Gå til innhold

Proteinshakes, hva kan jeg erstatte de med? (+ fler spm)


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å trene.

 

Jeg trener maks styrke nå, og når jeg blir sterk nok skal jeg trene kun med kroppsvekt som motstand (må nevnes at jeg ikke har som mål å bli meget sterk, bare i relativt god form)

 

Så lurte jeg på noen ting angåenge proteinshakes o.l.

 

For det første, når det sies at man skal innta 2g protein per kg kroppsvekt, er det da snakk om kun i proteinshakes, eller totalt med alle måltider?

 

For det andre, hvilke typer mat kan jeg spise istedefor proteinshakes midlertidlig til jeg får skaffet protein? Da tenker jeg mest på før og etter trening.

 

Nå spiser jeg havregryn før trening, og en banan rett etter trening, også noen brødskiver med engang jeg kommer hjem, og ca 1 time etter trening middag.

 

 

Og siste spørsmål: Hvor mye penger bruker dere i måneden på protein? Jeg syns det virker litt dyrt, spesielt om jeg skal få i meg 150 g protein (2 g * 75) hver eneste dag.

 

 

Aller siste spørsmål: Hvor mye koster frakt på proteinbutikken.no?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig begynt å trene.

 

Jeg trener maks styrke nå, og når jeg blir sterk nok skal jeg trene kun med kroppsvekt som motstand (må nevnes at jeg ikke har som mål å bli meget sterk, bare i relativt god form)

 

Så lurte jeg på noen ting angåenge proteinshakes o.l.

 

For det første, når det sies at man skal innta 2g protein per kg kroppsvekt, er det da snakk om kun i proteinshakes, eller totalt med alle måltider?

 

For det andre, hvilke typer mat kan jeg spise istedefor proteinshakes midlertidlig til jeg får skaffet protein? Da tenker jeg mest på før og etter trening.

 

Nå spiser jeg havregryn før trening, og en banan rett etter trening, også noen brødskiver med engang jeg kommer hjem, og ca 1 time etter trening middag.

 

 

Og siste spørsmål: Hvor mye penger bruker dere i måneden på protein? Jeg syns det virker litt dyrt, spesielt om jeg skal få i meg 150 g protein (2 g * 75) hver eneste dag.

 

 

Aller siste spørsmål: Hvor mye koster frakt på proteinbutikken.no?

 

Takk for alle svar!

 

 

1. 2g protein per kg er snakk om totalt med alle måltider.

2. Spis mye egg, kylling, tunfisk og drikk melk :)

3. Er bare å bestille i store mengder, og når det er tilbud. Da får du det en del billigere, jeg bestillte meg en 3kg's boks med proteinpulver for ikke så veldig lenge siden, 2 måneder siden ca, og jeg har fortsatt halve boksen igjen :)

4. Spørs jo hvor mye du skal bestille det, og hvor du skal bestille det til.

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar
For det første, når det sies at man skal innta 2g protein per kg kroppsvekt, er det da snakk om kun i proteinshakes, eller totalt med alle måltider?

 

For det andre, hvilke typer mat kan jeg spise istedefor proteinshakes midlertidlig til jeg får skaffet protein? Da tenker jeg mest på før og etter trening.

 

Nå spiser jeg havregryn før trening, og en banan rett etter trening, også noen brødskiver med engang jeg kommer hjem, og ca 1 time etter trening middag.

 

 

Og siste spørsmål: Hvor mye penger bruker dere i måneden på protein? Jeg syns det virker litt dyrt, spesielt om jeg skal få i meg 150 g protein (2 g * 75) hver eneste dag.

 

Du skal inta fra 1,5-2,2g protein x fettfri kg vekt. La oss si at du veier 80kg og du har %15 fett. Da har du 12kg fett som ikke trenger noen proteiner. Så det blir egentlig 68kg x 2,2 = 150g proteiner hverdag. Men alt i alt så er det bare letest å gange vekten din med 1,5-2,2g, bare for å være sikker at du får i deg nok også.

 

Jeg får i meg fra 200g-250g protein hverdag uten noen for for shakes, bruker rundt 500-600kr på mat hver uke.

Ha disse reglene i hodet:

2 egg koster 4kr, det gir 12g protein

1 liter melk koster 15kr, det gir 33g protein

100kylling gir fra 19-22g protein, det koster 5-7kr.

180g tunfisk (en boks med tunfisk) koster rundt 10kr og det gir 40g protein (?)

 

Ikke så dyrt egentlig.

 

For det andre, hvilke typer mat kan jeg spise istedefor proteinshakes midlertidlig til jeg får skaffet protein? Da tenker jeg mest på før og etter trening.

Ette trening skal du helst ha noe hurtigvirkene. Ikke bruk melk eller cottage chese som din hoved proteinkilde (disse inneholder kassein som er seinfordøyende).

 

4dl melk = 13g protein

4 egg = 24g protein

100g kylling med salat = 20g

 

= 57g protein :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Etter trening kan jeg anbefale 1 liter sjokomelk og 1 pose 250g peanøtter. Kjøper du det på statoil så betaler du noe som 25kr for peanøttene og noe det samme for sjokomelka. Rundt 50 kr. Da får du nøyaktig 70 gram proteiner fra peanøttene, pluss en haug med fett. Og 34 gram protein fra sjokomelka (som også gir kasein som er gunstig)

 

Tilsammen gir det 104 gram proteiner. Peanøtter inneholder forresten mye magnesium etc som du finner i zma.

 

Tilsammen gir måltidet: 2235 kcal. Så du må gjerne spise det litt sakte utover kvelden.

Lenke til kommentar
Etter trening kan jeg anbefale 1 liter sjokomelk og 1 pose 250g peanøtter. Kjøper du det på statoil så betaler du noe som 25kr for peanøttene og noe det samme for sjokomelka. Rundt 50 kr. Da får du nøyaktig 70 gram proteiner fra peanøttene, pluss en haug med fett. Og 34 gram protein fra sjokomelka (som også gir kasein som er gunstig)

 

Tilsammen gir det 104 gram proteiner. Peanøtter inneholder forresten mye magnesium etc som du finner i zma.

 

Tilsammen gir måltidet: 2235 kcal. Så du må gjerne spise det litt sakte utover kvelden.

 

Hva i alle dager? :p

Du kan anbefale det ja .. :hmm:

Om du skal hive i deg 1 liter sjokomelk, og peanøtter etter hver trening, kommer jo du til å legge på deg som (unnskyld uttrykket), FAEN.

Endret av TheFighter94
Lenke til kommentar
Etter trening kan jeg anbefale 1 liter sjokomelk og 1 pose 250g peanøtter. Kjøper du det på statoil så betaler du noe som 25kr for peanøttene og noe det samme for sjokomelka. Rundt 50 kr. Da får du nøyaktig 70 gram proteiner fra peanøttene, pluss en haug med fett. Og 34 gram protein fra sjokomelka (som også gir kasein som er gunstig)

 

Tilsammen gir det 104 gram proteiner. Peanøtter inneholder forresten mye magnesium etc som du finner i zma.

 

Tilsammen gir måltidet: 2235 kcal. Så du må gjerne spise det litt sakte utover kvelden.

 

Hva i alle dager? :p

Du kan anbefale det ja .. :hmm:

Om du skal hive i deg 1 liter sjokomelk, og peanøtter etter hver trening, kommer jo du til å legge på deg som (unnskyld uttrykket), FAEN.

Det kan fort hende, men du får hvertfall full effekt av treninga :D

Spørs vel på hva du spiser og gjør resten av dagen om du legger på deg eller ikke =)

Lenke til kommentar
Hva i alle dager? :p

Du kan anbefale det ja .. :hmm:

Om du skal hive i deg 1 liter sjokomelk, og peanøtter etter hver trening, kommer jo du til å legge på deg som (unnskyld uttrykket), FAEN.

Det er mer energi i 1 liter hel melk enn det er i 1 liter sjokolademelk. Sjoko melk er bare smakstilsatt lett melk. Er du redd for en liten prosent sukker, drikk lett melk, det er ikke verre enn det.

 

Peanøtter er sunn, proteinrik, kaloririk, vitamin/mineral rik mat med mye godt fett som man så absolutt trenger for å bygge. Det eneste er at man bør kjøpe det usaltede.

 

Når det gjelder at man vil legge på seg så avhenger det av hvor mye energi du behøver gjennom dagen. Målet med å bygge er å ha kalorioverskudd så du må ligge på din øvre grense. Hvis du kommer hjem fra trening på ettermiddagen så er sjansen for at du har hatt bare 2 måltider før på dagen (kanskje 3). Da har du inntatt under halvparten av det du behøver av kalorier, så det behøver ikke nødvendigvis være mer enn du trenger.

 

Grunnen til at det passer å hive inn litt ekstra kalorier på treningsdager er at en økt i gymmet forbrenner du noe rundt 6-700 kcal, dvs du må spise den mengden energi mer på treningsdager enn du gjør på ikke-treningsdager for å komme til den mengden energi du behøver for å vokse. Ang energiforbruket i gymmet så har jeg målt dette basert på en pulsklokke som måler energiforbruket gjennom økten (Ikke helt nøyaktige greier, men man får en pekepinn) Så du forbrenner noe som 6-700 kcal gjennom en styrketreningsøkt (uten noe kardio)

 

Men hvis målet var å holde vekta eller gå ned i vekt (mulig jeg har lest toppinnlegget feil) så bør du jo styre unna. Men nøtter er bra mat. Det er ikke noe tvil om det, og peanøtter er noe av de mest proteinrike av alle nøtter.

Lenke til kommentar
Det kan likevel diskuteres hvor god aminosyreprofilen i protein fra peanøtter er, i forhold til f.eks. egg. Men det er ikke noe JEG tenker på :)

Ja sant, man må ha variert. Hva vil du anbefale av kokt og stekt egg forresten? Noen ganger steker jeg eggene bare på den ene siden, jeg synes det er godt.

Lenke til kommentar

Bra du nevner det sitronsaft. Nøtter mangler noen aminosyner så du kan egentlig ikke regne det som proteiner*

 

La oss tenke at vi stiller opp matvarer etter aminosyner fra 10-0, der 10 er fult og 0 er ingenting.

Egg = 10

Nøtter = 5

Melk = 10

 

Sjokolademelk kan faktisk funke ganske greit etter trening, sukker for å fylle opp energilagrene, proteiner av bra kvalitet.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det er jo heller ikke så mye sukker i den sjokolademelken, kan fint drikke det istedenfor melk vil jeg påstå. Er vel også forskjell på de ulike typer sjokolademelk og folk har ulike kosthold og "sukker-toleranse".

 

Men melk, egg og deretter rent kjøtt er den beste form for protein. (Proteinpulver vil da også ha en god aminosyreprofil og ligge rundt "10" på skalaen din Pijus). War har også postet et slikt skjema i loggen min, øverst på nyeste eller forrige side.

 

Men når jeg teller proteiner teller jeg med alle, inkludert dem med ikke fullt så god aminosyreprofil.

Lenke til kommentar

Så generelt er det bare å spise egg, kjøtt, fisk eller lignende etter en styrke økt? Jeg har forstått det slik at med proteinpulver, som f.eks 90+, så vil mesteparten av proteinet opptas raskt (såkalte raske proteiner?). Og det er optimalt den første timen etter trening. Men hvis jeg spiser f.eks 4 brødskiver med egg rett etter trening, vil det ta ganske lang tid før proteinet opptas, eller?

 

Lurte også på om bananer er OK som kjappe karbohydrater rett etter trening? Grunnen til at jeg lurer er at det er ganske mye sukker i bananer (tenker da på druesukker), så kanskje det ikke er optimalt?

 

Og én ting til: Er det viktig med mye proteiner etter en kondis økt?

Endret av psycholars
Lenke til kommentar
Er du morsom Databamse? 6-700 kcal forbrent på en treningsøkt?

 

Spørs jo også hvor lenge du trener og hvordan du trener. Trener du 1 time forbrenner du helt sikkert rundt 100-200kcal, 2 timer 300-500kcal osv.

 

Så generelt er det bare å spise egg, kjøtt, fisk eller lignende etter en styrke økt? Jeg har forstått det slik at med proteinpulver, som f.eks 90+, så vil mesteparten av proteinet opptas raskt (såkalte raske proteiner?). Og det er optimalt den første timen etter trening. Men hvis jeg spiser f.eks 4 brødskiver med egg rett etter trening, vil det ta ganske lang tid før proteinet opptas, eller?

 

Lurte også på om bananer er OK som kjappe karbohydrater rett etter trening? Grunnen til at jeg lurer er at det er ganske mye sukker i bananer (tenker da på druesukker), så kanskje det ikke er optimalt?

 

Alt funker etter trening, men proteinpulver tar kroppen kjappes opp. Men husk, det er ingenting magisk med proteinshakes som mange tror. Folk for 50 år siden bygdte en sterk og manlig kropp uten whey shitt men masse egg og kjøtt, idag må nesten alle man ha Sweet Whey Protein etter trening.

Druesukker,sukker,glukose,meltadoxerin whatsoever funker. Du skal ha sukker i deg etter trening, altså raske karbohydrater.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Alt funker etter trening, men proteinpulver tar kroppen kjappes opp. Druesukker,sukker,glukose,meltadoxerin whatsoever funker. Du skal ha sukker i deg etter trening, altså raske karbohydrater.

Ja men da så!

 

Da satser jeg på dette når jeg får skaffet meg proteinpulver:

 

1-2 t før trening: Egg, havregryn, brødskiver med kylling/fiskepålegg e.l.

 

0.5 t før trening: 15 g proteinpulver blandet med 1 glass melk

 

Rett etter trening: 2 bananer

 

Når jeg kommer hjem: 30 gram proteinpulver blandet med 1 stort glass melk

 

1 t etter trening: Middag; Kylling, kjøtt, fisk, osv.

Lenke til kommentar

Beste etter trening er å ikke bare kjøre kjaptfordøyende proteiner. Dette har jeg sagt før og har grunnlag i vitenskap. Få fordelene fra både myse og kasein. Bare myse eller hydrolysert protein vil gi større nitrogenretensjon bare i bukvevet slik at mindre blir tilgjengelig i perifert vev (muskler).

 

@ pijus; Druesukker,sukker,glukose,meltadoxerin whatsoever funker.

 

lol på meltadoxerin. Druesukker er forresten glukose. Sukker er et disakkarid, altså fruktose og glukose i en glykosidbinding. Ville heller sagt sukrose. Maltodextrin er også glukose såvidt jeg vet, men små rekker av det. Karbs er ikke nødvendig umiddelbart etter trening, så lenge glykogenlagrene er fylt opp til neste trening. Protein er riktignok crucial kort tid etter trening.

Lenke til kommentar
Bananer er faktisk ikke raske karbohydrater, og innholdet av fruktose er sterkt overvurdert.

 

Peanøtter (og nøtter generellt) har dårlig aminosyreprofil og fettet er heller ikke så gunstig. Men en god kilde til vitaminer og mineraler er det, og de smaker knall!

 

Bananer er raske karbohydrater jo. Både kostfiber, stivels og sukker

Per 100g banan

 

Karbohydrat: 22,84 g

 

* Hvorav sukkerarter: 12,23

 

Og hva med fettet? Det er forsåvidt fett vi har levd på gjennom tidene, alt du hører om fett er ikke bra for deg er egenntlig bare tull. Men jeg vil at du skal finne ut av det selv.

 

lol på meltadoxerin. Druesukker er forresten glukose. Sukker er et disakkarid, altså fruktose og glukose i en glykosidbinding. Ville heller sagt sukrose. Maltodextrin er også glukose såvidt jeg vet, men små rekker av det. Karbs er ikke nødvendig umiddelbart etter trening, så lenge glykogenlagrene er fylt opp til neste trening. Protein er riktignok crucial kort tid etter trening.

 

Han spurte om han kunne bruke druesukker etter trening, så jeg bare listet opp alle de formene for sukker jeg vet om :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...