Gå til innhold

Bibble 5 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om de har klargjort hva som blir forskjellen mellom Lite og Pro. I B4 var den viktigste (eneste?) forskjellen at Lite bare kunne utnytte én CPU, mens Pro kunne kverne fortere på multiprosessorsystemer. Det var ingen stor greie i 2005, så da valgte jeg lett Lite. Den forskjellen tviler jeg på at er tilstede i 2010.

 

Det eneste jeg kan se nå er at de har strammet inn på Lite-lisensen ifht. om du kan bruke den på flere maskiner. B4 kunne du installere så mye du ville på så mange maskiner og platformer du orket på én lisens. Det kan du fortsatt med B5 Pro, men ikke Lite.

 

Det er den eneste (og iflg. FAQen "a key difference") forskjellen jeg har klart å finne mellom B5 Pro og Lite. For min del har det vært praktisk å kunne ha flere Bibble-installasjoner, sånn at jeg kunne ha en på laptoppen til ferier.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det fint å kunne ha lisensen på flere maskiner. Hvis Pro også lar en bytte mellom de forskjellige OS'ene også, så er det enda bedre.
One of the key differences between Lite and Pro is that Lite is sold for a single computer system, while Pro can be switched between any of the three systems we support. Sorry to say this, but Lite license cannot be transferred from one system to another.
Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt frem i Bibble 5, må si det er litt uvant etter nærmest kun å ha brukt Lightroom siste 2 årene.

 

Dette er det jeg syns er bra foreløpig:

Katalogisering av bildene, minst like bra som LR.

Ekstrem kjapp (alt i fra import, generering av previews, redigering). Betydelig kjapppere enn LR.

 

Dette syns jeg er dårlig:

Ingen enkel tilgang (eller et ikon) til før/etter redigering, kan gå via history eller versjoner, men syns dette er tungvint

Ingen enkel måte å fjerne røde øyne, i hvertfall ikke som jeg har funnet frem til

Ingen auto-crop etter retting av horisont eller cropping

Ikke like intuitiv i bruk som LR

 

Skal teste videre, men har litt mer blandede følelser for Bibble 5 nå etter den initiale (over)begreistringen, det har utvilsomt et stort potensiale, men er avhengige av noen raske fikser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har det gått et par måneder og det kommet et par patcher som (i mine øyne) gjør programmet mer anvendelig. Såpass anvendelig at jeg har skaffet meg en lisens.

 

Er det stemning for at vi som bruker Bibble 5 lager vår egen Bibble 5 tråd for utveklsing av tips & tricks?

Lenke til kommentar

Siste dagen min på PMA fant jeg helt tilfeldig ut at Bibble-gutta bodde på samme hotell som meg, så jeg løp bort og fikk en halvtime med dem siste morgenen før jeg måtte dra til flyplassen. Bibble 5 så absolutt interessant ut, og de lovet meg en fullversjon til test. Vi får se om vi får plass til noe slikt i kabalen, men uansett lovet de meg også noen gratislisenser som premier etc, så det gleder vi oss til. Hvis de faktisk sender dem, da. Man vet aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...