Gå til innhold

Kongens tale. Deres meninger.


CebteR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers vil jeg si at jeg hørte hele talen, og det var en fin tale med mange fine ord. Dette med at det fins mange hverdagshelter der ute som aldri får takk, tror jeg er helt sant. Og jeg synes det er fint at de får annerkjennelse av kongen på starten av det nye året.

 

Jeg vet ikke med dere men jeg ser faktisk opp til kongen, og jeg liker at vi har et monarki. Kongen har jo ingen reell makt, og det er derfor bare tradisjonen ved det vi vedlikeholder, og det synes jeg bare er flott. Om noen skal holde en tale kan det vel like godt være han.

Lenke til kommentar
Ellers vil jeg si at jeg hørte hele talen, og det var en fin tale med mange fine ord. Dette med at det fins mange hverdagshelter der ute som aldri får takk, tror jeg er helt sant. Og jeg synes det er fint at de får annerkjennelse av kongen på starten av det nye året.

 

Jeg vet ikke med dere men jeg ser faktisk opp til kongen, og jeg liker at vi har et monarki. Kongen har jo ingen reell makt, og det er derfor bare tradisjonen ved det vi vedlikeholder, og det synes jeg bare er flott. Om noen skal holde en tale kan det vel like godt være han.

 

Veldig enig i det du har og si. Jeg likte veldig godt det kongen tok opp, og at det var kongen som sa det.

 

For meg er monarki mer koselig en det er politisk og samfunnsrelatert. Jeg liker at vi har en konge, han gjør kanskje ikke stort, men syntes han er en flott kar som har varmet mange hjerter og skapt glede hos mange. Så ja, som du sier: er det noen som skal holde en tale, er han en jeg holder med, men det er rom for forbedring ^^

Endret av Tor-Eirik
Lenke til kommentar

Innholdet er viktigere en fremføringen mener nå jeg.

Når sant skal sies så synes jeg talene inneholder litt for mange selvsagtheter, men det er sikkert vanskelig å få til noe annet om man skal være politisk korrekt.

Det var for øvrig litt komisk å se kongen streve litt med å unngå og si "korr e allæ hætarr hænn" på skikkelig bærrrrgænsk.

Lenke til kommentar

Jeg kom over denne bloggen og den oppsummerer vel egentlig mine meninger omkring kongens nyttårstaler ganske godt. Årets tale skilte seg ikke merkverdig fra i fjor og årene før, og det er stort sett den samme fåmælte appellen omkring samhold, nestekjærlighet og inkludering som går igjen også i år, men med noen flere talefeil enn ellers.

 

Til tross for dette har jeg en viss forkjærlighet for kongen og hans taler. Jeg synes de har en viss sjarm og gjennomtrengende naiv godhet som man ikke ellers ser så mye av i det offentlige media, og på et eller annet underfundig vis tiltaler det meg.

 

For meg representerer også Haralds nyttårstaler en herlig symbiose av gamle tradisjoner og tankegods i møte med en reell og ekte moderne verden. Denne kontrasten kommer godt til syne i forholdet mellom innpakning og innhold, hvor Norges Kongesang spilles i forkant av talen og den så smått nasjonalromantiske vignetten med nasjonalsangen durende over en bildemontasje av norske fjorder og fjell avslutter det hele. Talen i seg selv adresserer dagsaktuelle temaer og bruker ord som "finanskrise" samtidig som kongen også kommer med direkte oppfordringer til hver og en av oss.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med årets tale, men den kunne godt vert et kvarter lengre og Harald kunne med fordel diskutert sin hjertesak litt mer inngående.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hans Majestet Kongens tale er en fin tradisjon. Som vanlig kunne fremføringen vært bedre, og innholdet var ikke særlig oppsiktsvekkende denne gangen heller. Den svarte altså til forventningene.

Lenke til kommentar

SMS utsendt fra meg i går: «Kongen refererte Ubuntu i talen sin. Cred!»

 

Et gammelt afrikansk ordtak sier: «Jeg er fordi vi er. Fordi vi er, er jeg». Det understreker at våre liv alltid står i en større sammenheng. Vi hører sammen med noen, og vi er avhengige av hverandre. Den som tør å be om hjelp, er aldri helt hjelpeløs. Og den som finner noen å dele sine tanker med, er aldri helt alene.

 

Jeg vil i kveld sende en ekstra hilsen til ja-menneskene blant oss, alle heltene, - som bruker livet sitt for andre, og som lever ut betydningen av ordtaket «Jeg er fordi vi er. Fordi vi er, er jeg». Foran et nytt år, er det viktig å holde fast på at det er bruk for oss alle, og at hver og en av oss har en uendelig stor verdi.

Dette ordtaket er Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...