Gå til innhold

Oppgradere minne(384 + 512) eller prosessor(1.4G til XP2000)


Anbefalte innlegg

Ser ut som om jeg står mellom to valg for hovedkortet mitt MSI K7T266 Pro:

 

1. Oppgradere med en tredje minnemodul på 512MB 128 + 256 + 512 = 896

2. Oppgradere CPU fra Thunderbird Athlon 1.4G til Palomino AthlonXP2000+

 

Jeg har prøvd å oppgradere BIOSen min fra v1.4 (max. 1.4Ghz) til v1.9 (mulighet for XP2000+) slik at jeg kan kjøre begge oppdateringene, men av en eller annen grunn forsvinner den siste DIMM socket når jeg oppgraderer BIOSen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut at Palomino AthlonXP2000+ ikke er det samme som Thoroughbred AthlonXP2000+ :oops:

 

Denne CPUen er vel vanskeligere å få tak i og blir derfor en del dyrere enn de 500,- det koster for en ny Thoroughbred?

 

Så da er kanskje det beste å oppgradere minnet med 512MB dersom man hadde tenkt å bruke ca en 1000 lapp tilsammen

Lenke til kommentar
Fant ut at Palomino AthlonXP2000+ ikke er det samme som Thoroughbred AthlonXP2000+ :oops:

 

Denne CPUen er vel vanskeligere å få tak i og blir derfor en del dyrere enn de 500,- det koster for en ny Thoroughbred?

 

Så da er kanskje det beste å oppgradere minnet med 512MB dersom man hadde tenkt å bruke ca en 1000 lapp tilsammen

Her eller her.

Lenke til kommentar

Heisan. Jeg har hovedkort(MSI K3 Ultra c-2) og ram(ukjent merke?) som begge går på 333. Jeg skal ha ny ram nå og ser at 400 er kommet ut. Ville det være dumt av meg å kjøpe det? Eller vil resten av systemet bare trekke ned hastigheten på den?

Formulere meg litt bedre. Vill det å kjøpe en rambrikke med 400 kræsje systemet mitt? Eller vil systemet mitt senke utelsen på minnet til 333?

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal oppgradere hovedkort og mere ram ved senere tidspunkt. Da er det dunt å kjøpe mer 333 ram.

 

Lurte også på hvilken fabrikanter som anbefales. De jeg har sett meg ut er

* DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5

* DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5

 

 

Den gamle rammen er 256 DDR CL2.5 Står ikke merke på den.

 

 

Også hva er forskjellen på palmino og thorogbred?

Lenke til kommentar
Ting om ram og;

Også hva er forskjellen på palmino og thorogbred?

På det om rammen se den andre tråden du stilte det i. Og vær venlig å ikke dump spørsmålet i flere tråder.

På det andre (palmino,thorogbred) så er det 2 forskjellige kjerner som prossesoren bruker. Palmino var først, så kom thorogbred. Forskjellen er hovedsakelig den varmen de utvikler. AMD presset Palmino så høyt den kunne klare, så måtte de utvikle en ny kjerne som klarte mer.

De bruker begge samme socket (socket A) og de fleste Hovedkort som klarer å kjøre den ene klarer også den andre. Men det er en del hovedkort som bare klarer Palmino. Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på grunnen, men har en sterk anelse om at det er fordi kjernespenningen (den som CPU,en får) er forskjellig. Og de eldre Hovedkortene takler ikke den thorogbred vil ha.

Lenke til kommentar

Beklager det der om å dumpe spm flere steder. Skal ikke gjenta seg. Igjen takk for svar.

En liten ting til. Hva er forskjell på MP og XP prosserorne? Er den stor siden det er så stor prisforsjell?(nesten dobel pris på komplett)

 

 

oskarso

 

på komplett har de

111028 AMD Athlon MP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus

- Socket A (Palomino) prosessor

 

Vet ikke hva forskjellen på MP og XP er da men...

Lenke til kommentar

Går til www.amd.com så vil du nok finne mye info om prosessorne deres, men Palamino er lagd for dual prosessor systemer og har noen små endringer (som jeg ikke vet) i forhold til xp prosessorene.

 

 

bruk google og søk etter feks: difference amd palamino amd xp

få finner du nok noe av interesse

Lenke til kommentar

Forksjellen mellom XP og MP prossesorer er at MP prossesorene er laget for å brukes i systemer med flere enn 1 prossesor. En av forskjellene mellom XP og MP er at du kan stille multiplyeren fritt på MP, mens den er låst på XP (jeg skrev vell litt om multiplyer i den andre tråden). Prisforskjellen kommer nokk hovedsakelig av markedstilassning. Det koster ikke nevneverdig mer å lage en MP enn XP prosessor, men det markedet som MP er beregnet på er villig til å betale mer.

Palamino kjernen brukes både av XP 2000+ og MP 2000+.

Lite tips til å finne Palamino prossesorer, søk på Palamino på prisguiden så finner du noen. Er noen XP 1900+ der ute også, kjøp heller det enn en MP 2000+ til nesten dobbel pris.

Lenke til kommentar
Forksjellen mellom XP og MP prossesorer er at MP prossesorene er laget for å brukes i systemer med flere enn 1 prossesor. En av forskjellene mellom XP og MP er at du kan stille multiplyeren fritt på MP, mens den er låst på XP (jeg skrev vell litt om multiplyer i den andre tråden). Prisforskjellen kommer nokk hovedsakelig av markedstilassning. Det koster ikke nevneverdig mer å lage en MP enn XP prosessor, men det markedet som MP er beregnet på er villig til å betale mer.  

 

Mener å huske at (ihvertfall de første) MP faktisk er helt identiske med XP, bare at de klipper av noen connections på XP så den ikke skal funke på dual. :grumpy: I tillegg kjører de vel MP gjennom noen mer grundige dual-prosessor tester vil jeg tro?? Har sett websider med hvordan-kjøre-dual-XP-og-spare-$$$$$ rundt omkring, men nå tror jeg alle er låst.... :-(

 

Skjønt, hvis du føler deg litt fingerferdig: http://www.hardwarezone.com/articles/artic...z?cid=2&aid=747

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...