Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt problemer med å starte bilen om morgen, lade batteriet?


sdf123

Anbefalte innlegg

Har en Audi A4 02 modell, som har blitt litt vanskelig å få start på morgen(starter alltid i løpet av 1-3 vridninger på nøkkelen). Jeg lurer på om det er batteriet som kan begynne å bli litt slapt. Er det noen ulemper å prøve å lade bilen over natten nå? Har en kamerat som har en sånn batterilader som ligger å føler på batteriet og lader med gjevne mellomrom etter slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye er avhengig av hvor gammel batteriet er,om du har en forholdsvis kort reisevei,om bilen/dynamoen klarer å lade kraftig nok og om du bruker mye strøm "bakrute,varmeseter,vifte,etc."

 

Hvis noen av de overstående stemmer er det anbefalt og vedlikeholds-lade batteriet regelmessig,og hvis du har en lengere reiserute kan det lønne seg og slå av mest mulig en 15 til 30 minutter før du er framme,det for at batteriet skal kunne få en ekstra "ladepuff".

 

Du kan sjekke lade-prosessen enkelt ved og bruke et multimeter,først sjekk hvor mye strøm det er på batteriet.Det burde ligge på rundt en 12,6 volt uten belastning/forbruk og uten at motoren går,start bilen og se på nytt da burde volten ligge på en 13,4 til 13,8 volt og når du ruser litt "1100rpm" skal topp ladingen være 13,8 aller helst på 14,4 volt.

 

Motoroljen kan også ha innvirkning i kulde,hvis det er brukt en ren mineralsk olje vil den være forholdsvis tykk i kulde,du kan bøte på det ved og bytte til semi eller full syntetisk motorolje.

 

Edit:redigerte litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Mye er avhengig av hvor gammel batteriet er,om du har en forholdsvis kort reisevei,om bilen/dynamoen klarer å lade kraftig nok og om du bruker mye strøm "bakrute,varmeseter,vifte,etc."

 

Hvis noen av de overstående stemmer er det anbefalt og vedlikeholds-lade batteriet regelmessig,og hvis du har en lengere reiserute kan det lønne seg og slå av mest mulig en 15 til 30 minutter før du er framme,det for at batteriet skal kunne få en ekstra "ladepuff".

 

Du kan sjekke lade-prosessen enkelt ved og bruke et multimeter,først sjekk hvor mye strøm det er på batteriet.Det burde ligge på rundt en 12,8 til 13,2 volt uten belastning/forbruk og uten at motoren går,start bilen og se på nytt da burde volten ligge på en 13,4 til 13,8 volt og når du ruser litt "1100rpm" skal topp ladingen være 13,8 aller helst på 14,4 volt.

 

Motoroljen kan også ha innvirkning i kulde,hvis det er brukt en ren mineralsk olje vil den være forholdsvis tykk i kulde,du kan bøte på det ved og bytte til semi eller full syntetisk motorolje.

 

Hvilespenning på et vanlig 12 volt batteri er på 12.6

Lenke til kommentar
Mye er avhengig av hvor gammel batteriet er,om du har en forholdsvis kort reisevei,om bilen/dynamoen klarer å lade kraftig nok og om du bruker mye strøm "bakrute,varmeseter,vifte,etc."

 

Hvis noen av de overstående stemmer er det anbefalt og vedlikeholds-lade batteriet regelmessig,og hvis du har en lengere reiserute kan det lønne seg og slå av mest mulig en 15 til 30 minutter før du er framme,det for at batteriet skal kunne få en ekstra "ladepuff".

 

Du kan sjekke lade-prosessen enkelt ved og bruke et multimeter,først sjekk hvor mye strøm det er på batteriet.Det burde ligge på rundt en 12,6 volt uten belastning/forbruk og uten at motoren går,start bilen og se på nytt da burde volten ligge på en 13,4 til 13,8 volt og når du ruser litt "1100rpm" skal topp ladingen være 13,8 aller helst på 14,4 volt.

 

Motoroljen kan også ha innvirkning i kulde,hvis det er brukt en ren mineralsk olje vil den være forholdsvis tykk i kulde,du kan bøte på det ved og bytte til semi eller full syntetisk motorolje.

 

Edit:redigerte litt.

Bilen er fra 02 og jeg tror ikke det er byttet.

Det er en kort vei til jobb ja, ~5min, så det er nok ikke så bra for batteriet. Vi har begynt å starte bilen 20min før vi kjører til jobb. Jeg får lånt en sånn vedlikeholdslader i helgen, så skal la den stå over natten og se om det hjelper.

 

Skal også prøve å få målt spenningen på batteriet.

Lenke til kommentar
Bilen er fra 02 og jeg tror ikke det er byttet.

Det er en kort vei til jobb ja, ~5min, så det er nok ikke så bra for batteriet. Vi har begynt å starte bilen 20min før vi kjører til jobb. Jeg får lånt en sånn vedlikeholdslader i helgen, så skal la den stå over natten og se om det hjelper.

 

Skal også prøve å få målt spenningen på batteriet.

 

Dynamoen gir ikke full effekt på tomgang,men noe hjelper det.

Tror nok du vil tjene på det og vedlikeholde batteriet regelmessig.

 

En annen ting også,angående det å la bilen stå og gå på tomgang.

Lenke til kommentar

Angående tomgang:

Hvis du (som de fleste) har to sett nøkler er det ikke noe stort problem. Du kan da låse den mens den står på tomgang. Det er riktig nok ikke så vanskelig å knuse en rute for så å stikke av med den, men det er definitivt en mye høyere terskel for å gjøre det. I tillegg vekker det oppmerksomher dersom det er på et befolket sted. Jeg tror ikke det er spesielt uaktsomt heller, mtp et evt. forsikringsoppgjør. Bare et lite tips :)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...