Gå til innhold

Hvem kontakter jeg når jeg har skrevet et filmmanus?


CustomTP

Anbefalte innlegg

Og ikke minst; skriv scriptet / pitchen på 'riktig' måte.

 

Det er visse krav og forventninger til hvordan slike ting skal se ut - og hva de skal inneholde - for at det skal oppfattes som profesjonelt og leseverdig.

 

Bommer du på dette går det sannsynligvis rett i bøtta, samme hvor god ideen/plottet er.

 

Å ta kurs, eller i det minste lese seg opp på slike ting, er sannsynligvis den beste investeringen du kan gjøre for å øke sjansen for at noen gidder å lese verket ditt.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

David Trottier - The screenwriter's bible er en fantastisk god bok å bruke som oppslagsverk for å rette på dialoger, action skriving og fremgang. Bruker denne selv.

 

Ang formatering har man programmer for dette, som Celtx (gratis) og Final Draft (koster penger). Har selv Final Draft etter å ha brukt Celtx i en stund og liker Final Draft bedre enn Celtx nå når jeg har fått litt tid med det.

 

Logline er og veldig viktig, oppsumer scriptet i løpet av 1 setning. Den må være oppsummerende, fortellende og ledene for at den skal vekke interesse. Å skrive "A man goes out to kill some shit and fuck some women" er ikke akkurat noe passende logline. Om man skal bruke tjenester som InkTip er en velfungerende logline alfa omega. I tilegg er en logline alfa omega om man skal pitche en agent.

Lenke til kommentar

Å bli lest er lotto. Er du først så heldig å bli lest...... hehe, er det fremdeles lotto, men ikke fullt så tilfeldig, da.

 

Det beste å gjøre er å skrive et par script, og et par til (i alle fall 3) for deretter se om du klarer å få disse solgt til indie selskap for en slikk og ingen ting, men, i alle fall ha de på salg. Deretter skriver du en pitch til en agent og nevner i klartekst at du faktisk har solgt.

 

Jepp, klart. De første du har planer om å selge bør være "billige". Den første filmen du ser navnet ditt på er neppe en blockbuster..

 

Får du agent dog må du bare belegge deg på å flytte rompa over til statene og i LA koster det skjorta å leve. En jeg snakket med brukte over 140 000$ bare de første 5 måndene av oppholdet sitt der og da bodde han i en rønne av en leilighet. Men du må være der når du har fått deg en agent om du skal komme deg innenfor dørene, får agenten solgt scriptet ditt eller storyen må du være påplass til å pitche dette, eventuelt være tilgjengelig for selskapet som har kjøpt scriptet i tilfelle de vil ha deg med videre.

 

Det der bør man nesten ikke tenke på. Først vil jeg bare ha en positiv tilbakemelding på et nettsted som f.eks TriggerStreet.com..

lol, eller i mitt egentlige tilfelle, i det hele tatt skrive et manus! :!:

 

 

David Trottier - The screenwriter's bible er en fantastisk god bok å bruke som oppslagsverk for å rette på dialoger, action skriving og fremgang. Bruker denne selv.

 

Nei, takk, ikke til meg. Jeg kommer bare til å forvente å finne en "gyllen nøkkel" som låser opp døren til Hollywood.

Det kjedelige format greiene fins på internett. Også leser jeg heller masse andre screenplays, det er den beste måten å lære på.

 

 

"Consider the public... Never fear it nor despise it. Charm it, interest it, stimulate it, shock it now and then if you must, make it laugh, make it cry, but above all...never, never bore the living hell out of it." - Noel Coward

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Triggerstreet er en helt grei nettside, men det er fremdeles en gjeng med amatører av samme ønske som deg; å bryte gjennom en dag. De er ikke professionelle script forfattere. Ergo kan de si at scriptet er bra mens det i realiteten ikke er salgbart materiale. Det er greit som referanse tilbakemelding men ikke noe annet, ikke mye å stole på egentlig.

 

Ang David Trottier, vel, det er en fantastisk god bok med mange tips og eksempler på fallgruver mange går i (f.eks tyte ut i klartekst hva som skjer hele tiden). Et fint oppslagsverk å bruke.

 

Å lese andre scripts på nettet, vel, de aller fleste scripts på nettet er shooting scripts og det en selv må lese er specc scripts, men de aller fleste specc scripts er skrevet av fans i etterkant av filmen og lagt ut, med andre ord ikke noe gangbar å bruke. Å lese shooting scripts har ikke noe for seg for det er på et helt annet stadie.

Lenke til kommentar
Triggerstreet er en helt grei nettside, men det er fremdeles en gjeng med amatører av samme ønske som deg; å bryte gjennom en dag. De er ikke professionelle script forfattere. Ergo kan de si at scriptet er bra mens det i realiteten ikke er salgbart materiale. Det er greit som referanse tilbakemelding men ikke noe annet, ikke mye å stole på egentlig.

 

Ang David Trottier, vel, det er en fantastisk god bok med mange tips og eksempler på fallgruver mange går i (f.eks tyte ut i klartekst hva som skjer hele tiden). Et fint oppslagsverk å bruke.

 

Å lese andre scripts på nettet, vel, de aller fleste scripts på nettet er shooting scripts og det en selv må lese er specc scripts, men de aller fleste specc scripts er skrevet av fans i etterkant av filmen og lagt ut, med andre ord ikke noe gangbar å bruke. Å lese shooting scripts har ikke noe for seg for det er på et helt annet stadie.

 

Det er snakk om feedback. Hvis du legger ut et manus, som blir dømt nord og ned fra alle som anmelder, bør man kanskje vurdere å skrive om.. Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, Bear, men det er liten vits i å gå inn for et salg uten å vite om man har talent eller ikke.

 

Kanskje jeg prøver "bibelen", men den er vel dyr? Uansett, så blir det å lese masse manus regnet som et av de beste tipsene. Men du har helt rett i at pensumet ditt må velges med omhu, jeg har f.eks stoppet å lese visse manus når det virker som om forfatteren ikke har fulgt reglene.

 

Når får jeg lese arbeidet ditt, forresten? :yes:

 

lol, Elvis, det var engang en på forumet her som ville ha tak i Jan Thomas, han var sikkert manusforfatter.

Lenke til kommentar

Men så er de som anmelder heller ikke profesionelle, de er akkurat som du og jeg, amatører. Om man skal ha proff hjelp må man oftest sende scriptet til en script doktor som f.eks David Trottier som kan fortelle godt hva som trenges å rettes opp i. Det er mange jeg vet som ikke gir fem flate øre for Triggerstreet fordi den består av folk som ikke helt vet hva de snakker om og snakker ut fra egene preferanser. Mange har fått "gode" tips fra Triggerstreet f.eks som en script doktor dømte nedenom og hjem. Feedbacken der er helt OK men man må ikke se seg blind på den.

 

Angående bibelen: Link

 

Inni mellom slagene leser jeg noen script som f.eks fra Internett Movie Script Database men jeg er ikke ute etter shooting scripts, og heller ikke ute etter etterpå kombonerte specc scripts. Noen filmer finnes det faktisk ikke specc scripts av ettersom de ble pitchet og forespurt.

 

Holder på med en outline nå på et script og har et som ligger å "trekker" litt, noe det skal gjøre i vel 3 uker i alle fall før jeg tar det opp igjen og leser gjennom det. Finner det mye lettere å skrive scriptene mine når jeg har laget en outline først. Dessverre er jeg min egen værste kritiker så jeg har noen mapper med "Omitted" materiale liggende, som sikkert blir brukt i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hm, vi er nok på vidt forskjellige stadier. Jeg har penger nok til å engasjere en script doctor, men jeg gidder jo ikke det før jeg har fått ros fra noen som vet mer enn mora mi, lissom.

 

Var ikke så dyr den boka, paperback og greier, tror jeg prøver den. Er vel egentlig forbi jakten på the golden key, allikevel.

Lenke til kommentar

Har penger i massevis til å engasjere en script doktor om jeg føler for det men gidder ikke på dette stadiet og vet ikke om jeg blir å gidde det før noen uker før jeg mener selv jeg er klar. Det kan fort bli dyre saker av seg.

 

Har forøvrig bibelen der med meg hele tiden, ligger i PC baggen min, virkelig greit oppslagsverk når man står litt fast.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg forsøker å holde meg på 90-120 sider, 120 maks ettersom de som leser script oftest ser på 1 side = 1 min og 120 min (2 timer) er det aller meste en normal film kan være på, bare spesielle filmer blir tilatt over 2 timer grunnet antall screeninger på filmer som sendes på kino (for å få flest mulig visninger).

 

Som du sikker skjønner beregner jeg meg da til Hollywood markedet.

Lenke til kommentar
Hvor mange sider er manusene deres på, Bear^ og Toro2? Og hva er det beregnet på? Norsk film?

 

hehe, det virker kanskje som om jeg har skrevet manus, men det skal jeg ikke skryte på meg (tror jeg nevner det et sted), det er alt for mye jobb for meg om dagen, gidder liksom aldri å sette igang noe seriøst. Selv om det har blitt noen sider, ser det ikke ut til at jeg helt forstod det "writers write" rådet.

 

Nå er det egentlig ikke så ille vanskelig å skrive et manus, så jeg skal nok få snekret sammen et eller annet i løpet av livet, men det blir sikkert helt forferdelig.

 

Blir det noe, snakker vi om det samme greiene som Bear, men jeg holder meg antageligvis til 90 sider i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Får du agent dog må du bare belegge deg på å flytte rompa over til statene og i LA koster det skjorta å leve. En jeg snakket med brukte over 140 000$ bare de første 5 måndene av oppholdet sitt der og da bodde han i en rønne av en leilighet.

 

Kan jeg spørre hva som gjør det så dyrt å leve i LA? Er bare nysgjerrig :p

Lenke til kommentar
Får du agent dog må du bare belegge deg på å flytte rompa over til statene og i LA koster det skjorta å leve. En jeg snakket med brukte over 140 000$ bare de første 5 måndene av oppholdet sitt der og da bodde han i en rønne av en leilighet.

 

Kan jeg spørre hva som gjør det så dyrt å leve i LA? Er bare nysgjerrig :p

Dyskalkuli.

Lenke til kommentar
Får du agent dog må du bare belegge deg på å flytte rompa over til statene og i LA koster det skjorta å leve. En jeg snakket med brukte over 140 000$ bare de første 5 måndene av oppholdet sitt der og da bodde han i en rønne av en leilighet.

 

Kan jeg spørre hva som gjør det så dyrt å leve i LA? Er bare nysgjerrig :p

 

Når du er kommet over dit må du knytte relasjoner, holde relasjoner oppe og være der det skjer. I tilegg skal du leve der og om du ikke ønsker å bo langt i gokk må du ut med mye for en liten leilighet som og er sentralt beliggende. Om ikke må du belegge deg på å bruke masse penger på å komme deg mellom som oftest koster mer enn hva leiligheita ville kostet.

 

Det er dyrt å være kakse :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har nå brukt 5 år på et norsk manus. Jeg begynte med å skrive på Engelsk, men fant ut at jeg ville heller prøve meg ut i Norge, for så å få et navn, slik at jeg kan lure meg over til statene. i tillegg. om man får et godt Norsk manus (filmen blir bra). så får man enten solgt rettighetene til manuset, eller solgt manuset slik at man kan skrive det på Engelsk.

 

Mine tanker var dette lenge, men nå har tankene mine forandret seg veldig.

 

Jeg vil heller bruke tid på mitt første manus. om jeg må bruke 10 år til, så gjør det ikke meg noe. har sikkert skrevet det om 10 ganger allerede:)

 

poenget er. Få kontakter med noen i Norge som vil lage kortfilmer (filmstudenter). SÅ får du se hvordan manuset ditt ble. Husk at når de får manuset du har laget, så kan de gjøre hva F de vil med det. De kan skrive det om, slette ting... Endre på det meste. (ikke så farlig, så lenge du får betalt: dette må du regne med). Når du gir bort et script til en kortfilm så må du alltid ha et par til klar. sånn at du kan gi flere og flere. til slutt kan du bli nominert/regissøren bli nominert. så er du i gang.

 

DREAM ON:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...