Gå til innhold

spørsmål angående kjøp av aksjer(REC, Aker solutions/biomarine, marine harvest, Golden Ocean Group)


saladin89

Anbefalte innlegg

har 20.000 NOK som jeg har lyst til å bruke på aksjer. Er 20 år gammel og har holdt på med dette litt tidligere, men har ikke akkurat stor erfaring.

 

Er det lurt å kjøpe seg inn i REC nå eller kommer det til å gå lenger ned? jeg forventer at det går lenger ned, men hva synes dere? Aker solutions er jo anbefalt av DNB NOR, de har kursmål på 180-190 kr. Den virker lur.

 

http://bors.e24.no/e24.no/site/stock/stock...%20n24%29%29%29

Marine harvest virker også interessant, men er heller usikker. De sier jo at 2009 var et veldig bra år og at de forventer å tjene mer penger pga. at Chile sliter med sykdom i lakseoppdrettet.

 

Aker Biomarine lurer jeg også på om jeg skal kjøpe, det er røkke sitt OMEGA 3 krill prosjekt.

 

 

 

Uansett skal kjøpe to ulike Børsposter, akkurat nå heller jeg mest mot REC og Marine harvest/Aker Biomarine. Høy risiko er litt gøy.

 

 

Golden Ocean Group tror jeg også kan bli bra.

 

Hva synes dere?

Endret av saladin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva trådstarter finner på angående aksjer så ikke legg særlig vekt på "råd" om selskaper du finner på diverse forum. Ta også råd fra meglere med en stor klype salt. De har ofte en egeninteresse i å anbefale spesielle aksjer.

 

Mange av de aksjene du spør om er relativt risikofylte investeringer som du bør sette deg grundig inn i på egenhånd før du risikerer sparepengene dine. Det virker som du har satt deg brukbart inn i selskapene, men vær klar over risikoen.

 

Du sier høy risiko er gøy. Da må du også være forberedt på å tape en stor del av innsatsen. Men stol bare på deg selv. Du har ingen andre å skylde på om du taper penger.

 

Selv har jeg mesteparten av sparepengene i fond og bare rundt 20% i aksjer hvor jeg prøver å slå fondene jeg har. Det går i perioder, men det er neimen ikke lett å slå hovedindeksen på børsen over tid. Hvilke aksjer jeg har holder jeg for meg selv siden det ikke nødvendigvis er smart å eie de aksjene jeg har.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese litt om systematisk og usystematisk risiko... Du risikerer å sitte igjen med ingenting hvis du velger den strategien fra førsteposten. Å spre investeringen (over flere selskaper, flere bransjer, flere land) kan være svært gunstig for å få ned risikoen.

 

For mer risikorelevant lesning, kan stikkord være: Sharpe-ratio, Beta, Black Swan m.fler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endte opp med å kjøpe DNO(det norske oljeselskap) på 5,42 og MHG(Marine harvest) til 4.8.

 

Kjøpte faktisk en post i TSU( Transeuro energy corp.) 10 000 aksjer til 0.43, tror nok dette var et dårlig kjøp, det kan være det går i dass men heller usikkert.

 

MHG har jo gått langt opp, og jeg tror det går bra for DNO i nord-Irak, så dette blir spennende!

 

Ble 4000 aksjer i DNO, og 2000 i MHG

Endret av saladin89
Lenke til kommentar

bumper denne tråden har bare et spørsmål.

 

Jeg har jo 2000 aksjer i MHG og de skal gi utbytte på 0.35 NOK per aksje i løpet av våren, er det noe sted jeg må registrere meg for å få dette, sånn at jeg sender dem kontonummeret mitt via posten? Eller kommer det bare automatisk inn på konot?

Lenke til kommentar
bumper denne tråden har bare et spørsmål.

 

Jeg har jo 2000 aksjer i MHG og de skal gi utbytte på 0.35 NOK per aksje i løpet av våren, er det noe sted jeg må registrere meg for å få dette, sånn at jeg sender dem kontonummeret mitt via posten? Eller kommer det bare automatisk inn på konot?

 

Du vil vil få utbytte utbetalt på din konto... du er registrert med som trekk og utbytte osv hos din megler. Ta kontakt med din megler for å sjekke dette og endre konten osv...

 

 

 

*Mine innlegg* Vurderer å kjøpe meg inn i aksjer selv. TS, har du noen formening om Schibstedt? Har hørt de skal være bra.

Hehe. Konge.

 

 

Les Jesse Livermore!!

 

Konge?

Jessey tapte alt til slutt,.. samme som superinvestoen? :p hehe

sikkert bare et nick han har valgt etter å ha tjent en 100 % på 10 000 under finanskrisen.. som for oss andre er en halv tur på byen.. ;)

Endret av investor
Lenke til kommentar
bumper denne tråden har bare et spørsmål.

 

Jeg har jo 2000 aksjer i MHG og de skal gi utbytte på 0.35 NOK per aksje i løpet av våren, er det noe sted jeg må registrere meg for å få dette, sånn at jeg sender dem kontonummeret mitt via posten? Eller kommer det bare automatisk inn på konot?

 

Du vil vil få utbytte utbetalt på din konto... du er registrert med som trekk og utbytte osv hos din megler. Ta kontakt med din megler for å sjekke dette og endre konten osv...

 

 

 

*Mine innlegg* Vurderer å kjøpe meg inn i aksjer selv. TS, har du noen formening om Schibstedt? Har hørt de skal være bra.

Hehe. Konge.

 

 

Les Jesse Livermore!!

 

Konge?

Jessey tapte alt til slutt,.. samme som superinvestoen? :p hehe

sikkert bare et nick han har valgt etter å ha tjent en 100 % på 10 000 under finanskrisen.. som for oss andre er en halv tur på byen.. ;)

Hehe. Ikke akkurat.

Jesse tapte ikke alt til slutt. Han var god for mange millioner dollar da han tok livet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...