Ettersom det spesifikt var egene forskrifter for motorvei klasse a og b med 90 km eller mer, tenkte jeg det kanskje også var slik for motorvei klasse a med 80 km.

 

Må da være formildene at det skjedde på klasse a motorvei, opplyst og med ingen trafikk....

 

Har venta ganske lenge nå på svar fra politiet, men ikke ført noe fra dem. Er det ikke noen frister de må holde seg til? Har venta i 6 uker nå...

 

Hvor skjedde dette? Kan ikke huske å ha sett motorveg (tidligere motorveg klasse A, nå motorveg, se neste setning) med fartsgrense 80 km/t, kun 90 og 100 (det er dog fullt mulig at jeg husker dårlig). Det heter ikke lenger motorveg klasse A og B, det heter henholdsvis motorveg og motortrafikkveg. Forskriften er ikke nødvendigvis oppdatert i så måte.

 

Hvis du etterlyser tilbakemelding fra politiet, ring 02800 eller oppsøk politistasjonen/lensmannskontoret i normale åpningstider og be om å få snakke med påtaleansvarlig eller etterforskningsleder i saken din.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

jeg godtok ja, får vel strafferabatt da. For meg har inndragelsen ødelagt hele økonomien min. Har ikke lenger inntekt. Selvfølgelig er det min feil, og jeg er ikke sur på noen andre enn meg selv, men synes det er rart at det kan ta så lang tid. Lever i uvisshet om når jeg kan begynne å jobbe igjen, og arbeidgiver har heller ikke noe forutsigbarhet. Rart det ikke er noen frister slik som i andre saker...

Lenke til kommentar
jeg godtok ja, får vel strafferabatt da. For meg har inndragelsen ødelagt hele økonomien min. Har ikke lenger inntekt. Selvfølgelig er det min feil, og jeg er ikke sur på noen andre enn meg selv, men synes det er rart at det kan ta så lang tid. Lever i uvisshet om når jeg kan begynne å jobbe igjen, og arbeidgiver har heller ikke noe forutsigbarhet. Rart det ikke er noen frister slik som i andre saker...

 

Ring politiet og spør, som sagt.

 

Hvor skjedde dette? Var det en midlertidig eller fast fartsgrense?

 

By the way...hva slags frister er det i "andre saker", da?

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
har snakket med dem 3 ganger, 2 ganger med en "dame i skranken" og en gang med en jurist. Han juristen ble bare sur på meg....

 

Var fast fartsgrense

 

Hvor skjedde det da?

 

Hva sa dama i skranken og denne juristen da? Du sier så lite at det er veldig vanskelig å forstå hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Blir ikke saken behandlet raskere vist man ikke godtar?

 

Kjære vene. Kan du ikke bare lese det jeg skrev litt lenger opp? Dersom du ikke samtykker, har de tre uker på seg til å utferdige forelegg eller få rettens samtykke til fortsatt førerkortbeslag. I det første tilfellet må det gå fort, i det andre tilfellet har de så lang tid de måtte føle at de har bruk for.

 

Ordet "vist" eksisterer for øvrig ikke som konjunksjon i norsk. Det heter "hvis" eller "viss".

Lenke til kommentar

Det skjedde på e18 i Kristiansand. Er 4-felt motorvei med fartsgrense 80 km/t. Første gang jeg var der nede, rett over en uke etter jeg ble tatt, hadde de ikke registrert anmeldelsen på meg. Hun søkte etter personnr. mitt men fant ingen ting. Så hun kunne ikke hjelpe meg noe mer. Ringte så ned en uke etterpå igjen. Da hadde de registrert anmeldelsen, men hun på telefonen kunne ikke hjelpe meg. Men fikk nr til en jurist. Ringte han, og han var veldig opptatt virket det som, og ble ganske sur når jeg ringte. Han bare antydet mellom 5-8 mnd uten førerkort slik som UP sa når de stoppet meg. Så var jeg nede igjen denne uka her, og damen i skranka kunne heller ikke da hjelpe meg. Hun forstod at jeg var frustrert, men hun kunne ikke gi meg noe mer beskjed enn nr. til den samme juristen som jeg snakket med.

 

Blir ikke saken behandlet raskere vist man ikke godtar?

 

 

Jeg ville da trodd det, er det ikke derfor de vil at du skal godta på stedet.....

Lenke til kommentar
Det skjedde på e18 i Kristiansand. Er 4-felt motorvei med fartsgrense 80 km/t. Første gang jeg var der nede, rett over en uke etter jeg ble tatt, hadde de ikke registrert anmeldelsen på meg. Hun søkte etter personnr. mitt men fant ingen ting. Så hun kunne ikke hjelpe meg noe mer. Ringte så ned en uke etterpå igjen. Da hadde de registrert anmeldelsen, men hun på telefonen kunne ikke hjelpe meg. Men fikk nr til en jurist. Ringte han, og han var veldig opptatt virket det som, og ble ganske sur når jeg ringte. Han bare antydet mellom 5-8 mnd uten førerkort slik som UP sa når de stoppet meg. Så var jeg nede igjen denne uka her, og damen i skranka kunne heller ikke da hjelpe meg. Hun forstod at jeg var frustrert, men hun kunne ikke gi meg noe mer beskjed enn nr. til den samme juristen som jeg snakket med.

 

Det behøver da ikke å være motorveg selv om det er fire felt og 80 km/t. Det høres ut som en motortrafikkveg. Jeg spør igjen: hvorfor er du så sikker på at det er motorveg? Kjenner du til forskjellene mellom motorveg (tidligere motorveg klasse A) og motortrafikkveg (tidligere motorveg klasse B), egentlig?

 

Ring juristen igjen. Kanskje han hadde en dårlig dag. Hvis han fortsatt er en hæstkuk, ringer du sjefen for påtaleseksjonen og klager. Det skal være en enkel sak å fortelle deg hva som er status i saken. Hvis du synes at det tar for lang tid, kan du alltids trekke samtykket til førerkortbeslag. Da må det i alle fall skje et eller annet i løpet av tre uker.

Lenke til kommentar

dette skiltet står på veien et godt stykke før jeg ble stoppet:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Norwegian...-sign-502.0.svg

 

rimelig sikker på at det er motorvei klasse a, eller tar jeg feil? Er slik at veien et godt stykke kun er 4-felt med 80 km før det blir motorvei.

 

Ja, kan jo trekke sammtykket, men da får jeg ikke strafferabatt slik som jeg har forstått det...

Lenke til kommentar

firefeltsveien som går mellom Kristiansand sentrum(fra baneheitunnelen) og ut til ca dyreparken er ikke motorvei eller motortrafikkvei (så langt jeg husker riktig selvfølgelig), begrunnelsen for dette var at det er for mange av og påkjørsler mener jeg. var en sak om det i fedrelandsvennen når de skulle godkjenne den nye firefeltsveien mellom Kristiansand og Grimstad.

 

*tillegg*

hvor nøyaktig ble du stoppet? og er du sikker på at målingen ble gjort på motorveien?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...