Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter, svart skjerm og ingen reaksjon!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

( Les under før du uttaler deg om tema )

 

Kan HK være defekt selvom det lyser i f.eks nettverksporten når kabelen sitter i? ingen soundcodes ( error sound codes )

 

Kan det også være RAM brikkene som er defekte?

 

( innlegg.2 : Ny hendelse - Demontert & Montert HK på nytt igjen.)

 

Nå har jeg skrudd ut hovedkortet og tatt alt ut og satt det inn igjen, itillegg at jeg har justert og ordnet avstandstykkene. Å jeg har tatt ut C-mos batteriet og lot det være ute i ca 2min så monterte det igjen. Når jeg startet PCen på nytt denne gang, så tok jeg i en nettverkskabel for og se om det lyste i inputen dens. Får jeg kunne ikke se lampe på HK som lyste når jeg startet maskinen tidligere, og når strømmen ble skrudd på lyste det i input'n til nettverkskablen! men ingen reaksjon på skjerm? lot den stå og gå i 1min før jeg skrudde den av igjen.

 

( innlegg.1 : Montert nytt HK )

 

Jeg har har akkurat satt inn Hovedkortet og koblet til alt ( tror jeg ). PCen starter & alt får strøm.

Men ingen ting skjer på skjermen som jeg har prøvd og koblet til med VGA & DVI kabel/input.

 

Så det jeg lurer litt på er om prosessoren har røket/ødelagt? Jeg prøvde og koble til en Data mus en vanlig dell laser mus, for jeg hadde en teori om at når du har koblet til Mus/Tastatur og du starter datamaskinen da skal det fortsatt lyse under musen eller på tastaturet?! men ingen reagsjon i mitt tilfelle.

 

Å det er ingen Extra strømkabel til skjermkortet heller det har jeg allerede sjekket!

 

 

Hjelp meg med dette problemet?! Takk på forhånd.

 

Pc innhold :

 

Hovedkort: Gigabyte GA-MA770-UD3,Socket-AM2+/AM3 DDR2 SDRAM, Firewire, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431471

 

Skjerkort: ASUS GeForce GT 220 1GB PhysX CUDA,DD2 625 MHz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499580

 

RAM: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL4 + Kingston ValueR. DDR2 PC5300 1GB CL5

 

Strømforsyning: Corsair VX 550W PSU

 

CPU/Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4200+

https://prisguiden.no/produkt/30119

 

HDD: Seagate Baracuda 250Gb 7200RPM

Endret av Funky-Fresh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se noe hardware som ikke er kompatibel med hverandre, og cpu skal bli gjenkjent ved første bios versjon!

 

Er avstandsstykkene mellom hk og kabinettet plassert riktig, i forhold til festehullene, har du husket å koble til 4-pin ATX(cpu strøm) på hk?

 

Prøv med bare et sett like brikker først i de gule ram slottene!

 

Prøv også CLR_CMOS (Clearing CMOS Jumper), mellom hver gang du flytter på ram brikkene, og som vanlig, så ikke rør noe på hk, før 10s etter at hk er helt strømløs(bryter på psu/støpsel i vegg)!

 

559521.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noe hardware som ikke er kompatibel med hverandre, og cpu skal bli gjenkjent ved første bios versjon!

 

Er avstandsstykkene mellom hk og kabinettet plassert riktig, i forhold til festehullene, har du husket å koble til 4-pin ATX(cpu strøm) på hk?

 

Prøv med bare et sett like brikker først i de gule ram slottene!

 

Prøv også CLR_CMOS (Clearing CMOS Jumper), mellom hver gang du flytter på ram brikkene, og som vanlig, så ikke rør noe på hk, før 10s etter at hk er helt strømløs(bryter på psu/støpsel i vegg)!

 

559521.jpeg

 

 

Jeg prøvde det du skrev ovenfor men ingen forandring!

 

Takk uansett.

Lenke til kommentar

Da bør du prøve å starte med minimalt av hardware du trenger for å få bilde på skjermen, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og cpu kjøling! Alt annet frakoblet hk(uten om start knapp), men pci-kort, ekstra usb, frontpanel kabler, nettverks kabel, cd-rom, hdd, osv frakoblet! Hvis du får bilde, kobler du til en og en hw, og ser når det feiler!

 

Og du var sikker på at du ikke hadde noen ekstra avstandsstykker som kortslutter hk?

Lenke til kommentar
Da bør du prøve å starte med minimalt av hardware du trenger for å få bilde på skjermen, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og cpu kjøling! Alt annet frakoblet hk(uten om start knapp), men pci-kort, ekstra usb, frontpanel kabler, nettverks kabel, cd-rom, hdd, osv frakoblet! Hvis du får bilde, kobler du til en og en hw, og ser når det feiler!

 

Og du var sikker på at du ikke hadde noen ekstra avstandsstykker som kortslutter hk?

 

 

Jeg har avstandstykker ja, men hvordan kan de eventuelt kortslutte HK? Første gang jeg bygger så er litt Extra forsiktig.

 

Å noe jeg la merke til og begynte å lure på? På hovedkortet er det en input som het ( ATX 12v 2x4 )? jeg skal ikke bruke 8pins istede for 4 ? Spørsmål!

Lenke til kommentar
Da bør du prøve å starte med minimalt av hardware du trenger for å få bilde på skjermen, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og cpu kjøling! Alt annet frakoblet hk(uten om start knapp), men pci-kort, ekstra usb, frontpanel kabler, nettverks kabel, cd-rom, hdd, osv frakoblet! Hvis du får bilde, kobler du til en og en hw, og ser når det feiler!

 

Og du var sikker på at du ikke hadde noen ekstra avstandsstykker som kortslutter hk?

 

 

Jeg har avstandstykker ja, men hvordan kan de eventuelt kortslutte HK? Første gang jeg bygger så er litt Extra forsiktig.

 

Å noe jeg la merke til og begynte å lure på? På hovedkortet er det en input som het ( ATX 12v 2x4 )? jeg skal ikke bruke 8pins istede for 4 ? Spørsmål!

 

Nei er en 4 pins på hk så det er vel rett. Men har du noen lys på hovedkortet? Har du det så får det jo strøm. Er det noen pipelyder ved oppstart? Har skjermkortet noen strømkontakt( kunne ikke se det på bildene av kortet)? Det smarteste er vel å ta ut alt, sette det på et trebord og bare prøve seg fram, del for del. Er jo drit trasig når man plages sånn med nye deler.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Da bør du prøve å starte med minimalt av hardware du trenger for å få bilde på skjermen, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og cpu kjøling! Alt annet frakoblet hk(uten om start knapp), men pci-kort, ekstra usb, frontpanel kabler, nettverks kabel, cd-rom, hdd, osv frakoblet! Hvis du får bilde, kobler du til en og en hw, og ser når det feiler!

 

Og du var sikker på at du ikke hadde noen ekstra avstandsstykker som kortslutter hk?

 

 

Jeg har avstandstykker ja, men hvordan kan de eventuelt kortslutte HK? Første gang jeg bygger så er litt Extra forsiktig.

 

Å noe jeg la merke til og begynte å lure på? På hovedkortet er det en input som het ( ATX 12v 2x4 )? jeg skal ikke bruke 8pins istede for 4 ? Spørsmål!

 

Nei er en 4 pins på hk så det er vel rett. Men har du noen lys på hovedkortet? Har du det så får det jo strøm. Er det noen pipelyder ved oppstart? Har skjermkortet noen strømkontakt( kunne ikke se det på bildene av kortet)? Det smarteste er vel å ta ut alt, sette det på et trebord og bare prøve seg fram, del for del. Er jo drit trasig når man plages sånn med nye deler.. :thumbdown:

 

 

 

Som jeg skrev på tidligere innlegg her, at skjermkortet har ingen skjermkontakt/strømkontakt på selve skjermkortet, ingen pipelyder, og har ikke sett noen lys på hovedkortet heller nei, hvis ja så har jeg ikke sett noe lampe som har lyst på hovedkortet!

Endret av Funky-Fresh
Lenke til kommentar

Kan du spesifisere litt mer.

 

Hva er det som starter?

Strømforsyning?

Vifter?

Ikke noe lys i det hele tatt på hovedkortet? Er det lamper der som skal lyse?

 

Koblet strømforsyningen riktig til hovedkortet, 4-pin ATX12V-kontakt + 24-pin hovedstrømforsyningskontakt?

Satt inn skjermkortet riktig så det får skikkelig kontakt?

Har du koblet til den interne høytaleren for evt. feilmeldinger?

 

Sist men ikke minst, sikker på at skjermen virker?

Lenke til kommentar
Kan du spesifisere litt mer.

 

Hva er det som starter?

Strømforsyning?

Vifter?

Ikke noe lys i det hele tatt på hovedkortet? Er det lamper der som skal lyse?

 

Koblet strømforsyningen riktig til hovedkortet, 4-pin ATX12V-kontakt + 24-pin hovedstrømforsyningskontakt?

Satt inn skjermkortet riktig så det får skikkelig kontakt?

Har du koblet til den interne høytaleren for evt. feilmeldinger?

 

Sist men ikke minst, sikker på at skjermen virker?

Jeg har ikke sett noen lampe nei!men strømforskyning og vifter starter opp, og skjermen fungerer har prøvd den på annen pc og omvendt. Når jeg starter PCen så står skjermen og blunker akkurat som den ikke har noe signal eller er tilkoblet. Ja jeg har satt i 4 pin ATX 12v kontakten + den store 24 pin kontakten. Nei jeg har ikke koblet i interne høytaleren?! Jeg er litt grønn når det gjelder pc bygging. Men alt har blitt satt ordentlig på plass.

Å jeg har ikke strøm kontakt eller inntak på Skjermkortet, se ovenfor mere info der.

 

Takk uansett.

Endret av Funky-Fresh
Lenke til kommentar
Kan du spesifisere litt mer.

 

Hva er det som starter?

Strømforsyning?

Vifter?

Ikke noe lys i det hele tatt på hovedkortet? Er det lamper der som skal lyse?

 

Koblet strømforsyningen riktig til hovedkortet, 4-pin ATX12V-kontakt + 24-pin hovedstrømforsyningskontakt?

Satt inn skjermkortet riktig så det får skikkelig kontakt?

Har du koblet til den interne høytaleren for evt. feilmeldinger?

 

Sist men ikke minst, sikker på at skjermen virker?

Jeg har ikke sett noen lampe nei!men strømforskyning og vifter starter opp, og skjermen fungerer har prøvd den på annen pc og omvendt. Når jeg starter PCen så står skjermen og blunker akkurat som den ikke har noe signal eller er tilkoblet. Ja jeg har satt i 4 pin ATX 12v kontakten + den store 24 pin kontakten. Nei jeg har ikke koblet i interne høytaleren?! Jeg er litt grønn når det gjelder pc bygging. Men alt har blitt satt ordentlig på plass.

Å jeg har ikke strøm kontakt eller inntak på Skjermkortet, se ovenfor mere info der.

 

Takk uansett.

 

 

Koble til høytaleren. Se på koblingsskjemaet til HK. Du vil da få feilmelding i form av pipelyder. Disse kan tolkes ved å se i manualen til hovedkortet.

Lenke til kommentar
Kan du spesifisere litt mer.

 

Hva er det som starter?

Strømforsyning?

Vifter?

Ikke noe lys i det hele tatt på hovedkortet? Er det lamper der som skal lyse?

 

Koblet strømforsyningen riktig til hovedkortet, 4-pin ATX12V-kontakt + 24-pin hovedstrømforsyningskontakt?

Satt inn skjermkortet riktig så det får skikkelig kontakt?

Har du koblet til den interne høytaleren for evt. feilmeldinger?

 

Sist men ikke minst, sikker på at skjermen virker?

Jeg har ikke sett noen lampe nei!men strømforskyning og vifter starter opp, og skjermen fungerer har prøvd den på annen pc og omvendt. Når jeg starter PCen så står skjermen og blunker akkurat som den ikke har noe signal eller er tilkoblet. Ja jeg har satt i 4 pin ATX 12v kontakten + den store 24 pin kontakten. Nei jeg har ikke koblet i interne høytaleren?! Jeg er litt grønn når det gjelder pc bygging. Men alt har blitt satt ordentlig på plass.

Å jeg har ikke strøm kontakt eller inntak på Skjermkortet, se ovenfor mere info der.

 

Takk uansett.

 

 

Koble til høytaleren. Se på koblingsskjemaet til HK. Du vil da få feilmelding i form av pipelyder. Disse kan tolkes ved å se i manualen til hovedkortet.

 

Høres ut som om at det er enten PSU eller hovedkortet som feiler her. Har du mulighet for å prøve med en annen PSU? For å teste dette ordentlig så skru ut hk, legg det på et trebord, koble til cpu, hdd,skjermkort + mus/ tastatur da eliminerer du eventuelle kortslutninger.

 

Kan du spesifisere litt mer.

 

Hva er det som starter?

Strømforsyning?

Vifter?

Ikke noe lys i det hele tatt på hovedkortet? Er det lamper der som skal lyse?

 

Koblet strømforsyningen riktig til hovedkortet, 4-pin ATX12V-kontakt + 24-pin hovedstrømforsyningskontakt?

Satt inn skjermkortet riktig så det får skikkelig kontakt?

Har du koblet til den interne høytaleren for evt. feilmeldinger?

 

Sist men ikke minst, sikker på at skjermen virker?

Jeg har ikke sett noen lampe nei!men strømforskyning og vifter starter opp, og skjermen fungerer har prøvd den på annen pc og omvendt. Når jeg starter PCen så står skjermen og blunker akkurat som den ikke har noe signal eller er tilkoblet. Ja jeg har satt i 4 pin ATX 12v kontakten + den store 24 pin kontakten. Nei jeg har ikke koblet i interne høytaleren?! Jeg er litt grønn når det gjelder pc bygging. Men alt har blitt satt ordentlig på plass.

Å jeg har ikke strøm kontakt eller inntak på Skjermkortet, se ovenfor mere info der.

 

Takk uansett.

 

 

Koble til høytaleren. Se på koblingsskjemaet til HK. Du vil da få feilmelding i form av pipelyder. Disse kan tolkes ved å se i manualen til hovedkortet.

 

Høres ut som om at det er enten PSU eller hovedkortet som feiler her. Har du mulighet for å prøve med en annen PSU? For å teste dette ordentlig så skru ut hk, legg det på et trebord, koble til cpu, hdd,skjermkort + mus/ tastatur da eliminerer du eventuelle kortslutninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...