Gå til innhold

Ny drapsdom, 16 år for drap (Oda-drapet)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 år er uhorvelig lang tid. Prøv det selv, så endrer dere sikkert meningen deres. Selvsagt fortjener han det, men ikke kom å si at 16 år er lite.

 

Oda Moe ble straffet av Eirik Forbord hvor lenge?

Sett opp i mot dette. Som all rettsmoral må se opp mot, så er det heller en god "handel" for Eirik, da han betaler 16 år for sitt ønske og utførelse av et drap.

Lenke til kommentar
Filosofem : Joda, samfunnet trenger å utvikle seg mer, men jeg er redd Eirik "var sånn".. En ekspert kunne kanskje klart å hindre selve drapet, men det det ville være en rar person som var igjen? Jeg ville uansett ikke vært i samme rom som han der, ass.

Han hadde aspergers, ja. En av mine aller beste venner har aspergers men er "helt normal", men ingen drapsmann for det om. Men om han plutselig ble veldig innestengt så tror jeg at han og, akkurat som alle andre kunne ha fått spesielle idéer og kanskje ha blitt en potensiell drapsmann sånn som denne Erik.

 

Ja, noen folk er annerledes enn andre av diverse grunner som at de kanskje er enebarn, har blitt oppdradd av kun en foreldre osv. Men saken er den at i så godt som alle (om ikke alle!) drapssaker (overlagt drap) hadde det kunnet ha vært forhindret om folk har det dårlig med seg selv får hjelp til å renske opp i problemene i hodet sitt.

 

Om han hadde vært en "rar" person etter psykologisk behandling? Jeg synes ikke de jeg kjenner som har måttet gå til psykolog har vært så veldig "rare" utenom at de har forskjellige livserfaringer enn meg. Er sikkert mange her på forumet som har fått hjelp til å komme seg unna tvangstanker og lignende, kanskje du burde spørre dem om de synes det var verdt det?

 

16 år er uhorvelig lang tid. Prøv det selv, så endrer dere sikkert meningen deres. Selvsagt fortjener han det, men ikke kom å si at 16 år er lite.

 

Oda Moe ble straffet av Eirik Forbord hvor lenge?

Sett opp i mot dette. Som all rettsmoral må se opp mot, så er det heller en god "handel" for Eirik, da han betaler 16 år for sitt ønske og utførelse av et drap.

Det er ikke en "god handel" for noen. "ønske" om å drepe noen var ikke et ønske ala et ønske om å kjøpe bil eller lignende.

Endret av Filosofem
Lenke til kommentar
Det er ikke en "god handel" for noen. "ønske" om å drepe noen var ikke et ønske ala et ønske om å kjøpe bil eller lignende.

 

Selvsagt er det en god "handel" for morderen. Med en dog motvillig "handelspartner" som døde pga Eirik sin perverse sans for fantasi. 16 år, mot utslettelsen av et annet individ.

Lenke til kommentar
16 år er uhorvelig lang tid. Prøv det selv, så endrer dere sikkert meningen deres. Selvsagt fortjener han det, men ikke kom å si at 16 år er lite.

Å bytte 16 år (i praksis sannsynligvis nærmere 10) mot å komme ut med en lang utdannelse og i tillegg være gjeldfri må vel sies å være rimelig greit.

Du sperres inne, og andre bestemmer helt og fullt over dine daglige rutiner. Frihetsberøvelse. Det er garantert mye verre enn vi tror.

 

Men som sagt over, han fortjener det (og, diskutabelt, mer til).

Lenke til kommentar
Fakler, høygafler og et godt gammelt tjukt rep hadde helt klart vært å foretrekke :roll:

Mangler bare at noen kommer i tråden og mener at norske fengsler er så kule og luksuriøse at 16 år går unna på et blunk.

 

Men når det er sagt: For strengt er det ihvertfall ikke...

 

Jeg hadde håpet at rullende øyne skulle avsløre sarkasmen. Desverre ser det ikke slik ut. Det er de samme folkene som gidder å skrive i denne typen tråder, hver gang det skjer noe slikt. Lynsjmobbmentaliteten vil aldri dø.

Lenke til kommentar
Jeg hadde håpet at rullende øyne skulle avsløre sarkasmen. Desverre ser det ikke slik ut. Det er de samme folkene som gidder å skrive i denne typen tråder, hver gang det skjer noe slikt. Lynsjmobbmentaliteten vil aldri dø.

 

Det er jo enklere å tilgi på vegne av ofrene som man ikke vet hvem er. Så kan man mene at man selv er meget human og moralsk.

Lenke til kommentar
Det er jo enklere å tilgi på vegne av ofrene som man ikke vet hvem er. Så kan man mene at man selv er meget human og moralsk.

 

Da er det kanskje på tide å minne om at "two wrongs don't make a right"?

 

Straff er da ikke noe "wrong".

Eller mener du virkelig at det ikke skal være en sanksjon ovenfor en som dreper?

Og med hvilken moralsk rett tar du på deg avgjørelsesretten ovenfor offer m/familie?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Straff er da ikke noe "wrong".

Eller mener du virkelig at det ikke skal være en sanksjon ovenfor en som dreper?

Og med hvilken moralsk rett tar du på deg avgjørelsesretten ovenfor offer m/familie?

 

Det er vel heller du som gjør det, når du ønsker å straffe noen hardere. Jeg bare filosoferer over det latterlige i at enkelte ikke evner å forholde seg til det norske rettsystemet.

Lenke til kommentar

Men akkurat hva er straffen?

 

16 år med: 10 år med god oppførsel:

 

Penger

Gratis utdanning

Gratis kino/film

Gratis trening

God mat

Sosial omgang med andre innsatte, da tenker jeg på brettspill, kort etc.

Pensjon

Prøveløslatelse

 

Det eneste negative er at alt dette befinner seg innen for ett avgrenset område.

 

På den andre siden har vi en ødelagt familie. Et liv som kunne utrettet så mangt. Kansje det som en dag kunne blitt en familie. Er et helt liv, som så vidt er kommet i gang, kun vært 10år for samfunnet?

 

Det er faen meg en jævla skam.

Lenke til kommentar
Han hadde aspergers, ja. En av mine aller beste venner har aspergers men er "helt normal", men ingen drapsmann for det om. Men om han plutselig ble veldig innestengt så tror jeg at han og, akkurat som alle andre kunne ha fått spesielle idéer og kanskje ha blitt en potensiell drapsmann sånn som denne Erik.

 

Ja, noen folk er annerledes enn andre av diverse grunner som at de kanskje er enebarn, har blitt oppdradd av kun en foreldre osv. Men saken er den at i så godt som alle (om ikke alle!) drapssaker (overlagt drap) hadde det kunnet ha vært forhindret om folk har det dårlig med seg selv får hjelp til å renske opp i problemene i hodet sitt.

 

Om han hadde vært en "rar" person etter psykologisk behandling? Jeg synes ikke de jeg kjenner som har måttet gå til psykolog har vært så veldig "rare" utenom at de har forskjellige livserfaringer enn meg. Er sikkert mange her på forumet som har fått hjelp til å komme seg unna tvangstanker og lignende, kanskje du burde spørre dem om de synes det var verdt det?

 

Jo, det var dette syndromet, ja, jeg glemte det. Men retten fastslo vel at forstyrrelsen ikke var noen medvirkende faktor? Det var ikke sykdommen som fikk han til å begå drapet. Med "var sånn", mente jeg at han enkelt og greit ble født som potensiell drapsmann, uavhengig av ulike syndromer, akkuratt som det for meg virker som de fleste folk på jorda blir født "snille". Han har levd et relativt normalt liv, men allikevel har han lenge følt en trang til å drepe.. La oss ikke glemme at forbrytelsen tok 15-20 min. Ikke vet jeg, men i mitt verdenssyn er det bare en ekte killer som greier noe slikt.

 

Hvis du tar en homo og prøver å få han til bytte side ved hjelp av psykologiske virkemidler, kan det godt hende han slutter å fly etter gutter, men spør du meg er dette en "rar" person. Men ettersom jeg ikke vet om homofili kan sammenlignes med drapslyst, blir ikke det jeg skriver her nå regnet som empirisk argumentasjon. Så jeg skal tie stille nå.

Lenke til kommentar
Straff er da ikke noe "wrong".

Eller mener du virkelig at det ikke skal være en sanksjon ovenfor en som dreper?

Og med hvilken moralsk rett tar du på deg avgjørelsesretten ovenfor offer m/familie?

Det er vel heller du som gjør det, når du ønsker å straffe noen hardere.

 

Ser at du unngår det enkleste spørsmål av alle. Et ja/nei-spørsmål.

Forventingene til "vi er alle snille"-folk er ikke all verden dog.

Påstanden din var at straff er et onde. Et onde som altså ved bruk av dine ord må avvikles. Dermed er det relevant å spørre om en handling skal medføre en reaksjon.

 

 

Jeg bare filosoferer over det latterlige i at enkelte ikke evner å forholde seg til det norske rettsystemet.

 

Nå skal det sies at nettopp ønsket om lengre straffer er faktisk å forholde seg til det norske rettssystemet. Jeg vet selvsagt at du ikke forstår dette iboende paradoks i din setning.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Ser at du unngår det enkleste spørsmål av alle. Et ja/nei-spørsmål.Forventingene til "vi er alle snille"-folk er ikke all verden dog.

Påstanden din var at straff er et onde. Et onde som altså ved bruk av dine ord må avvikles. Dermed er det relevant å spørre om en handling skal medføre en reaksjon.

Når du legger ord i munnen på meg, så gidder jeg ikke å svare. Rettsystemet er for å ha en preventiv effekt, beskytte samfunnet og for å rehabilitere forbrytere, ikke for at ofrene skal få hevne seg på forbryteren.

 

Nå skal det sies at nettopp ønsket om lengre straffer er faktisk å forholde seg til det norske rettssystemet. Jeg vet selvsagt at du ikke forstår dette iboende paradoks i din setning.

 

Du får bare kløve ord. Det er kjedelig å lese disse trådene, hver gang det skjer et drap. Ja, det er forjævlig når det skjer, men å sette seg selv over det norske rettsvesen og all kompetansen der gang etter gang, fremstår som nokså pinlig. Jeg antar at det er en slags måte å vise sympati med ofrene og sympati finnes det da heller ikke for mye av i dagens samfunn, så det skal dere ha for. :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Det som skremmer meg til tider med disse trådene er at alle later til å vite sanheten. det er ikke grenser for hva en vet, og ikke minst kan uttale seg skråsikkert om.

Noen skriker at pyskiskelidelser er lett å påberope seg, andre klager over slappe straffer, andre igjen vil helst brenne eller drepe de som ikke generer nok penger eller gjør feil...enkelte vil ha utlendiger for en hver pris dømt og gjerne sendt hjem etter medieoppslag, selv før dom er felt.

 

Vi så dette i dødsstrafftrådene, gruppevoltekten - hvor alle visste sanheten lenge før det ble noe dom...samme personer som figurer her, figurerte der i stor grad, ingen vedgikk at de tok feil, men de visste alt der og.

 

I tillegg er det de som er spesialister på lidelser og som bare antar som en eller annen person at det og det stemmer for det stod jo på vg...uten videre å sette seg inn i sammenhenger.

Det er vel samme situasjon som jeg diskuterte med en kollega jeg kritiserte i dag, andre hadde bare pirket overflaten og sagt de visste alt...skal en først uttale seg så burde en enten ta forbehold eller vitterlig lese mer enn vg og dagbladet som enkelte vedgår er nok kilde før de dømmer.

Lenke til kommentar
Han hadde aspergers, ja. En av mine aller beste venner har aspergers men er "helt normal", men ingen drapsmann for det om. Men om han plutselig ble veldig innestengt så tror jeg at han og, akkurat som alle andre kunne ha fått spesielle idéer og kanskje ha blitt en potensiell drapsmann sånn som denne Erik.

 

Ja, noen folk er annerledes enn andre av diverse grunner som at de kanskje er enebarn, har blitt oppdradd av kun en foreldre osv. Men saken er den at i så godt som alle (om ikke alle!) drapssaker (overlagt drap) hadde det kunnet ha vært forhindret om folk har det dårlig med seg selv får hjelp til å renske opp i problemene i hodet sitt.

 

Om han hadde vært en "rar" person etter psykologisk behandling? Jeg synes ikke de jeg kjenner som har måttet gå til psykolog har vært så veldig "rare" utenom at de har forskjellige livserfaringer enn meg. Er sikkert mange her på forumet som har fått hjelp til å komme seg unna tvangstanker og lignende, kanskje du burde spørre dem om de synes det var verdt det?

 

Jo, det var dette syndromet, ja, jeg glemte det. Men retten fastslo vel at forstyrrelsen ikke var noen medvirkende faktor? Det var ikke sykdommen som fikk han til å begå drapet. Med "var sånn", mente jeg at han enkelt og greit ble født som potensiell drapsmann, uavhengig av ulike syndromer, akkuratt som det for meg virker som de fleste folk på jorda blir født "snille". Han har levd et relativt normalt liv, men allikevel har han lenge følt en trang til å drepe.. La oss ikke glemme at forbrytelsen tok 15-20 min. Ikke vet jeg, men i mitt verdenssyn er det bare en ekte killer som greier noe slikt.

Kjente du han siden du kan si det, eller finner du det bare på? Joda, er mulig at det manglet noe mer i skolten på han som kanskje ikke kunne ha blitt fjernet via psykologi, men er allikevel mye som må forbedres. Men det er du jo enig i, så skal ikke mase mer om det.

Lenke til kommentar

nei, jeg kjente han ikke, og det hadde heller ikke gjort meg noe smartere. Jo bedre man kjenner et menneske, jo vanskeligere blir det å danne et nyansert bilde av det. Tror jeg, da.. Hvorvidt man kan reparere en mann fullstendig uten å tvangsforme han etter ditt bilde, er noe jeg skal undersøke nærmere når jeg skal studere hjernen vår.

Alle er liksom hobbypsykologer uten å vite en dritt om hvordan menneskehjernen fungerer..

 

En ting vi kan gjøre for å forbedre vår verden er å få folk til å tilegne seg kunnskap. Hvis Oda-drapsmannen hadde lest bøker som omhandler hjernen etc, ville han kanskje ha tenkt seg om en gang til før han handlet så forferdelig?

 

I går ga jeg meg selv en ny signatur, nettopp for å minne meg på at kunnskap gir svar på mye.

Lenke til kommentar
nei, jeg kjente han ikke, og det hadde heller ikke gjort meg noe smartere. Jo bedre man kjenner et menneske, jo vanskeligere blir det å danne et nyansert bilde av det. Tror jeg, da.. Hvorvidt man kan reparere en mann fullstendig uten å tvangsforme han etter ditt bilde, er noe jeg skal undersøke nærmere når jeg skal studere hjernen vår.

Alle er liksom hobbypsykologer uten å vite en dritt om hvordan menneskehjernen fungerer..

 

En ting vi kan gjøre for å forbedre vår verden er å få folk til å tilegne seg kunnskap. Hvis Oda-drapsmannen hadde lest bøker som omhandler hjernen etc, ville han kanskje ha tenkt seg om en gang til før han handlet så forferdelig?

 

I går ga jeg meg selv en ny signatur, nettopp for å minne meg på at kunnskap gir svar på mye.

 

Hvor mange 18 åringer kjenner du, som leser mer eller mindre avansert pyskologi, eller greier uten at noen andre sier det å vite om en har feks PTSD; aspergers, kreft, border line syndrom eller manisk depressivhet?

 

Jeg tror vi tar et kvantesprang i det umulig ved å forvente det av noen, med mindre de selv er utdannet innen pyskologi.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Når du legger ord i munnen på meg, så gidder jeg ikke å svare. Rettsystemet er for å ha en preventiv effekt, beskytte samfunnet og for å rehabilitere forbrytere, ikke for at ofrene skal få hevne seg på forbryteren.

 

Hevn er også et motiv for straff, fordi hevnen skal stoppe pårørende å ta loven i sine egne hender. Hvis ikke hevnen, som straff er, gir et snev av rettferdighetsfølelse ovenfor ofre, deres pårørende og lokalsamfunn vil personen bli klynget opp utenfor rettsstaten. Selv om de mer "humane naivister" ikke ser ordet hevn direkte skrevet.

 

Du får bare kløve ord. Det er kjedelig å lese disse trådene, hver gang det skjer et drap. Ja, det er forjævlig når det skjer, men å sette seg selv over det norske rettsvesen og all kompetansen der gang etter gang, fremstår som nokså pinlig. Jeg antar at det er en slags måte å vise sympati med ofrene og sympati finnes det da heller ikke for mye av i dagens samfunn, så det skal dere ha for. :)

 

Du må inneha en merkelig definisjon av ordet kjedelig siden din kjedsomhet får deg trekkende inn i slike tråder som du finner så utrolig kjedelig.

Og, diktatorargumentet ditt. Spyl det vekk. Blir eksakt det samme som å si at en huseier ikke kan protestere når det lages en skyskraper på nabotomta fordi han eller hun ikke er selv i byggebransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...