Gå til innhold

Hva er den billigste nettbutikk i europe for HW?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg så har vi så bra forbrukerrettigheter at vi fint kan betale noen prosent ekstra, og det vil lønne seg over tid.

 

Men det er korrekt at norske nettbutikker ligger lavt i pris, dette av flere grunner.

1. Ikke toll som nevnt før.

2. Relativ hard konkurranse mellom de større aktørene i det norske markedet.

 

Men særlig ved situasjoner med sterk krone, og f.eks lav kurs på pund eller svenske kr, kan det være aktuelt å kikke på nettbutikker i disse landene. Land som bruker euro vil sjelden være særlig rimelige.

 

Men når man ser på priser i andre land, så må man regne rett. Husk moms og "tollbehandlingsgebyr".

Lenke til kommentar

I min erfaring er det bare fra USA at det i noen tilfeller kan svare seg å importere, men selv i de tilfellene hvor det er mest å spare så oppveies "gevinsten" i stor grad av at du mister reklamasjonsretten (og mulighetene til bruk av garanti blir mye dårligere pga. du evt. må sende varen utenlands for å i det hele tatt bruke den. Med moms og frakt så er det heller ikke så mye å spare på mange artikler.

 

Fra europa så tror jeg det er lite å hente prismessig, samt at du også der vil miste reklamasjonsretten. De fleste europesiske land tror jeg er enten dyrere eller på nivå med norge når det kommer til data hardware, og hvis du slenger på moms på toppen av det så blir det lite å hente.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Tenkte nå mest på europeiske nettbutikker. For da kan varene leveres til postkontor i Sverige og en slipper alt styret med toll og moms og slikt.

 

Reklamasjonsrett etc blir mindre viktig om prisen er rett :-)

 

Nei, det gjør du faktisk ikke. Sverige er medlem av EU, og der er ikke reglene slik at f.eks en nettbutikk i Tyskland kan sende momsfritt til Sverige. Har denne butikken bare sporadisk omsetning til Sverige, dvs under et gitt beløp samlet i året så skal butikken bruke tysk moms på 19 %. Har nettbutikken omsetning over dette nivået skal den bruke svensk moms, dvs 25 %. De fleste større nettbutikker i EU kan disse reglene, og er registert slik at man betaler mottakerlandets moms.

 

Så det eneste du eventuelt sparer er "tollbehandlingsgebyret", toll trenger du ikke å regne med.

 

Men om du kjøper fra USA kan det være attraktivt med "poste restante" til Sverige.

Lenke til kommentar
Tenkte nå mest på europeiske nettbutikker. For da kan varene leveres til postkontor i Sverige og en slipper alt styret med toll og moms og slikt.

 

Reklamasjonsrett etc blir mindre viktig om prisen er rett :-)

 

Nei, det gjør du faktisk ikke. Sverige er medlem av EU, og der er ikke reglene slik at f.eks en nettbutikk i Tyskland kan sende momsfritt til Sverige. Har denne butikken bare sporadisk omsetning til Sverige, dvs under et gitt beløp samlet i året så skal butikken bruke tysk moms på 19 %. Har nettbutikken omsetning over dette nivået skal den bruke svensk moms, dvs 25 %. De fleste større nettbutikker i EU kan disse reglene, og er registert slik at man betaler mottakerlandets moms.

 

Så det eneste du eventuelt sparer er "tollbehandlingsgebyret", toll trenger du ikke å regne med.

 

Men om du kjøper fra USA kan det være attraktivt med "poste restante" til Sverige.

 

 

Ok trodde ikke det var helt slik men da lærte jeg noe idag også.

Om jeg bruker poste restante i sverige når jeg bestiller fra USA så må vel varene tolles inn i Sverige da?

 

Forresten nå er jo både pundet og dollaren rimelig, 9.061 og 5,6 så kanskje både UK og USA er aktuelle. Og flott om jeg kan bruke poste restante også.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Her ser dere ett bra eksempel på hvorfor tollgrensen bør settes til 0,- og ikke økes fra 200,- til 1000,-

 

Herregud for et latterlig utsagn. Syns det er direkte dumsnillt av norske myndigheter at grensen er så høy som 200 en gang.

 

Er utrolig bittert for norske butikker å konkurere med utenlandste som slipper å betale norsk MVA og dermed automatisk er 25% billigere. Kan ikke være lett for f.eks platekompaniet å selge CD til 160 kr med 25% mva, når jeg ved noen tastetrykk kan bestille samme plate fra utlandet og slippe å betale mva.

Lenke til kommentar
Her ser dere ett bra eksempel på hvorfor tollgrensen bør settes til 0,- og ikke økes fra 200,- til 1000,-

 

Herregud for et latterlig utsagn. Syns det er direkte dumsnillt av norske myndigheter at grensen er så høy som 200 en gang.

 

Er utrolig bittert for norske butikker å konkurere med utenlandste som slipper å betale norsk MVA og dermed automatisk er 25% billigere. Kan ikke være lett for f.eks platekompaniet å selge CD til 160 kr med 25% mva, når jeg ved noen tastetrykk kan bestille samme plate fra utlandet og slippe å betale mva.

 

Samtidlig så mister du den servicen du får ved å kjøpe et produkt i Norge, og sånn sett så er det langt mer vrient å få ting ordnet kjappt.

Platekompaniet har nå en Online tjeneste der de selger enkeltsanger og har sånn sett fornyet seg noe som bør sikkre dem gode inntekter på lang sikt , er nok i alle fall ikke synd på dem men markedet er nok vanskelig for andre små aktører.

Lenke til kommentar
Her ser dere ett bra eksempel på hvorfor tollgrensen bør settes til 0,- og ikke økes fra 200,- til 1000,-

 

Herregud for et latterlig utsagn. Syns det er direkte dumsnillt av norske myndigheter at grensen er så høy som 200 en gang.

 

Er utrolig bittert for norske butikker å konkurere med utenlandste som slipper å betale norsk MVA og dermed automatisk er 25% billigere. Kan ikke være lett for f.eks platekompaniet å selge CD til 160 kr med 25% mva, når jeg ved noen tastetrykk kan bestille samme plate fra utlandet og slippe å betale mva.

 

Kanskje en idé og lese hva jeg skriver før du svarer?

 

<teskjemodus>

Siden folk svindler med fakturaer og utnytter poste restante for å slippe momsen bør 200-kronersgrensen fjernes slik at man må betale avgift fra første krone.<br>

Jeg synes _ikke_ det er riktig at folk skal ha mulighet til å drive med kjelltringstreker som går ut over norsk næringsliv.

</teskjemodus>

Endret av bruno
Lenke til kommentar
<teskjemodus>

Siden folk svindler med fakturaer og utnytter poste restante for å slippe momsen bør 200-kronersgrensen fjernes slik at man må betale avgift fra første krone.<br>

Jeg synes _ikke_ det er riktig at folk skal ha mulighet til å drive med kjelltringstreker som går ut over norsk næringsliv.

</teskjemodus>

 

Hva i alle dager snakker du om? Du vet man kan ta med seg varer for 5.000,- når man har vært utenlands et døgn?

Er IKKE snakk om svindel av hverken norske stat eller norske bedrifter, her er det snakk om å tilpasse seg eksisterende regelverk slik at også de med trang lommebok kan oppgradere systemet sitt.

 

For å holde tråden O/T:

Er det noen som har gode tips for innkjøp av hardware fra europeiske nettbutikker?

Lenke til kommentar
Her ser dere ett bra eksempel på hvorfor tollgrensen bør settes til 0,- og ikke økes fra 200,- til 1000,-

 

EH... OK

 

"Kanskje en idé og lese hva jeg skriver før du svarer?

 

Jeg har lest det ganske mange ganger, og fortsatt ganske FrP dominert.

Endret av Otter_3
Lenke til kommentar
Her ser dere ett bra eksempel på hvorfor tollgrensen bør settes til 0,- og ikke økes fra 200,- til 1000,-

 

EH... OK

 

"Kanskje en idé og lese hva jeg skriver før du svarer?

 

Jeg har lest det ganske mange ganger, og fortsatt ganske FrP dominert.

 

Hva betyr poste restante forresten?

Lenke til kommentar
Skummelt å si det med tanke på at de ikke akkurat har noe godt rykte på seg når det gjelder returer, men Pixmania har gode priser. Det at man må sende en eventuell retur til Paris er litt sånn unødvendig.

 

Nå skal ikke jeg skjære alle over 1 kam.

Men liker du å leve på kanten, så prøv Pixmania.

Bare ikke skyld på meg etterpå

Lenke til kommentar
Skummelt å si det med tanke på at de ikke akkurat har noe godt rykte på seg når det gjelder returer, men Pixmania har gode priser. Det at man må sende en eventuell retur til Paris er litt sånn unødvendig.

 

Nå skal ikke jeg skjære alle over 1 kam.

Men liker du å leve på kanten, så prøv Pixmania.

Bare ikke skyld på meg etterpå

 

Poste restante betyr i dette tilfellet at en evt. bestilling sendes "poste restante" til et postkontor i sverige, slik at det svenske postkontoret ivaretar posten til mottaker kan hente den ut.

 

 

Hmm. Tok en titt på pixmania og det værste er at dem jo ikke er billigere enn norske butikker. Om det i tillegg er pes rundt evt. reklamasjon så hjelper jo ikke slikt akkurat.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Her ser dere ett bra eksempel på hvorfor tollgrensen bør settes til 0,- og ikke økes fra 200,- til 1000,-

 

EH... OK

 

"Kanskje en idé og lese hva jeg skriver før du svarer?

 

Jeg har lest det ganske mange ganger, og fortsatt ganske FrP dominert.

 

Da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske deg god bedring !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...