Gå til innhold

Fjerning av gammel, litt seig og dårlig, pasta på cpu...


Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne litt gammel pasta, typen som ligger mellom kjøleribba og cpu :).

 

Lurte på om det er noe middel jeg får tak i på biltema feks som gjør at det blir lettere å ta av og alt blir nice and dandy... mener på at jeg har sett noe slik??

Den jeg har med å gjøre er litt gammel og litt seig og det ligger rester igjen etter å ha tørket over et par ganger med papir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ein først rense, er det vel greiast å skaffe 100% isopropanol. 30-90% er truleg kondensfjernar.

 

Eg fekk tak i ei flaske som heiter Blårens på ei jernvareforretning, det er rein isopropanol. Sjå om du finn nokre blå flasker i nærleiken av raudsprit, og sjekk om det heiter isopropylalkohol, isopropanol eller 2-propanol (alle er same stoffet). :)

 

-Edit-

 

Eg anbefalar forøvrig kaffefilter til grov rensing - når du skal ha av mykje. Dypp litt av filteret i isopropanol, dra det over prosessoren og kjølaren, gjenta til du har fått bort det verste. Gjer så finrensen med Q-tips, og tørk over med eit tørt kaffefilter til slutt for å ta med evt. fibrar Q-tipsen har slengt frå seg. Fungerar bra for meg.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Fordi isopropanol oksiderer.. det gjør ikke dette midlet, å tar jeg ikke feil er dette midlet ikke noe helseskadelig, selv om jeg ikke ville begynt å drikke det.. men det var mitt råd.

 

 

Edit: VANN skal du i allefall IKKE bruke, fordi vann og kobber er absolutt ingen god kombinasjon.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

69kr er vell ikke dyre dommer for en normal person :p Men isopropanol er en grei løsning det også.. Synes selv det var et meget godt kjøp det rensemiddelet, og det står jo alltids klar til neste gang du skal rense prosessoren, noe jeg gjør kanskje 4-6 ganger i året..

Lenke til kommentar
69kr er vell ikke dyre dommer for en normal person :p Men isopropanol er en grei løsning det også.. Synes selv det var et meget godt kjøp det rensemiddelet, og det står jo alltids klar til neste gang du skal rense prosessoren, noe jeg gjør kanskje 4-6 ganger i året..

 

Du ser poenget mitt? bortimot 2000kr literen vil jeg påstå er i "dyre dommer". Dette er strengt tatt bare pirk, men av prinsipp kan jeg ikke dy meg.

 

Jeg nevnte vann kun for å illustrere at det er mulig, ikke at det er noen god løsning. Det enste kobberet jeg kan tenke meg er forresten det man finner på enkelte kjølere.

 

Uansett så har vel TS fått svar på det han lurte på ;)

Lenke til kommentar

Ettersom du kan handle på Biltema så annbefaler jeg deg å kjøpe en flaske med Bremserens Artikkelnummer : 36-4509

 

Det er nok noe av det bedre til å fjerne olje,fett lim ol...

 

Jeg er gammal overklokker som forbruker flere tuber med kjølepasta i året, jeg renser mange cpuer og kjøleblokker og har prøvd det meste for fjerning av kjølepasta.

 

Bremserens fordamper fullstendig,etterlater ingen film, det er perfekt til å fjerne gammal morro på en cpu eller kjøleblokk.

 

 

Det funker og er økonomisk forsvarbart (kr 69,-) da bremserens kan brukes til så uendlig mye samtidig som du får 400ml sprayflaske.

Lenke til kommentar
Ettersom du kan handle på Biltema så annbefaler jeg deg å kjøpe en flaske med Bremserens Artikkelnummer : 36-4509

 

Det er nok noe av det bedre til å fjerne olje,fett lim ol...

 

Jeg er gammal overklokker som forbruker flere tuber med kjølepasta i året, jeg renser mange cpuer og kjøleblokker og har prøvd det meste for fjerning av kjølepasta.

 

Bremserens fordamper fullstendig,etterlater ingen film, det er perfekt til å fjerne gammal morro på en cpu eller kjøleblokk.

 

 

Det funker og er økonomisk forsvarbart (kr 69,-) da bremserens kan brukes til så uendlig mye samtidig som du får 400ml sprayflaske.

 

Kjempe, takk skal du ha! Da stikker jeg å kjøper en slik en :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...