Gå til innhold

BK: Portrett av pus


Tabris

Anbefalte innlegg

Vi fikk oss et speilreflekskamera nå i julen - Nikon D3000. Samboeren min tok dette bildet, og eneste etterbehandlingen jeg har gjort er cropping og en liten ramme rundt. Noen tilbakemeldinger om hva vi kunne gjort for å gjøre dette bedre? Vi er ganske grønne på fotografering, og må prøve oss frem til hva som fungerer. Dette bildet er tatt med ISO 1600 og F 5.6. Eneste jeg selv ser er at laptopen til venstre ikke burde vært med i bildet i det hele tatt, jeg har kuttet den bort så mye jeg kunne uten å fjerne værhårene til pus.

 

post-165816-1262352962_thumb.jpg

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at TGB kallar det eit snappshott, og det er eg einig i. Men det er ikkje så enkelt å ta bilde av Pus, då Pus har det med å ha eigne bestemte meiningar om korleis han skal oppføra seg. Sjølv synest eg Pusebilder (og andre dyrebilder) blir best når dyret er ute i naturen.

 

Og storleiken på biletet er for stort i høve til reglane.

 

 

Frå reglane:

# Bildet skal ikke være større enn 1280 piksler i den lengste retningen.

Endret av ok67
Lenke til kommentar

Hehe, ja, derfor synes jeg det er lettere å ta bilde av dem inne når de er mer i ro. ;) Det er heller ikke alle dyr som trives med å få et stort kamera oppi fjeset, og den type ubehag viser lett på bilder.

 

Ellers beklager jeg at bildet er for stort, skal huske det til neste gang.

 

Ang. hvitbalansen - skulle jeg justert den ved å ta bilde av en hvit flate først? Betyr dette at fargene på bildet ikke er bra? Jeg synes fargene var ganske lune og varme, og likte det. Men de skulle kanskje vært kaldere?

Lenke til kommentar

Det er vel slik at det er selve fjestet til pus som er i fokus. Så med et slikt fokus så skulle jeg kanskje croppet det enda mer, slik at det bare ble et hode-portett?

 

Ellers øver og lærer vi så mye vi kan, har bestilt bok om fotografi også. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Bildet er i fokus, men det krever mye for å få perfekt skarphet ved lite lys. Høy iso alene er ikke nok. Her merkes det også at bildet presenteres i stort format - skalert ned til normal størrelse så får man mer skarphet i lavlys-bilder. Åpner man dette i full skjerm og tar et par skritt bak så ser man at det faktisk er forholdsvis skarpt.

 

Komposisjonsmessig så virker det ikke gjennomtenkt, men så ille er det ikke. Croppen redder det litt. Fokus bør være på øynene, ikke snuten slik som her.

 

Å ta kattebilder uten grønne/røde øyne er veldig vanskelig med blits. Det krever mer avstand fra kamera og blits enn det som må til med mennesker, siden katter er et av de dyrene som har et Tapetum lucidum - et finurlig biologisk triks for å se bedre i mørke.

 

Å drive og stille hvitbalanse manuelt bør du ikke driste deg på enda - automatikken har bommet litt, men helt på viddene er den ikke. Som nybegynner bør du først lære deg komposisjon og god holdeteknikk. Hvor stødig man holder kameraet har mye og si når man har lite lys tilgjengelig. Sammenhengen mellom lukkertid, brennvidde og skarphet bør du lære deg først som sist, da det er viktigste forutsetningen for å få skarpe bilder.

 

Det fins også en egen tråd om det å ta gode kattebilder: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055685

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Jann - Ove. Jeg skal se nærmere på den tråden. :)

 

Utfordringen med dyrebilder er jo nettopp å klare å tenke komposisjon og tekniske detaljer på det halve sekundet man har til rådighet før dyret har flyttet seg fra den geniale posituren den nettopp hadde. ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke bildet var så ille. Hvitbalansen er ikke helt på viddene, som man kan få inntrykk av i diskusjonen. Fargen på værhårene er nesten hvite.

 

Når man tar bilder på høy iso blir mye av fargene "borte" og bildene kan fort bli litt "daffe".

 

Jeg synes katta har et interessant blikk, og det ligger mye personlighet i bildet. Det jeg ikke likte var utsnittet og det blir mye uinteressant (for meg) rundt katta. (pledd og sofa). Fargene "kræsjer" også litt i mine øyne.

 

Jeg tenkte derfor at bildet ville blitt bedre i sort/hvitt. Bildet i spoilerteksten er croppet litt, konvertert til sort/hvitt og resamplet. For meg blir det bedre, men som sagt; smaken er osv...

post-109531-1262527233_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Hva betyr resamplet?

 

Sorry, det betyr å endre størrelsen på bildet (kort fortalt). Bildet jeg postet har mindre enn 10% av pixlene til originalen. Lengste side er 800 pixler. :-)

 

Det er forståelig at du likte kose-situasjonen til pusen, og at det kanskje er det viktigste i blidet for dere, men for meg ga det ingen mening.

 

Når jeg kikket på originalen, vandret øynene hele tiden mot venstre side i bildet fordi det ikke var noe å se på til høyre, om du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...