Gå til innhold

[Løst]Har noen erfaring med Canon EF 28mm f/1.8 USM? (Kjøpt, kan anbefales)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et alternativ er Sigma 30mm f/1.4. Det er et populært objektiv som kan gi meget gode resultater, men krever en del av brukeren. I tillegg er det litt stor sjanse for å få en utgave som lider av fokusfeil.

 

Tom

Hva mener du med "krever endel"? og gjelder feilfokus tidligere utgaver, eller nå også?
Lenke til kommentar
gjelder feilfokus tidligere utgaver, eller nå også?

 

Det har ikke med det å gjøre, men Sigmas tendens til å ha en litt mindre kravstor kvalitetssjekk enn de burde. Du kan være heldig og få et eksemplar som er utmerket i forhold til det optiske designet som ligger til grunn, eller du kan være uheldig og få et eksemplar som suger liksvette og som aldri ville vært sluppet på markedet om Sigmas kvalitetssjekk var litt strammere.

 

Sigmas 30mm f1.4 har mange positive sider, men det bruker et optisk design som gir mye fargefeilbrytning og en del uskarphet. Ikke verdens undergang, siden det førstnevnte er noe som er forholdvis lett å korrigere digitalt i etterkant, men perfekt er det ikke, selv om man får et godt eksempler. Vi vurderte å benytte dette objektivet som standardobjektiv for testing av speilreflekser her i Akam, fordi det får til nær sagt alle fatninger, men det viste seg at det ikke var godt nok til at vi kunne bruke det.

Lenke til kommentar

Sitter med sigma 30mm/1.4 og er strålende fornøyd. Aldri hatt noen fokusproblemer som ikke skyldes meg selv. Kan som sagt være litt vanskelig på store blenderåpninger, men det er en treningssak. Ikke verdens skarpeste objektiv, men bra nok og jeg liker fargegjengivelsen og brennvidden. For ikke og snakke om mulighetene i dårlig belysning og dybeskarpheten. Har også et canon 17-55/2.8 som både er skarpere, mere "riktige" farger og mye dyrere, men det er sigmaen som er blitt favoritten. Canon sin 28mm har jeg ikke prøvd, har inntrykk av at den er lik med eller noe dårligere enn sigmaen. Noen linker til tester og lykke til!

 

http://www.photozone.de/Reviews/overview#canon_aps

http://the-digital-picture.com/Reviews/Can...ns-Reviews.aspx

http://the-digital-picture.com/Reviews/Sig...ns-Reviews.aspx

Lenke til kommentar

Takk for mye nyttig info!

Det står nå litt mellom disse objektivene:

Sigma 24mm F/1.8 EX Aspherical DG DF Macro

Canon EF 28mm f/1.8 USM

 

Har lest reviews på begge, men det er så vanskelig å få noe konkret :/

Canon sitt fikk 2/5 på bildekvalitet i en test, og Sigma har visst problemer med soft og riktig fokus. Spørsmålet er, fra hvem sitt synspunkt. Et 10/10 objektiv kan være et 2/10 objektiv for en annen person.

Kameraet som brukes er et Canon EOS 500D, og brukes til hobbyfotografering, så trenger ikke optikk til mange tusenvis av kr, men vil ikke ha bilder som ikke blir fine heller.

 

Litt nyttig info. Objektivet skal brukes til generelle bilder (lite macro). Bilder tatt med stor blenderåpning er foretrukket, så det objektivet som passer best til dette er det beste. Hvis det er noen andre forslag er de velkomne, men det må komme på under 3.500

Lenke til kommentar

Sigma 24mm f/1.8 kan jeg ikke anbefale. Jeg prøvde tre-fire versjoner på min EOS 350D, og ingen av de fokuserte riktig. 20mm, 24mm og 28mm-ene til Sigma er av en eldre serie som sliter mye på Canon.

 

Det er ingenting alvorlig feil med EF 28mm f/1.8; den lider litt av CA (chromatic Abberation) men det kan fiskes i etterbehandlingen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Så Canon sitt objektiv er det å gå for i denne prisklassen altså? Alle bilder får en solid runde i CS3, så CA burde vel ikke bli noe problem da regner jeg med.

Takk for så raske svar :)

 

Les noen omtaler av Sigma 30mm f/1.4 EX HSM før du bestemmer deg. Dette objektivet går for å være noe skarpere vidåpent. Etter min mening er det eneste negative ved dette objektivet at det ikke står Canon på det.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Har nå vært på JapanPhoto og kjøpt Canon EF 28mm f/1.8 USM.

 

Har såvidt testet det ut og foreløpig virker det helt perfekt! Autofokusen er så godt som lydløs. Kan ikke høre den hvis man prater vanlig. Veldig lyssterkt og fint. Bilder tatt med f/1.8 blir faktisk veldig gode sett ut fra hva som er blitt testet idag.

 

Kan trygt anbefale dette objektivet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...