Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan bli mer "alfahann"?


Gjest Aeneas

Anbefalte innlegg

Alle innlegg av Alvorlig kan egentlig ignoreres.

 

Her har vi et individ som har bestemt seg for et bestemt verdensbilde, som er urokkelig. Det er naivt å tro at vi kan endre dette, og dermed er det overhodet ikke vits å diskutere det noe videre.

 

For å sitere individet selv: "Punktum finale."

 

 

On topic:

 

Raijins post var god, og med enkle praktiske tips og øvelser. Test dem.

 

Husk: babysteps, mange små steg bygger et stort grunnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle innlegg av Alvorlig kan egentlig ignoreres.

 

Her har vi et individ som har bestemt seg for et bestemt verdensbilde, som er urokkelig. Det er naivt å tro at vi kan endre dette, og dermed er det overhodet ikke vits å diskutere det noe videre.

 

For å sitere individet selv: "Punktum finale."

 

Urokkelig? Fortell meg gjerne mer om det... jeg syntes du nettopp veldig bastant selv uttaler deg om noe her. Du konkluderer jo på urokkelig vis følgende ting:

 

1) Vi kan ignorere alle mine innlegg.

Litt vel ekstremistisk dette, vel?

 

2) "Her har vi et individ..." - du har bestemt deg for at det er sånn det er med meg, og sånn er det bare.

 

3) Du mener det er naivt å tro at vi kan endre dette.

Enda en bastant uttalelse. Du kritiserer tilogmed folk på forhånd dersom de vil forsøke å inngå nærmere diskusjon med meg. Du stempler folk.

 

4) "Overhodet ikke vits å diskutere". Neivel...

 

Da synes jeg det er rart at jeg spør deg om å gjerne utrede mer da? Hvis jeg i tillegg sier at jeg synes enkelte sider ved dette "alfa"-greiene deres er interessant... er jeg fremdeles like urokkelig og har bestemt meg med mitt verdenssyn og bla bla bla enda?

 

Hva er bra med alfa?

Lenke til kommentar
Når andre ikke vil følge deg, fuck it, da går du alene.

 

En suksess hvis målet ditt er å ende opp alene!

Det beste er at folk vil se på deg som en arrogant kødd :)

 

Poenget er at du ikke skal være avhengig av andre for å oppnå personlig lykke.

 

Eksemplene deres er komiske. Kalkulator og spedbarn, virkelig?

 

Jeg skjønte på en måte det... ;)

Saken er at eksempelene som kommer her er komiske. Og eksempelene mine er forhåpentligvis heller ikke unntak fra det. Ironisk nok, tar jeg ikke meg selv så alvorlig som nicket tilsier.

Lenke til kommentar
Det som er bra med alfa er at det virker tiltrekkende for damer.

+ en hel del andre ting også sikkert.

 

Joda, vi kan jo behandle damer som om de er objekter og i desperasjon vie hele våre liv til å jakte dem...

 

Skjønner greia deres, men det virker fanatisk ut.

Og så er det garantert mye annet å bry seg om i livet.

Aller helst vil jeg være mest naturlig, og på en annen måte vil jeg hele tiden strekke meg etter noen forbedringer ved meg selv. Det å utvikle seg som menneske er et av våre behov ifølge Maslows behovspyramide, men jeg tror det finnes mer grunnleggende ting å ta tak i enn å endre sin egen atferd i henhold til... eh... damer...

 

Damer er uforståelige greier, og sånn har det jo alltid vært.

En del av sjarmen er å leve med dette og det helvete de bringer med seg. Man må ta det søte med det bitre, og nyte øyeblikkene for hva de er. Ingen øyeblikk kommer tilbake og ethvert minutt er en unik mulighet for å endre livet sitt for alltid.

 

Spørsmålet er bare om man ikke har det best hvis man kan glede seg over de tingene man allerede har også - noen ganger... :)

Lenke til kommentar
Joda, vi kan jo behandle damer som om de er objekter og i desperasjon vie hele våre liv til å jakte dem...

Det er ikke det det å være alfa går ut på.

 

Det å være alpha er ikke bare for å få draget på damene, men folk generelt vil jeg tro. Det er vel en del andre psykiske ting inne i bildet også, men kan ikke gå noe inn på det da jeg ikke veit så mye om det, enda.

 

Du er jo også naturlig om du er alpha.

Lenke til kommentar

Etter min mening er en alfa på toppen av Maslows behovspyramide. En alfa trives 100% med den situasjonen vedkommende er i og handler på bakgrunn av sine egne ønsker og ingen andre kan hindre ham i det. For meg virker dette som en mye bedre grunn enn "å dra damer", noe som er en naturlig konsekvens av å være alfa.

 

Hvis jeg skal være så frekk å tolke pyramiden videre, uten noen eksamen i noe psykologi eller noe, så er det en ting som skiller alfaer fra "jeg har det bra som det er jeg". Det er nemlig den nesten mest grunnleggende: trygghet. Et menneske er naturlig betinget til å være fornøyd med det man har og ikke våge å risikere å miste alt for å oppnå en mer ideell tilstand. Dette mener jeg også hører sammen med prokrastinering og rutiner.

 

Om du er utdannet psykolog skal du gjerne få si at jeg er helt på viddene, Alvorlig. No biggie.

Lenke til kommentar

Sistnevnte del av innlegget ditt syntes jeg var veldig bra!

Det var en artig observasjon av prokrastinasjon ihht. hvordan mennesker handler i trygghetssøken.

 

Førstnevnte delen av innlegget ditt, altså beskrivelsen av alfahann, ser jeg på som en utopisk og perfeksjonistisk dagdrøm. Den er for meg helt urealistisk.

Lenke til kommentar

“Luke: I can’t believe it. Yoda: That is why you fail.”

 

at en person kan være 100% fornøyd med seg selv og sin situation ser jeg ikke på som urealistisk.

Jeg vill ikke påskrive meg at jeg er en alphamale, ihvertfall ikke en Core Alphamale, men kanskje mer situational.

Og før var jeg langt under dette.

takket være sosialisering for det meste har jeg utviklet meg mer og mer å blitt en person som faktisk er meg selv, nettopp fordi jeg driter i hva andre tenker om meg, så min kjerne kommer frem og ikke en fasade som jeg trodde andre ville like.

Så som påpekt før vill en "falsk" alpha aldri kunne bli en alpha, fordi han ikke er seg selv.

Ikke at dette er den eneste "kriterien" man må ha for å være alpha, men det var et aspekt av diskusjonen som plagde meg.

 

Å prøve å bli en alphamale handler I min mening i det hele tatt ikke noe om å sjekke/få flere damer.

En alphamale er ikke outcome dependant.

 

ville heller tatt selve arbeidet og framgangen som belønning, ikke tenkt at vist jeg gjør dette og dette så fortjener jeg jo å bli alphamale.

Lenke til kommentar

Selvsikkerhet er ganske enkelt å fake, derfor skal det et godt trent øye til for å skille en som "leker" leder, og en som er kongruent.

 

En gjenganger i diskusjonen her er "hvorfor kan man ikke bare være seg selv" ? Fordi utrolig få mennesker vet hva det å være seg selv faktisk betyr! Jeg definerer en "alfahann" en som ikke vet at han er det. Høh? Fyren som går rundt og leker kul ved å være en idiot mot andre og har et skyhøyt ego, er beta og har mistoforstått alfa-konseptet totalt. Han dingler verdien sin mot noe eksternt = reaktivitet. I de aller fleste tilfeller går ikke alfahanner rundt og ser på seg som det; de bare er det.

Lenke til kommentar

En alfahann er en leder i sosiale situasjoner. En alfahann er en alfahann fordi han er omgjengelig og lager en god stemning hos alle som er rundt ham. Han er selvsikker og står på egne ben, men andre velger å behandle ham som en leder og stoler på evnen han har til å ta avgjørelser.

 

Som en annen nevnte her vil hvem som er ledere variere veldig i forskjellige miljøer. En prest kan for eksempel ikke bare gå på et rave og forvente å få den samme respekten og statusen som han har i kirken, for det vil ikke funke. Noe annet som er viktig å huske på, er at det ikke finnes noen som har uendelig med respekt fra alle i verden. Jo mer status og berømmelse en leder har, jo mer kritikk vil lederen oppleve å få. For øyeblikket finner du ingen i verden som er en større leder enn Obama, men samtidig finner du ingen som får mer kritikk enn Obama.

 

Det var en som skrev tidligere her at selv han hadde lest mye teori osv., men at han aldri ble alfa og at folk fortsatt avbrøt ham mens han snakket. Dette er ting som aldri forsvinner og som en bare må lære å leve med. Det som har noe å si er hvordan du reagerer. Men i mange tilfeller er det ikke noe man kan gjøre for å vise verden hvor overlegent alfa man er, og da er det viktig å vite hvem man er og hva man står for - å vite det at slike enkeltsituasjoner sjelden har veldig mye å si i det store bildet, og det at å vise et tegn til svakhet ikke nødvendigvis er en svakhet.

 

De gode lederene er ikke de som er ute etter makt eller ressurser, de gode lederene er de som prøver å være en så god leder som mulig: hjelpe sine forfølgere, dele ressursene og ta kloke avgjørelser. Grunnen til at det er så mange dårlige ledere i samfunnet vårt er at det ofte ikke er de som er best til jobben som ender opp med den, men de som har ressurser, forbindelser eller flaks. Barack Obama og Nelson Mandela er gode ledere, Michael Scott fra The Office er en dårlig leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En "alfa" handler, og nøler ikke.

Jeg tror at hvis man vil bli mer "alfa" så må man handle etter hva man ønsker. Gi deg selv litt rom, og ikke vær redd for å være et menneske. Med det mener jeg at man trenger ikke være kjempehappy hele tiden. Vis følelser, tør å vise deg selv litt mer. Babysteps!

 

Bruker alfa i hermetegn, fordi jeg er blitt litt kvalm av å ha prøvd å være alfa selv. Det vil si, jeg prøvde å leve opp til et bestemt alfa-ideal. Tror det er dette du prøver å beskrive Alvorlig. Å være en ordentlig "alfa" er jo tross alt å være seg selv slik de fleste mener å bruke den frasen, man må bare tillate seg selv å være det.

 

Mine tanker for natten.

Lenke til kommentar

Avdelingslederen på skolen min er den største alfa'en jeg kan komme på, og han har stor respekt (og frykt på grunn av sine avhør) bland elevene. Han er en svær kar på rundt 190, men det er det jo ikke så mye TS kan gjøre noe med. Uansett, en alpha male har en dyp, kraftig stemme og selv om ikke du har den dypeste stemmen fra før kan dette trenes opp.

 

Når du blir avbrutt har du to valg: 1. La avbryteren snakke litt, og deretter avbryt han igjen ved å si noe som "Hei du, jeg var ikke ferdig.", eller 2. Overdøv han ved å snakke høyere og fortsett deretter som om ingenting skjedde. Noe særlig mer alpha enn nummer 2 finnes det ikke. Basert på egen vurdering, vil jeg si at jeg er ganske alpha i klassen. Hver gang avdelignslederen kommer inn "ut-alpha'er" han meg, ved å utstråle autoritet og selvsikkerhet. Hvis jeg avbryter han benytter han seg av alternativ 2 jeg beskrev ovenfor, og jeg sitter igjen som beta guy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...