Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjørebok? firmabil med hjem privat


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk høre at jeg burde få tak i en kjørebok siden jeg kjører firmabil til og fra jobben for og unngå og skatte av bilen.

 

Jeg bruker bilen kun til jobb bruk, jeg kjører transport hjemmenifra og på vei til jobben, så tar jeg med bilen hjem for og utføre transport på morgenen igjen på vei til jobb.

 

Har aldri vært borti kjørebok eller hørt om det før, dem mener jeg kan få tak i en sånn på bensinstasjon?

 

Hvordan fungerer det med kjørebok og er det egentlig nødvendig og nok bevis for at jeg ikke bruker bilen til privat kjøring?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
må jeg ha elektrisk med gps? holder det ikke med at jeg loggfører bilens km stand og km pr dag?

 

Jeg lurer på om jeg bare kan skrive i en vanlig bok om dato km på bil fra januar og km hver dag detaljert hentesteder og stoppsteder?

 

 

Det lønner seg nok å kjøpe en dedikert Kjørebok f.eks: Risanger`s

 

Det er noen GPS-kjørebokselgere som reklamerer med at deres duppeditter er "godkjent av skatteetaten"

 

Det er bullshit, for INGEN slike apparater er godkjent av skattevesenet.

 

MEN de kan tilfredsstille kravene til skatteetaten...

 

Du får ved bruk av disse GPS-dingsene en lettere hverdag, til en relativ drøy pris.

 

Risanger-boka koster vel knappe 80,- og selges av de fleste bokhandlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ ray87

 

Hva slags bedrift jobber du i :ermm:

 

Så vidt jeg vet er alle bedrifter pålagt å loggføre bruk av firmabiler.

 

Jobber selv i en håntverksbedrift og vi har laget en kjørebok basert på Office EXCEL

Likt for alle bilene, enkel, rimelig og nok til å tilfredsstille Skattevesenet!

 

Nå har vi etterhvert blitt mange biler (40 stk) og vurderer GPS basert kjørebok for enklere administrering :hmm:

Endret av fd2000
Lenke til kommentar
Eg fikk en skattesmell på 25k fordi eg ikke kunne dokumentere at bilen ikke ble brukt til private formål. Sure penger.

 

Skjønner ikke at de kan forsvare at det er vi som får bevisbyrden.

Burde vært uskyldig inntil det motsatte er bevist, ikke skyldig til det motsatte er bevist.

Hvis de skal ta folk for skatteunndragelse, syns jeg heller de får bevise at det er tilfellet, enn at alle skal måtte bevise at de faktisk er uskyldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...