Gå til innhold

Klarer ikke velge kampsport.


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 12 som har veldig lyst til og begynne for en slags form for kampsport. Jeg trener turn 4 dager i uke, mye styrke og kondisjon, samt balanse og masse annet. Jogger 1-2 ganger i uke og trener styrke annenhver dag hjemme. Jeg har sett etter noe å trene ved siden av turn en god stund, og valget falt på kampsport. Jeg har trent taekwondo før, men det falt ikke helt i smak. Jeg er glad i slag, men spark er vel også greit. Jeg elsker også bryting. JEg klarer ikke velge, og jeg har heller ikke peiling på så mye, så noen som har noen tips? Bor i Akershus. Setter pris på om noen kan anbefale noe sompasser for meg, og gjerne skrive litt om det dere anbefaler.

 

Takk for alle svar! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nærmeste du kommer bryting, men som er en kampsport er vel Judo.

Tenkte at det ville være litt i samme gata, men allikevel nytt og spennende.

 

http://www.judo.no/ like bra du surfer på siden deres, som at jeg prøver å forklare :)

finnes også et kart på siden for å finne nærmeste klubb.

 

Siden du allerede driver med så mye bevegelse kanskje jeg kan foreslå Tai Chi.

http://www.kursagenten.no/3/Tai-Chi-og-Qi-...x?sted=Akershus

 

Har ellers trivdes med både karate og Ji Jitsu.

Men egentlig så er vel mye avhengig av miljøet i klubben.

Og kjempebonus om du får med en kamerat eller to. Samme hva du velger. Lettere å holde koken da.

Lenke til kommentar

Judo er å anbefale! drev med det selv før jeg ødela et kne.

 

Det er basert på kast, holdegrep, bryting, kveling og armbend.

klubben jeg trente med hadde også en veldig straight forward og litt "brutal" approach da.

det var kamp mot hverandre og de som var bedre fra første trening og man får juling i starten men tror ikke det er bedre måter å trene fallteknikk på.

 

du får virkelig kjørt deg om du driver med judo. og du har nok mange fordeler som turner i judo ;)

Lenke til kommentar

Bor du i Oslo-området er mulighetene gode for å finne klubber for mer freestyle-kamp, shootfighting etc. Da får du kombinert det du nevner, slag, spark og bryting. Allsidig og glimrende trening, effektivt om du noen gang skulle behøve å beskytte deg selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det er vel ikke så mye slag eller spark i Brasiliansk Jiu Jitsu? Men Jiu Jitsu ja. Ellers siden du likte slag så er jo boksing bra. Som sagt over så er det veldig god trening.

 

"Jeg trener turn 4 dager i uke, mye styrke og kondisjon, samt balanse og masse annet. Jogger 1-2 ganger i uke og trener styrke annenhver dag hjemme." Det er det perfekte grunnlaget for å begynne på cheerleading ;) DET er fett.

Lenke til kommentar

MMA (mixed martial arts) kan også anbefales hvis du liker bryting. Man har en stående del, som er thaiboksing, og man lærer kast (judo-bakgrunn er en kjempefordel) og man har bryting, som gjerne er brazilian ju jutsu. Det kan imidlertid hende at du foreløpig er for ung til å begynne på det, da mange klubber har aldersgrense på MMA. Men Judo er flott, og du kan jo trene f.eks kickboksing i tillegg. Det er lurt å ikke låse seg helt til én stil. Du får større utfordringer og vil generelt bli bedre hvis du trener flere stiler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg er en gutt på 12 som har veldig lyst til og begynne for en slags form for kampsport. Jeg trener turn 4 dager i uke, mye styrke og kondisjon, samt balanse og masse annet. Jogger 1-2 ganger i uke og trener styrke annenhver dag hjemme. Jeg har sett etter noe å trene ved siden av turn en god stund, og valget falt på kampsport. Jeg har trent taekwondo før, men det falt ikke helt i smak. Jeg er glad i slag, men spark er vel også greit. Jeg elsker også bryting. JEg klarer ikke velge, og jeg har heller ikke peiling på så mye, så noen som har noen tips? Bor i Akershus. Setter pris på om noen kan anbefale noe sompasser for meg, og gjerne skrive litt om det dere anbefaler.

 

Takk for alle svar! =)

Jeg anbefaler kenjutsu, (japansk sverdteknikker), som er veldig passende for en med mye spenst og balanse, da sverdteknikkene omhandler raske bevegelser og smidighet samtidig balanse er alt. Og det er morro, og siden det er et lite miljø så er det ikke like kjedelig som karate som har litt for mye "konkuranse" i seg, for kenjutsu er trening på å drepe, ikke å få flest poeng slik andre kampsporter driver med, er og mye gøy japansk tradisjon man også lærer.

 

Link: http://www.kakudokan.no/index.lasso?s=klubber

 

Hvorfor falt ikke taekwondo i smak? :p

Dårlige trenere? dårlig miljø?

Det må være noe sånt, for om du trener på rette plassen, er jo taekwondo helt perfekt :D

Vel, om du ikke vil begynne på taekwondo anbefaler jeg boksing, det er gøy og veldig effektiv trening ;)

Boksing er vel bare for folk som ønsker å redusere IQ'en sin:P... siden gjenntatte slag mot hodet resulterer i nettopp det:P...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

MMA er nevnt og tror det ville passe deg bra! Men du er nok for ung enda så jeg ville begynnt på BJJ eller kickboksing, og så startet med Thai og MMA når du blir gammel nok til det. De fleste klubber har såpass godt miljø at du blir tatt godt i mot og kan se på treninger eller få prøvetimer hvis du ønsker det. Prøv ut litt forskjellig og finn din greie! Det finnes mange spennende kampsporter!

 

I motsetning til hva en over skriver så er jeg fan av "kjedelige" sporter som driver med fullkontakt og ikke bare løper rundt og later som de dreper hverandre. (i tilfelle jeg tar feil og de faktisk dreper hverandre og av redsel for å bli drept, så ber jeg på forhånd om unnskyldning for en litt flåsete kommentar, men lar det stå) :cool:

Lenke til kommentar

Med bakgrunn innen turn ser jeg helt klart at du kunne gjort det kjempebra innen den kinesiske kampsporten Wushu (Kung Fu). Wushu er en blanding av slag, spark, akrobatikk og diverse spektakulære teknikker og stillinger. Og kan minne om frittstående turn med kampteknikker.

 

Selvom det kan se litt ut som dans med slag og spark trener vi faktisk også på de tilhørende kampteknikkene og hvordan de kan utføres mot levende motstand. Men klart, ønsker du å bli god i selvforsvar må du nok trene stilarter med utelukkende fokus på kamp, og gjerne med mye sparring.

 

Dette er Wushu:

http://www.youtube.com/watch?v=QVDPoyVuZZg

 

 

Du kan trene Wushu på Torshov i Oslo:

http://oslowushu.no

 

Lykke til uansett hva du ender opp med! :)

 

 

Mvh

Kim Gibson

http://wu-shu.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...