Gå til innhold

Hvor mye er gammel pc-en verdt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har planer om å selge gammel dataen min. Den består av følgende:

 

Kabinett: Antec Three Hundred - ca 9 mnd

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ - ca 2 år

Hovedkort: MSI K9N SLI Platinum - ca 2.5 år

Skjermkort: XFX GeForce 9800 GT 670M 512MB XXX - ca 6mnd

Ram: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 - ca 1 år og 3mnd

Harddisk 1: Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA - ca 3 år

Harddisk 2: Husker ikke hvordan. 320GB sata - ca 4år

Strømforsyning: Aspire Chameleon Aluminum 550W - ca 2år

Ekstra kabinettvifte 1: Standard Antec-vifte fra Antec P182 - ca 1.5 år

Ekstra kabinettvifte 2: MIST 120mm - ca 9 mnd

CPU-kjøler: Zalman CNPS9500 AM2 - ca 2 år

Skjermkort - kjøler: Zalman VF900-Cu - ca 4 år

DVD-Brenner: IDE DVD-Brenner - 2.5 år

 

Maskinen kjører alle dagens spill. Kjører spill som GTA 4 osv...

 

Dataen er nesten ikke brukt det siste halve året. Selv om det egentli ikke har så mye å si :p

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være for bastant, mulig det er litt lite. Men brenner, HDDs og PSU er (nesten) ikke verdt noe.

 

Litt usikker på hovedkortet, men tviler på at det er verdt særlig mer enn 200 kr (hvis det var bra). CPU er ikke verdt mye, kanskje det samme som HK? Kabinettet er verdt ca. 250 kr. Vifter og slikt får man ikke mye ekstra for, spesielt ikke hvis de er gamle. RAM'en er verdt litt, men hvor mye er jeg ikke helt sikker på! Si 500 kr for å ta litt i. Skjermkortet var bra engang, men hva det går for brukt? Tja. Hva var nypris? Tipper du får 3-400 kr.

 

Med en god annonse får du sikkert rundt 2000 kr. Mulig noe mer hvis det er et godt hovedkort og jeg feilberegner litt på GPU :) GL

 

Stikkord for annonse: Rimelig Gamer, 4GB RAM og kjøling/klokkevennlig. Tipper noen kanskje biter skikkelig da.

Endret av E-asy1985
Lenke til kommentar

Det var jo litt hummer og kanari her. F.eks. relativt små disker som er 3-4 år gamle er ikke stort verdt etter min mening.

 

Hvordan du har behandlet komponentene har jo også litt å si. Komponenter som i perioder har ligget slengt i skuffer eller rundt omkring på gutterommet uten antistatiske poser og/eller som til stadig har blitt "håndtert" og flyttet fra PC til PC er mindre verdt enn komponeneter som er pent behandlet. Det er selvfølgelig vanskelig for kjøper å vite noe om dette, med mindre han kjenner deg godt. Dette er en av grunnene til at jeg er meget skeptisk til brukte komponenter og jeg mener at verdien av brukte komponenter er veldig lav.

 

Hvor mye du kan ta kommer jo også litt an på om du selger til en vilt fremmed (som du nepper møter igjen) eller til en venn/bekjent/familiemedlemm (som du må kunne se i øynene titt og ofte). Ikke det at jeg mener at du skal ta overpris fra uvitende fremmede, men med så mange såpass gamle komponenter er det jo en viss risiko for at noe ryker om ikke så lenge, og da bør du i hverfall passe på å ikke ta overpris fra en i din nærmeste omgangskrets.

 

Omkring 2000 kroner er vel ikke urimelig, men heller ikke noe særlig mer etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...