Gå til innhold

AMD XP 2400 - Overklokking


Anbefalte innlegg

Sitter å lurer på å overklokke cpu'en min(amd xp 2400).

Er det mulig å overklokke denne uten å gå fysisk til verks på den?

vil det ha noe særlig effekt?

noen som har erfaring med dette?

 

-------------------

amd xp 2400

k-bit 7 raid motherboard

4x 200 gb

radeon 9700 pro

2gb ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er bare Nforce2 (som jeg vet om i alle fall) som kan "soft-unlock"e

multiplikatoren på prosessoren. da har du bare fsb igjen å stille på.

om du kan låse pci og agp hastigheten, så skal du kunne klokke litt. om

du ikke kan låse disse, kan du ikke regne med noen store hastighets-

økninger.

Lenke til kommentar

Alle hovedkort tilater endring av multiplier.. (kanskje bortsett fra gamle KT133, SIS og ALi chipset baserte kort)

 

Du kan jo prøve å kjøre den på 333 Mhz bus om hovedkortet ditt og ramen din støtter det. Bare sett opp 166 FSB i bios og prøv. For å ikke overklokke selve CPU så veldig når du tester dette så burde du sette MP til 13. Når du har funnet ut om 166 FSB er stabilt så kan du jo eventuelt prøve å øke MP om du tror CPU har mer å gi. Høyere vcore trengs i de felste tilfeller, men pass på tempraturen.

Lenke til kommentar
Alle hovedkort tilater endring av multiplier.. (kanskje bortsett fra gamle KT133, SIS og ALi chipset baserte kort)

 

Du kan jo prøve å kjøre den på 333 Mhz bus om hovedkortet ditt og ramen din støtter det. Bare sett opp 166 FSB i bios og prøv. For å ikke overklokke selve CPU så veldig når du tester dette så burde du sette MP til 13. Når du har funnet ut om 166 FSB er stabilt så kan du jo eventuelt prøve å øke MP om du tror CPU har mer å gi. Høyere vcore trengs i de felste tilfeller, men pass på tempraturen.

 

Alle hovedkort tilater endring av multiplier.. sier:formann

 

stemmer virkelig dette,trodde bare det var a-bit og kansje asus som man kunne stille mp i.

 

det er ikke det av jeg tviler på det du skriver(du har jo skrever mye bra svar)men kan du ta feil.

 

jeg har et msi 746f ultra,og kan bare sette opp fsb og rammen.

finner ikke noe multiplier i biosen.

 

eller tar jeg helt feil !

Lenke til kommentar

Exolar: du tar vel litt feil . De fleste h.kort produsenter har kort som man kan still mp'en i. Selv har jeg hatt flere MSI kort som du kan stille mp'en på. De lager helt sikker kort det ikke går på også , det bør jo sjekkes før et evt. kjøp.

Lenke til kommentar
Sitter å lurer på å overklokke cpu'en min(amd xp 2400).

Er det mulig å overklokke denne uten å gå fysisk til verks på den?

vil det ha noe særlig effekt?

noen som har erfaring med dette?

 

-------------------

amd xp 2400

k-bit 7 raid motherboard

4x 200 gb

radeon 9700 pro

2gb ram

 

k-bit 7 raid motherboard? Aldri hørt om...

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke at HK'et kan det så lenge CPU ikke kan. Det er kun kombinasjonen nForce2 og nyere Athlon som lar seg MP OC'e uten fysisk vold.

 

Det er IKKE kun nForce2 og Nyere Athlon som tillater endring av MP. Som jeg prøver å forklare over så gjelder det nesten ALLE Socket A hovedkort... selvfølgelig må CPU være ulåst. Man finner noen hovedkort her og der som ikke tillater det, men det er ofte ganske gamle og sære modeller med SD-RAM.

Lenke til kommentar

Mye rart som blir sakt her! Jeg slutter meg til formann og sier! Alle kort som kan stille Mulipler kan stille denne på alle Thoroughbred CPU'er. Sikkert også på Barton. Jeg har selv kort med nForce2 og et med KT400, kan stille Multipler på begge, og det gir utslag ja!

 

Kan klokke min XP2400+ til rundt 2,5GHz men da er jeg redd det er stopp! Mulig jeg kan få mer ut enn den om jeg kjører Core V @ 2.1, og kjøper bedre minne!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Har egentilig ikke peiling på dette, men det capyman snakker om er vel soft-unlocking uten å fysisk endre på CPU. Har ikke hørt om det så vidt jeg vet, men kan sikkert være riktig uten at jeg vet det....

 

Ikke så rart du ikke har hørt om det siden det ikke lar seg gjøre ;)

Lenke til kommentar
Har egentilig ikke peiling på dette, men det capyman snakker om er vel soft-unlocking uten å fysisk endre på CPU. Har ikke hørt om det så vidt jeg vet, men kan sikkert være riktig uten at jeg vet det....

 

Ikke så rart du ikke har hørt om det siden det ikke lar seg gjøre ;)

 

Soft-unlock finnes ikke! Det er prosessorer fra AMD levert med Thoroughbred eller nyere kjerne som ikke er låst! Så da kan man regulere Multipler selv samme hvilket hovedkort man har! De fleste har muligheten til å stille det, det varierer noe hvor mye man kan sette den opp, og det er også et fåtals der man ikke kan sette Multipler.

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Har egentilig ikke peiling på dette, men det capyman snakker om er vel soft-unlocking uten å fysisk endre på CPU. Har ikke hørt om det så vidt jeg vet, men kan sikkert være riktig uten at jeg vet det....

 

Ikke så rart du ikke har hørt om det siden det ikke lar seg gjøre ;)

 

Soft-unlock finnes ikke! Det er prosessorer fra AMD levert med Thoroughbred eller nyere kjerne som ikke er låst! Så da kan man regulere Multipler selv samme hvilket hovedkort man har! De fleste har muligheten til å stille det, det varierer noe hvor mye man kan sette den opp, og det er også et fåtals der man ikke kan sette Multipler.

 

-Chief- :woot:

Soft - unlock finnes! Jeg har prøvd cpu'en min på et kt400 kort og et nForce2 kort. Cpu'en er en xp2200(locked) . Stilte jeg på mp'en på kt400 kortet , ville ikke maskinen starte. Derimot på nForce2 kort kan man stille som det selv passer seg , det uten problemer med låste cpu'er. Jeg har forøvrig prøvd kt400 kortet med en unlocka t-bird , da kunne jeg stille mp'en som man ville.

Lenke til kommentar
Soft - unlock finnes! Jeg har prøvd cpu'en min på et kt400 kort og et nForce2 kort. Cpu'en er en xp2200(locked) . Stilte jeg på mp'en på kt400 kortet , ville ikke maskinen starte. Derimot på nForce2 kort kan man stille som det selv passer seg , det uten problemer med låste cpu'er. Jeg har forøvrig prøvd kt400 kortet med en unlocka t-bird , da kunne jeg stille mp'en som man ville.

 

Hva slags XP2200+ var det? En tbred eller en Palomino?

Lenke til kommentar
Soft - unlock finnes! Jeg har prøvd cpu'en min på et kt400 kort og et nForce2 kort. Cpu'en er en xp2200(locked) . Stilte jeg på mp'en på kt400 kortet , ville ikke maskinen starte. Derimot på nForce2 kort kan man stille som det selv passer seg , det uten problemer med låste cpu'er. Jeg har forøvrig prøvd kt400 kortet med en unlocka t-bird , da kunne jeg stille mp'en som man ville.

 

Hva slags XP2200+ var det? En tbred eller en Palomino?

 

Det er en t-bred.

Lenke til kommentar

Forman: Tenk deg litt om, før du skriver i forumet... ok? Det haavard81 lurte på, var om det var mulig å overklokke UTEN FYSISK ENDRING AV PROSESSOREN! Svaret er, som capyman skrev, ja...

Med feks. Nforce2 brikkesettet er det mulig å endre på multiplieren, men da kun på nyere AMD prosessorer.

 

Tatt fra hardware.no's A7N8X Deluxe test;

...nForce2 har muligheten til å stille multiplier på XP-prosessorene basert på T-bred "B"-kjernen uten modifikasjon av prosessoren. Vi kommer tilbake til overklokking senere i testen.

 

haavard81: Om du vil få noe særlig effekt av å overklokke cpuen din? Jeg vil tro at du mindst klarer å klokke cpuen opp til en XP2600. Personlig ville jeg satset på høyere FBS enn høyere MP. FBSn kan du stille på, uansett hvilket hovedkort/ cpu modell du har. Greit nok, prosessoren din vil arbeide ved høyere hastighet hvis du stiller på multiplieren, men systemet vil ikke arbeide optimalt. Det negative med å overklokke på FBSn er at du overklokker alle komponentene i systemet ditt ( med mindre du har mulighet til å låse AGP og PCI bussen). Med negativt, mener jeg at risken for at komponenter i maskinen "tar kvelden" fordi de ikke er beregnet for overklokking, er større...

Lenke til kommentar
Soft - unlock finnes! Jeg har prøvd cpu'en min på et kt400 kort og et nForce2 kort. Cpu'en er en xp2200(locked) . Stilte jeg på mp'en på kt400 kortet , ville ikke maskinen starte. Derimot på nForce2 kort kan man stille som det selv passer seg , det uten problemer med låste cpu'er. Jeg har forøvrig prøvd kt400 kortet med en unlocka t-bird , da kunne jeg stille mp'en som man ville.

 

Hva slags XP2200+ var det? En tbred eller en Palomino?

 

Det er en t-bred.

 

Da har du bare brukt feil/dårlig bios på KT400 kortet ditt.. for Tbred er ikke låst. enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Forman: Tenk deg litt om, før du skriver i forumet... ok? Det haavard81 lurte på, var om det var mulig å overklokke UTEN FYSISK ENDRING AV PROSESSOREN! Svaret er, som capyman skrev, ja...  

Med feks. Nforce2 brikkesettet er det mulig å endre på multiplieren, men da kun på nyere AMD prosessorer.

 

Skal jeg tenke meg om? eller skal du lære deg å lese? Overklokking uten fysiske mod HAR JO VÆRT POENGET MITT HELE TIDEN ?? ER DU BLIND ELLER SKJØNNER DU IKKE HVA DU LESER?

 

...nForce2 har muligheten til å stille multiplier på XP-prosessorene basert på T-bred "B"-kjernen uten modifikasjon av prosessoren. Vi kommer tilbake til overklokking senere i testen.

 

So fu**ing what?

Selv om de skriver at nForce2 chipsettet tillater endring av MP så betyr ikke det at andre ikke gjør det. Les det som blir skrevet.. ikke det du tror befinner seg melllom linjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...