Gå til innhold

Hvordan skal jeg betale ned kredittkortgjelden min


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk min første skikkelig jobb september 2008 og var kjempeartig å tjene mine egne penger, men etterhvert så hopet det seg opp med kredittkjøp her og der og senere et billån. Tilsammen nå har jeg en kredittgjeld på ca 47500 kroner og et billån på 78000. Jeg har nå ringt banken og fått sperret kredittkortet for uttak for å kun betale tilbake det jeg skylder.

 

Jeg har lært nå at det å ha kredittkort passer meg svært dårlig og at jeg ikke er noe flink til å styre økonomien min. Men jeg prøver, jeg har satt opp regnskap i Excel over alle utgifter så jeg ser hva jeg har til gode etter at alle regninger er betalt.

 

Jeg bor hjemme hos foreldrene mine enda, og jeg betaler 2000 kroner hver måned for å hjelpe de litt med økonomien også siden de har 4 barn inkl. meg. Jeg kan kanskje spøre de om jeg evnt. kan betale de litt mindre hver måned også for å få ned gjelden fortere. Sommeren kommer snart og, så da får jeg jo en del mer med tanke på feriepenger og at jeg får igjen på skatten.

 

Det er så forbaska deprimerende alt sammen. Har dere noen tips til en stakkar hvordan han skal gå frem på en riktig måte for å få ned gjelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke kredittkort er det snakk om? Ofte er det mulig å innfri et kredittkort med et annet med bedre villkår for å f.eks kutte ned på rentekostnader. Fokuser uansett på kredittlånet når du nedbetaler ettersom det sannsynligvis er det som koster deg mest rentemessig som da kun er penger rett i lomma på banken.

 

Du burde også klippe i stykker eller gi kortet til en av foreldrene dine slik at du ikke faller for fristelsen til å ringe banken og åpne kortet igjen.

 

Hvordan i all verden klarte du å bruke så mye penger når du bor hjemme?

Lenke til kommentar

Det er snakk om et Mastercard fra DnbNor og en Her&Nå Handlekonto hos GE Moneybank pluss kredittkjøp hos Komplett.no med deres egen ordning. Jeg har kastet kortet fra GE for lenge siden og Mastercardet fra DnbNor er også kastet og har også ringt banken og bedt de om å sperre for bruk.

 

Pengene har gått til 3 forskjellige datamaskiner som jeg har solgt to av og fått veldig lite igjen for, en TV og litt forskjellig. Pengene går utrolig fort føler jeg. Føler meg dum og svak. Vil veldig flytte hjemmefra og få mitt eget sted, men jeg klarer ikke det med den gjelda her, så det må bort først og jeg må lære meg å ikke handle mer på kreditt.

Lenke til kommentar

Det første du burde gjøre er å sjekke lånerenten hos de forskjellige selskapene og ringe de som tilbyr laveste rente for å spørre om du kan få en refinansiering på de andre lånene hos de som har lavest lånerente. Sett opp en nedbetalingsplan som du er i stand til å følge da du sannsynligivs vil bli spurt om hvor mye du ser for deg at du kan betale per måned. Da ser du også fort hvor lang tid det vil ta å betale ned lånet.

 

Om du får godkjent dette eller ikke kommer ann på om du har misligholdt lånet i den banken du søker refinansiering hos, samt den vurderingen selskapet vil ta på deg for å vurdere om du kan få refinansiering hos d em.

 

Det kan være lurt og ta en telefon til alle selskepene for å få en nøyaktig saldo slik at banken vet sånn circus hva de skal innfri. Det er ikke uvanlig å falle i kredittfella og du burde ikke føle deg dum og svak. Ta det heller som en dyrkjøpt lærdom og gå videre med hodet hevet.

 

Du kan også vurdere å søke om et nytt kort hos en tilbyder med markedest laveste kredittrente. Tror det er skandiabanken sitt kort med 12% rente som er rimeligst nå. Du kan også stikke innom din bank for å spørre om rådgidvning der i stedenfor en random dude på nettet :p

Lenke til kommentar

Det må du gjøre uansett. Spørsmålet er hvor du skal samle det hen. Skandiabanken har lavest kredittkortrente. Men dersom du spør en rådgiver på et bankkontor om en ordning kan det hende h'n kan fikse noe enda bedre mot at du beholder lånet hos dem. Henvis gjerne til skandiabanken for å presse dem litt, men hvis du får en ordning du er fornøyd med (under 15%) så kan det være greit å slå til på det ettersom det ikke er garantert at du får godkjent søknaden hos skandiabanken, og du uansett kan flytte pengene dit senere.

 

Det er uansett en god ide å stikke innom et bankkontor for å komme i gang med endringen.

Lenke til kommentar

Jobber du nå på fulltid? I tilfelle er ikke dette noe krise – du har sikkert kastet bort 10-20k på unødvendige renter og pådratt deg noen bekymringer, men det går greit å komme seg ut av. Om du ikke jobber fulltid tar det lengre tid, men ordner seg alltids likevel – dette er ikke snakk om enorme summer i den store sammenhengen, så lenge du sørger for å snu utviklingen nå går dette bra!

 

Vanskelig å uten videre si noe om DnB NOR eller GE Money Bank er beste stedet å ha lånet; jeg ville tippet førstnevnte, men må jo bare se på de konkrete betingelsene for å finne ut av dette. I utgangspunktet ville jeg bare gått for den med lavest effektiv rente på denne summen, men andre faktorer kan også spille inn – for eksempel mulig du får en rente i DnB som ikke er hakkende gal om du kommer med en fornuftig plan for hvordan du skal betale ned lånene dine.

 

For fremtiden, gjør det lettest mulig å styre økonomien din. Ikke bruk kredittkort hvis du vet du ikke er disiplinert nok til det, sett opp automatiske overføringer fra lønnskontoen til en egen konto for å dekke faste utgifter – når du har fått betalt ned lånene må du gjerne også sette opp et lite sparebeløp hver måned så du får bygget opp en buffer. Resten går bare på å bruke mindre enn du har disponibelt – pluss og minus er lett. :)

Lenke til kommentar
Jeg bor hjemme hos foreldrene mine enda, og jeg betaler 2000 kroner hver måned for å hjelpe de litt med økonomien

Er du i full jobb og bare har 2000 i utgifter i måneden må du jo ha en haug med penger til overs hver måned.

 

120.000 eller noe i gjeld når man er i full jobb og i tilleg bor så godt som gratis er med respekt å melde piss i havet. Det betaler du glatt ned på et år. Hvis du vil da - men det er klart at du må ta en pause fra å bruke en håndfull tusenlapper på morsomme ting hver eneste måned i den perioden.

 

Jeg har nok jobbet litt lenger enn deg, men hvis jeg slapp unna med 2000 i faste utgifter hver måned hadde jeg gått nær 150.000 i pluss i året - det er dyrt å bo!

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Om du allikevel har planer om å betale ned gjeld med feriepenger så er det en god ide å ta ut disse nå og betale ned gjelden i dag. Da sparer du en del tusen i renter. Hør med arbeidsgiver om ikke dette lar seg gjøre.

 

Men ikke ta ut alt. Sørg for at du kun tar ut det du skal få utbetalt - vanlig månedslønn. På den måten så sitter du ikke uten penger når feriepengene kommer.

Lenke til kommentar
Er du i full jobb og bare har 2000 i utgifter i måneden må du jo ha en haug med penger til overs hver måned.

 

Enig, ser ikke helt det store problemet. Med mindre OP har ekstremt lav lønn, bør ikke dette være noe problem. Å skulle prøve å samle gjelden i et nytt lån er neppe verdt bryderiet, det er ikke sikkert det er stort å spare på det hvis man ikke har sikkerhet i form av bolig.

 

Betal ned kredittkort så fort som mulig, og prioriter det med høyest rente først. Betal alltid minimumsbeløpet hver måned for å unngå unødvendige gebyrer.

Lenke til kommentar
Tilsammen nå har jeg en kredittgjeld på ca 47500 kroner og et billån på 78000.

Har du billånet i banken din? I så fall kan du jo høre om du kan få avdragsfrihet på det lånet i en periode, og bruke desto mer på å nedbetale kredittkortgjelden.

I den perioden vil jo da billånet vokse litt igjen, men nedgangen i kredittkortgjelden burde mer enn oppveie for det.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd, skal høre med jobben hvordan det er med uttak av feriepenger og utsette billånet noen måneder. Burde gå i orden.

 

Betal alltid minimumsbeløpet hver måned for å unngå unødvendige gebyrer.

Kom det ut litt feil? Det må vel være bedre å betale inn mer enn minimumsbeløpet for å slippe alle rentene?

 

Fikk forresten en betalingsfri måned på billånet så får betalt ned 3000 ekstra der.

Endret av Piranha
Lenke til kommentar
Takk for gode råd, skal høre med jobben hvordan det er med uttak av feriepenger og utsette billånet noen måneder. Burde gå i orden.

 

Betal alltid minimumsbeløpet hver måned for å unngå unødvendige gebyrer.

Kom det ut litt feil? Det må vel være bedre å betale inn mer enn minimumsbeløpet for å slippe alle rentene?

 

 

Jo, jeg mente at du minst skal betale minimumsbeløpet hver måned, men prioritere å betale mest på det kortet med høyest rente.

Lenke til kommentar

Ut fra profilen din så er du 20 år, så du er heldig som fikk denne smellen såpass tidlig :)

 

Jeg har tidligere jobbet en del med å få personer ut av lignende kniper, så mitt klare råd er å angripe oppførselen som har ført til dette. Når alt er nedbetalt, så har du ikke kommet lenger enn til 0. Et utall ganger har jeg sett venner av meg knipe inn på alt inntil det er nedbetalt, for deretter å skeie ut etterpå (unne seg noe ekstra som premie). Og så tar det kort tid før vi er tilbake i den samme gamle tralten.

 

Se fremover: Når du har betalt ned kredittkortet, så vil du ha gjennomgått noen måneder hvor forbruket ditt er langt lavere enn det det har vært den siste tiden. Bruk det videre. Dersom du nå f.eks. bruker 10000 i måneden på å betale dette ned, så bestem deg for hvordan du skal forvalte denne summen etter at kredittkortet er nedbetalt. For eksempel kan du sette opp at du skal spare 8000 i måneden, hvorav 2000 går rett på BSU, 2000 går på en bufferkonto, 2000 går til en innbokonto (til du flytter for deg selv) - og de siste to tusenlappene fordeler du på en feriekonto - og en stæsjkonto. Da har du i løpet av kort tid bygget opp en solid dose med egenkapital. Og du vil raskt se at det er mer fristende å spare stæsjpengene hver måned enn å bruke de.

 

Du er egentlig litt heldig her, du har fått en vekker som du fint kan snu til noe positivt - og det i tidlig alder. Det er mange som går på denne smellen langt senere i livet enn du.

 

Og til slutt: Sørg for at dette ikke sender deg fullstendig inn i depresjonen (noe jeg har sett altfor mange ganger). Finn en hobby, og hold kontakt med venner. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...