Gå til innhold

[Løst]Nytt stativ til speilrefleks - hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ønsket meg kamerastativ til jul - og fikk det - dvs. jeg kan velge meg et selv opp til rundt 2100,-.

 

Kameraet skal primært brukes mot et Canon EOS 40D speilrefleks, men også til et Canon HD videokamera.

 

Det stativet julegavegiver har foreslått er Manfrotto Stativ 055X PROB m/ M804RC2.

 

Noen som vet om dette er et bra stativ? Eller vil anbefale noen andre?

 

Det MÅ ikke koste så mye, kan evt. være billigere, så kan jeg bruke de ekstra pengene til en blitz eller noe. Men stativbudsjettet er altså opptil 2100,- cirka.

 

Håper på gode innspill! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=115145

Selv har jeg denne gutten, den er helt fin til mitt bruk. Har i verste fall en 400d med en 70-200 f/4 på, og jeg har ingen problemer med at den svikter. Det har en krok du kan henge ekstra vekt på, og du kan legge midtstolpen vannrett. Kort sagt et meget fleksibelt stativ. Anbefales på det varmeste.

Takk for innspill. ;) Er vel snakk om samme stativ da, bare med et litt annet "hode".

 

Tyngste jeg kommer til å ha på (foreløpig) er vel EOS 40D m/ 18-200mm objektiv + en ekstern blitz....

Lenke til kommentar

Jeg har 055XPROB, det er ett meget godt stativ. Solid, stødig og fleksibelt med at beina kan brettes helt ut, og at midtsøylen kan plasseres horisontalt. I tillegg er makshøyden veldig god. Eneste minus er at det veier en del, 3kg (med hode) merkes godt når det henger bakpå sekken når jeg har det med på sykkelturer i terrenget.

 

Jeg er ikke så stor tilhenger av 3-veishoder. Synes det blir for mange håndtak å holde styr på... jeg har ett 488RC4 kulehode, dette kan roteres horisontalt uten at man løsner selve kula. Jeg bruker dette også til video, selv om RC4-adapterplata er litt brutalt stor til ett stakkars HDV-kamera. RC2-versjonen ville nok gjort samme nytten til sånt bruk.

Lenke til kommentar

Slenger meg på Sherpa 600R, bruker det selv. Ikke like tungt som Manfrotto, så rent teoretisk skal du kunne ta bedre bilder med Manfrotto. Det er bare det at Manfrotto er så mye tyngre, slik at det kan være slitsomt å ta det med, og da blir det ofte stående igjen hjemme. Føler at Sherpaen ikke er noe stress å ta med siden det veier så lite.

Lenke til kommentar
Slenger meg på Sherpa 600R, bruker det selv. Ikke like tungt som Manfrotto, så rent teoretisk skal du kunne ta bedre bilder med Manfrotto.

Mener du at stativets masse er det avgjørende? Aluminiumsstativer er m.a.o. overlegne karbonstativer? Det er nok ikke helt slik. Hvis du mener stabilitet og ikke masse så er jeg mer med.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Ønsket meg kamerastativ til jul - og fikk det - dvs. jeg kan velge meg et selv opp til rundt 2100,-.

 

Kameraet skal primært brukes mot et Canon EOS 40D speilrefleks, men også til et Canon HD videokamera.

 

Det stativet julegavegiver har foreslått er Manfrotto Stativ 055X PROB m/ M804RC2.

 

Noen som vet om dette er et bra stativ? Eller vil anbefale noen andre?

 

Det MÅ ikke koste så mye, kan evt. være billigere, så kan jeg bruke de ekstra pengene til en blitz eller noe. Men stativbudsjettet er altså opptil 2100,- cirka.

 

Håper på gode innspill! :new_woot:

Jeg har to stativer selv. Ett Manfrotto av samme type som du nevner, men med kulehode. Kulehode er vel ikke aktuelt når du skal bruke det til video. Jeg har også et trestativ fra Berlebach. Trestavet kan jeg ikke få fullrost. Det er fantastisk stødig, også i vindvær. Negativt er uhåndterlig å frakte over lengre avstander. Med Manfrottoen oppleves en svak vibrering i vindvær. Har tenkt på å bytte vekk Manfrottoen til Benro karbon. Er altså ikke fornøyd med Manfrotto 055X PROB.

Lenke til kommentar

Se også på Benro sine stativer.

Bruker et Benro Karbon stativ C-257, er mer behagelig å dra rundt på et karbon stativ enn et stort tungt et :)

 

Har også en Manfrotto 190 stativ, men bruker mest karbonstativet nå pga vekt.

 

Fotovideo har også andre stativer fra Benro.

Det er bare å gå inn på web'en deres og se.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Slenger meg på Sherpa 600R, bruker det selv. Ikke like tungt som Manfrotto, så rent teoretisk skal du kunne ta bedre bilder med Manfrotto.

Mener du at stativets masse er det avgjørende? Aluminiumsstativer er m.a.o. overlegne karbonstativer? Det er nok ikke helt slik. Hvis du mener stabilitet og ikke masse så er jeg mer med.

 

Hei, jeg forklarte nok litt dårlig. Mener selvsagt stabilitet.

 

Dog vil jeg kommentere ditt inlegg:

 

Massen til et stativ, vil være dets fysiske størrelse, man kan altså ha et fysisk større stativ laget av karbonfiber kontra et aluminumsstativ, dette gjør at man vil ha et mer stabilt stativ. Vekten derimot, gjør at man må ha et mindre, men igjen tyngre stativ, om vekten skal være lik. Et karbonstativ vil ofte være mer stabilt per "enhet" med stativ. La meg komme med noen eksempeler:

 

Stativet skal veie 5 kg.

 

Du kan lage det i karbonfiber, og få 10 meter karbonfiber. Du kan altså lage et stativ som har lengre ben, og er derfor mer stabilt(generalisering). På den annen side kan du lage det i aluminium, og få 8 meter, det vil ikke være like stabilt, men det vi gi stativet mer "tyngde", så det blir stabilt på en annen måte.

 

Dette er dog ikke veldig relevant for denne tråden, så vi kan diskutere det videre på PM om du vil :-) Jeg vil til slutt legge til at "k.n.b." har langt mer erfaring enn meg, jeg baserer dette utsagnet på fysikk, og på hva jeg personlig liker. Dette er ingen fasit.

 

TS bør teste litt selv, en tur til Japan Photo anbefales, prisforskjellene er ikke SÅ store, og vi bør støtte en så bra kjede, kompetanse koster, og vi bør ta oss råd til å betale for den :-)

Lenke til kommentar

Jeg handlet et Vanguard Alta 635 Pro i dag, hadde et par gavekort fra jul, ville egentlig ha et velbon sherpa, men det var ikke å oppdrive der jeg hadde gavekort, så da fikk det blir et annet.

 

Strålende fornøyd så langt. Virker like stabilt som Manfrotto 055Xprob, men er noe lettere.

Steinpose følger med. Og man kan også legge bena helt ut, samt rotere og vinkle midtstammen.

Lenke til kommentar

Manfrotto er bedre enn de andre alternativene nevnt i denne tråden, men av personlig erfaring synes jeg ikke Manfrotto duger heller (uansett pris). Men dette er bare min personlige erfaring og mening :) Andre må får mene andre ting naturligvis.

 

Edit:

Produsenter av stativ med midtsøyle skulle det forøvrig vært skuddpremie på

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...