Gå til innhold

[Løst]Hva i hekkfjell har skjedd med iTunes?! (ikke løst likevel) (nå er den løst. Jeg lover)


Xanman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at ipods tidligere hadde støtte for noe som ble kalt disc mode, som gjorde at den kunne behandles som en harddisk. Da hadde programmer som winamp/mediamonkey fin tilgang til dingsen, og det var litt greiere. Dette ble fjernet med... 4g ipod? (rundt første touch-lansering, kanskje litt før).

 

Det er visstnok en måte du kan klare å få den behandlet som en nettverksenhet, men i verste fall får du kun tilgang gjennom explorer/nautilius/OS X-explorertingen, så ikke gitt at et skikkelig mediaprogram får tilgang.

 

Det er noe av herket med ipod, nettopp låsingen til itunes.

Lenke til kommentar

Det var da fælt til dissing av iTunes da..

[...]Spillelistene mine er borte, og når jeg går inn på "Musikk", kommer det bare frem en meny som sier hvordan jeg legger til musikk. Why??
Nå har alle filene flyttet seg over til Nettverksstasjon (Z:)! Jeg har kommet frem til at musikken slettes hver gang jeg kobler til skolenettet på gymnaset[...]

Når filene dine tilsynelatende har flyttet på seg til en annen plass (og/eller til og med fått en ny volumbokstav), da er det vel ikke rart at iTunes ikke finner de igjen? Hva forventer du egentlig? Et program som vet hvor filene ligger, uten å ha blitt fortalt hvor??

 

Jeg tror alt dette forårsakes av at det blir konflikter når du oppretter ett nytt volum, f.eks. i form av nettverksstasjoner, eller når du setter i "minnepinner". Og du har fra før kanskje lite med tilgjengelige bokstaver igjen, der alle de "vanlige" allerede er i bruk eller? Har du f.eks. Daemon Tools installert, eller PowerIso, og som er aktivert, og som da "tar opp" bokstaver?

 

Hvis ikke; utdyp ihvertfall litt om hvilket-, og hvor mange volum du egentlig har.

 

Til slutt: Jeg har brukt iTunes på/av de siste < 10 årene, og jeg er jævlig kresen, rastløs, perfeksjonist (så smått OCD), vrang, egen, sta og små gæern. Men, likevel, iTunes er et av de programmene jeg fremdeles er godt fornøyd med... hm merkelig.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Enkelte unntak finnes alltid.

 

Eg og brukte iTunes mykje før, men når eg fant ut at MediaMonkey hadde eit betre system, blant anna mappestyring, konvertering frå Flac, betre ID3-tag-redigering osv. så gjekk eg over. Har ikkje sett meg tilbake ein einaste gong. Fungerer i lag med alle mp3-spelarar eg har prøvd og. Betre kontroll der enn med iTunes og iPod.

 

iTunes fungerer greit når du sjølv har kontrollen, eller i det minste er klar over korleis iTunes opererer. Det finnes funksjoner i programmet som tar fullstendig kontroll over mappe- og filstrukturen og kan rote det til. Sist eg installerte programmet kom det alternativet opp under første oppstart. Mappestyring eller noko sånt.

 

At volumet får stasjonsbokstav Z er sikkert programmert på serveren. Nettverksstasjoner eg har vore borti har alltid hatt ein fast bokstav. At det kan bli kluss dersom Daemon Tools eller liknande opptar heile alfabetet er ikkje umogeleg.

 

Korleis filene på magisk vis flytter seg over på nettverksstasjonen forstår eg derimot ikkje. Her er det nok mangel på kunnskap hos TS som er problemet. iTunes kan styre filene, men ikkje flytte dei fram og tilbake på den måten. Eg trur ikkje noko på at filene flytter seg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

iTunes fungerer greit for meg. Konverterte fra MediaMonkey i de dager iTunes, men ikke MediaMonkey endret filene og ikke bare informasjonen i eget program. (Jada det er en god stund siden).

Som for de fleste, også iTunes haterene, har videre bruk mye med vane å gjøre.

 

Bruker iTunes mye til podkaster, selv om dette nok minker nå når Tono(?) totalt har strupet musikkmengden i rediprogrammene.

Har etter hvert også blitt glad i Genius fuknsjonen i iTunes.

Lenke til kommentar
...ikke at filene faktisk har flyttet på seg (fysisk), nei, men at volumet de ligger på har fått tildelt andre bokstaver. Noe annet kan jeg ihvertfall ikke her og nå forstå at det er.

Korleis kan volumet dei ligg på endre seg på til dømes D: til Z: Nettverksstasjon?

Lenke til kommentar
Det var da fælt til dissing av iTunes da..
[...]Spillelistene mine er borte, og når jeg går inn på "Musikk", kommer det bare frem en meny som sier hvordan jeg legger til musikk. Why??
Nå har alle filene flyttet seg over til Nettverksstasjon (Z:)! Jeg har kommet frem til at musikken slettes hver gang jeg kobler til skolenettet på gymnaset[...]

Når filene dine tilsynelatende har flyttet på seg til en annen plass (og/eller til og med fått en ny volumbokstav), da er det vel ikke rart at iTunes ikke finner de igjen? Hva forventer du egentlig? Et program som vet hvor filene ligger, uten å ha blitt fortalt hvor??

Slapp av mann, jeg har da aldri kritisert iTunes. Jeg bare lurte på hvor sangene mine ble av, og etterhvert fant jeg ut av det. Jeg har nå flyttet alle sangene over til skrivebordet, og det funker fett. Takk for all hjelp, folkens.

 

Korleis filene på magisk vis flytter seg over på nettverksstasjonen forstår eg derimot ikkje. Her er det nok mangel på kunnskap hos TS som er problemet. iTunes kan styre filene, men ikkje flytte dei fram og tilbake på den måten. Eg trur ikkje noko på at filene flytter seg.

Jeg skal ikke skryte på meg noe datakunnskap, for deg har jeg ikke. Men jeg vet at filene flytter seg over til nettverksstasjonen hver gang jeg kobler til skolenettet. Tro hva du vil.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
...ikke at filene faktisk har flyttet på seg (fysisk), nei, men at volumet de ligger på har fått tildelt andre bokstaver. Noe annet kan jeg ihvertfall ikke her og nå forstå at det er.

Korleis kan volumet dei ligg på endre seg på til dømes D: til Z: Nettverksstasjon?

Er faktisk en stund siden jeg har erfart dette nå, men la gå: Av den grunn at det har blitt konflikter, når bruker har montert noe som krever en bokstav (og hvor den tidligere bokstaven nå er opptatt), og hvor resultatet da ble at en eller flere av bokstavene brukt er blitt stokket om på litt, selv om det selvsagt alltid var ledige bokstaver.

 

Av-og-til monterte volum med sine egne spesifikke navn "huskes" (ihvertfall inniblant..) av OSet. Og om man da senere bruker opp igjen samme bokstaven, selv om det er et "vanlig" volum, så henger fortsatt det gamle navnet og ikonet igjen. Jeg er en forholdsvis flittig XP-bruker, og dette er et fenomen jeg ofte har møtt på når jeg har hatt en masse forskjellige enheter jeg ofte har montert, og så rett etterpå har demontert igjen (ved omstart f.eks.), som f.eks. USB-brikker, emulerte CD/DVD-rom, og filkontainere, der en eller flere av bokstavene ble brukt til noe annet før.

 

Kortfattet: OSet (ihvertfall XP) "roter" ofte litt med enhetsbokstavene for de enhetene som ikke er "faste", som f.eks. systemdisk (C:), datadisk (D:) og CD/DVD-ROM (E:).

 

Ikke spør meg hvorfor det er slik, det er bare noe jeg har observert.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

At det rotes med eksterne stasjoner er eg med på, men at eit fast volum på PC-en får tildelt stasjonsnavn og bokstav for ein nettverksstasjon når han koplar seg til nettverket forstår eg ikkje.

 

Uansett er det snakk om at stasjonen endrer bokstav og navn, ikkje at filene flytter på seg. Ein sånn flytteoperasjon tar lang tid, begge veier.

Lenke til kommentar
At det rotes med eksterne stasjoner er eg med på, men at eit fast volum på PC-en får tildelt stasjonsnavn og bokstav for ein nettverksstasjon når han koplar seg til nettverket forstår eg ikkje.

 

Uansett er det snakk om at stasjonen endrer bokstav og navn, ikkje at filene flytter på seg. Ein sånn flytteoperasjon tar lang tid, begge veier.

Problemet som trådstarter har, var ihvertfall for meg helt ukjent: Jeg aldri engang verken hørt-, eller lest om det, ej heller opplevd det selv (eller hos noen av alle de jeg har hjulpet (IT-mann blablabla)). Så jeg gikk egentlig utifra at han ikke hadde det lagret f.eks. på et så banalt sted som C:\....\Mine Dokumenter\Musikk, men heller på en ekstern harddisk eller lignende.

 

Jeg mente aldri å påstå at filene hadde blitt flyttet på - i den form at de er blitt kopiert og slettet. Bare at volumet hadde fått endret bokstaven. Og fra iTunes's perspektiv så vil det jo se ut som de har flyttet på seg, selv om de egentlig ikke har det.

 

Men, jeg fikk visst aldri spurt trådstarter / trådstarter svarte aldri; helt konkret for hvordan iTunes var konfigurert, og hvor han hadde filene (+iTunes-(meta)data) lagret.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Problemet som trådstarter har, var ihvertfall for meg helt ukjent: Jeg aldri engang verken hørt-, eller lest om det, ej heller opplevd det selv (eller hos noen av alle de jeg har hjulpet (IT-mann blablabla)). Så jeg gikk egentlig utifra at han ikke hadde det lagret f.eks. på et så banalt sted som C:\....\Mine Dokumenter\Musikk, men heller på en ekstern harddisk eller lignende.

 

Om du starter iTunes uten den eksterne harddisken tilkoplet vil "Plassering for iTunes Mediamappe" resette seg til C:\....\Mine Dokumenter\Musikk. Sansynligvis fordi bibliotekinformasjonen ligger her. Om en har lagt bibliotekinformasjonen i den eksterne harddisken (som nå er frakoblet) mistenker jeg at iTunes oppretter ny mappe og nytt bibliotek i C:\....\Mine Dokumenter\Musikk.

Dette kan en da reversere ved å holde shift nede når en starter iTunes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...