Gå til innhold

TV-ut til 28" widescreen


Anbefalte innlegg

Har et ATI AIW 7500 kort med tv-ut. Har koblet til en 28" flat widescreen fra philips via composite kabel..

 

Problemet er;

bildet blir tydeligvis ikke strukket langt nok "loddrett". Så når jeg ser widescreen blir det noen sorte kanter i toppen og bunnen...

 

Noen som vet hva som kan gjørest med dette?

 

Alle tips er velkomne ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bildet blir tydeligvis ikke strukket langt nok "loddrett". Så når jeg ser widescreen blir det noen sorte kanter i toppen og bunnen...

 

Det kommer an på filmens AR, Aspect Ratio, dvs forholdet mellom lengde og bredde. Er dette større enn 1.78:1, vil du få sorte kanter oppe og nede, så framt det er anamorf video, eller du bruker en middels zoom-funksjon.

Lenke til kommentar

bildet blir tydeligvis ikke strukket langt nok "loddrett". Så når jeg ser widescreen blir det noen sorte kanter i toppen og bunnen...

 

Det kommer an på filmens AR, Aspect Ratio, dvs forholdet mellom lengde og bredde. Er dette større enn 1.78:1, vil du få sorte kanter oppe og nede, så framt det er anamorf video, eller du bruker en middels zoom-funksjon.

 

well, jeg bruker zoomplayer og kan bestemme aspect ratio på den.. :/

Lenke til kommentar
vel, dersom det skal dekke hele skjermen så skal det jo visest på hele skjermen på "widescreen" instillingen?

man skal ikke trenge å måtte "zoome" inn bildet på tv'n da?

Det kommer an på signalet inn og hvordan TV "tolker" det. På nyere Philips TV ville jeg brukt innstillingen Automatisk eller Movie Expand 16:9.

Lenke til kommentar
vel, dersom det skal dekke hele skjermen så skal det jo visest på hele skjermen på "widescreen" instillingen?

man skal ikke trenge å måtte "zoome" inn bildet på tv'n da?

Det kommer an på signalet inn og hvordan TV "tolker" det. På nyere Philips TV ville jeg brukt innstillingen Automatisk eller Movie Expand 16:9.

har ikke de funksjonene

Lenke til kommentar

Viss du går inn på properties til skjermortet ditt, og velger advanced->displays. Der skal du kunne finne både monitoren(e) og tv en din. Trykk på tven og du vil få mulighet til å stille på hvordan bildet skal se ut, zoome, strekke, osv. Var i alle fall sånn på mitt gamle ati kort.

Lenke til kommentar
som dere sikkert ser på http://sw.it.no/~prazor/tv/skjermbilde_tv_...pp_og_bunn).jpg så er bildet kuttet oppe og nede selv på vanlig skjermbilde :/

Bildet er vel ikke kuttet, det er sammentrykt. Dette skulle vel la seg korrigere i programvaren til skjermkortet (det kan ihvertfall jeg med mitt Radeon 9000Pro). Får du til det, og vil ha riktige proposjoner må TVens skjermformat etterpå stilles til 4:3 når du ser bilder som fyller hele monitoren. Det som vises som widescreen på monitoren må vises på TV i stilling ZOOM 16:9.

Lenke til kommentar
som dere sikkert ser på http://sw.it.no/~prazor/tv/skjermbilde_tv_...pp_og_bunn).jpg så er bildet kuttet oppe og nede selv på vanlig skjermbilde :/

Bildet er vel ikke kuttet, det er sammentrykt. Dette skulle vel la seg korrigere i programvaren til skjermkortet (det kan ihvertfall jeg med mitt Radeon 9000Pro). Får du til det, og vil ha riktige proposjoner må TVens skjermformat etterpå stilles til 4:3 når du ser bilder som fyller hele monitoren. Det som vises som widescreen på monitoren må vises på TV i stilling ZOOM 16:9.

 

Vel har prøvd å stille på "screen position" og "screen size" uten noen forskjell? Rart :/

Lenke til kommentar
Vel har prøvd å stille på "screen position" og "screen size" uten noen forskjell? Rart :/

Har du prøvd å sette TV som hovedskjerm?

 

Med mitt Radeon-kort klarer jeg ikke å fylle skjermen helt som ved TV-sending. Det blir en liten sort ramme rundt bildet, men mye bedre enn på dine bilder.

Lenke til kommentar

hm.. skal teste det..

 

har fått en kompis med 9500 kort til å drakse med seg maskina bortom i morgen, får se om det gjør susen ;)

 

[edit]

Såg mye bedre ut med den som hovudskjerm ja

Hm, får se om jeg må investere i bedre kort for å tilfredstille mine behov ;)

[/edit]

Lenke til kommentar
Hm, prøvde å ta noen bilder.. ble litt mørke, heh, men dere ser forhåpentligvis problemet (les filnavnene):

http://sw.it.no/~prazor/tv/

 

Det første bildet er et tegn på at du bruker en strekkefunksjon på en ikke-anamorf kilde (ser nesten ut som ikke-linær zoom på 4:3 eller 4:3 letterboxet 1.78:1). Ikke gjør det. Det er ondt.

 

Les litt om bildeformater og anamorfi, det tror jeg kan hjelpe deg litt på vei. Disse er veldig fine:

Anamorfi

Bildeformater

HowStuffWorks

Lenke til kommentar
Hm, prøvde å ta noen bilder.. ble litt mørke, heh, men dere ser forhåpentligvis problemet (les filnavnene):

http://sw.it.no/~prazor/tv/

 

Det første bildet er et tegn på at du bruker en strekkefunksjon på en ikke-anamorf kilde (ser nesten ut som ikke-linær zoom på 4:3 eller 4:3 letterboxet 1.78:1). Ikke gjør det. Det er ondt.

 

Les litt om bildeformater og anamorfi, det tror jeg kan hjelpe deg litt på vei. Disse er veldig fine:

Anamorfi

Bildeformater

HowStuffWorks

 

Poenget er bare at det ikke viser fult bilde på skjermen uansett hva jeg gjør (unntagen når jeg setter tv'n til hovedskjerm, da ser det ganske ok ut)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...