Gå til innhold

Musikk i begravelse


Anbefalte innlegg

Jeg hørte på radioen at det skal forbys å spille av musikk fra anlegg i begravelser. Altså er det kun levende musikk som skal tillates, i respekt for den avdøde... Men ser ikke de religiøse det store paradokset i dette? Å ha levende musikk i en begravelse er jo rett og slett idioti! Det vil omtrent være å nekte å innse at den i kisten faktisk er livløs, og i håp om at den skal våkne opp igjen er det kun levende musikk som spilles. Det ville jo selvsagt være mye mer logisk å la død musikk regjere ved en gravferd?? Personen er død, musikken lige så! Dette er rett og slett en helt absurd situasjon å havne opp i...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel ikke snakk om forbud tror jeg, bare litt sinte organister som frykter for jobbene sine.. De vil vel antagelig forby den økende tendensen til at folk vil ha ordentlig musikk og ikke triste ul fra et orgel... Personlig kan jeg ikke fordra orgel musikk, det er noe av det tristeste som finnes, så det er definitivt ikke noe jeg vil ha i min begravelse..

 

Tror jeg går for Metallicas "Nothing else matters" i min begravelse pluss kanskje låte "Sad, but true!" som avsluttning.. Får å få folk i stemning til gravølet :) he he.

 

Men så skal jeg også holde meg langt unna kirken når jeg begraves, for jeg vil ikke at mine venner skal tutes ørene fulle med jesus reklame, som alle prester ser sitt snitt i å bedrive på alle de kirkelige begravelsene jeg har vært i så langt og det begynner å bli en del.... Ikke noe for mine venner den reklamen nei :)

 

Så de som ikke vil ha orgel musikk i sine begravelser står helt fritt til å begraves utenom kirken. :) Deilig med valgfrihet

Lenke til kommentar

Det er jo de etterlatte som har makten, om de engasjerer seg. Dersom kirken setter foten ned for kraftig, kan det få konsekvenser for om folk vil bruke kirkemenn til å lede gravferder. De ender vel på kirkegården av sanitære grunner, hvis ikke så er det også mulig å kremeres.

 

Mulig en kan kreve å få kremeres uten at en prest står og skal velsigne personen som levde i kroppen som skal behandles. Noen som vet hvilken valgfrihet en har til dette med å kunne velge bort velsignelser dersom den avdøde ønsket det i testamentet sitt?

 

Noe du ikke har valgfrihet fra, er om presten likevel finner på å gjøre en stille bønn inni seg for å velsigne den døde. Men da er jo bønnen stille og de etterlatte blir fornøyde.

 

Du kan kanskje balsamere liket selv slik Egypterne gjorde det, men det kan godt hende du får myndighetene på nakken da. :!:

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, du kan velge humanetisk begravelse, noe jeg kommer til å gjøre for å slippe prester og jesus reklame. Og det heter som kjent ikke kirkegårder lenger, men gravlunder der alle kan gravlegges. Den kristne kirken har ikke monopol på dette lenger og det skulle da bare mangle!!! Før var det jo kun de bannlyste som skulle straffes ved at de begravdes utenfor vikslet jord, men dette er jo i dag ansett som en ære i de mer opplyste kretser (Satt på spissen :) ) så de har opprettet gudefrie gravplasser for oss som ikke tror på dette og det er bra!

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle la meg donere bort jeg.... Så gjør jeg en siste god ting for andre når jeg dør :) Har donorkort og alt underskrevet og klart og oppfordrer dere alle til å gjøre det samme. Bli donor og gi bort til de som trenger det etter at du ikke trenger det lenger... Kanskje du "lever" i 150 år på den måten? He he

 

 

Resten kan de grave ned i en eske med hull i, slik at marken kan få komme ut og spy... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I min begravelse skal det hvertfall spilles to sanger for full guffe.

Born to Run - Springseen live 75-85 albumet.

Where The Streets have No Name - U2 live from Boston 2001

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg hørte på radioen at det skal forbys å spille av musikk fra anlegg i begravelser. Altså er det kun levende musikk som skal tillates, i respekt for den avdøde... Men ser ikke de religiøse det store paradokset i dette? Å ha levende musikk i en begravelse er jo rett og slett idioti! Det vil omtrent være å nekte å innse at den i kisten faktisk er livløs, og i håp om at den skal våkne opp igjen er det kun levende musikk som spilles. Det ville jo selvsagt være mye mer logisk å la død musikk regjere ved en gravferd?? Personen er død, musikken lige så! Dette er rett og slett en helt absurd situasjon å havne opp i...

 

Hmm, det høres veldig merkelig ut da. Forbyr man musikk fra anlegg, da tråkker man litt på friheten.

 

Men ja, jeg ser poenget ditt. Men levende musikk regnes jo som litt bedre musikk da. Og har man levende musikk viser man kanskje hvor mye den avdøde betydde og at den avdøde hadde en viss verdi(nok verdi at man kan bruke noen få kroner mer på levende musikk).

Lenke til kommentar

Som alle andre mennesker er organistene og kantorene redde for å miste jobbene sine. De skriftlærde som kopierte opp biblene for hånd protesterte høylytt mot at Bibelen skulle trykkes opp med boktrykker. De hadde sikkert argumenter for hvorfor bibler ikke skulle trykkes fra et kristent perspektiv, slik kantorene og organistene protesterer mot elektronisk musikk i begravelser ved å henvise til den kristne tradisjon for levende musikk i begravelser etc. Jeg håper og tror de fleste prester og kantorer vil være hensynsfulle nok til å respektere den avdødes og de pårørendes ønsker om musikk. Kirken og dens ansatte er til for menigheten, ikke motsatt. Om kantorer og organister er bekymret for jobbene sine får de heller si det rett ut, istedenfor å skulle komme med dårlige unnskyldninger.

 

Selv har jeg ønske om "død" musikk den dagen jeg skal begraves. Nå har jeg riktignok ingen planer om en kristen begravelse. Men om jeg skulle hatt det ville jeg synes det var respektløst mot meg som avdøde om kantor (ansvarlig for musikk i kirken) protesterte mot mine ønsker for begravelsen. Det er på tide å våkne opp og forstå at verden utvikler seg, og at man ikke nødvendigvis kan holde på med den samme jobben hele livet. Noen mennesker er heldige nok til å jobbe innen felt som er forholdsvis tidløse. Andre må forholde seg til virkligheten. Kantor og organister har ikke lenger monopol på begravelseslåter, og det begynner å bli en stund siden de måtte dele på oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Jeg hørte på radioen at det skal forbys å spille av musikk fra anlegg i begravelser. Altså er det kun levende musikk som skal tillates, i respekt for den avdøde... Men ser ikke de religiøse det store paradokset i dette? Å ha levende musikk i en begravelse er jo rett og slett idioti! Det vil omtrent være å nekte å innse at den i kisten faktisk er livløs, og i håp om at den skal våkne opp igjen er det kun levende musikk som spilles. Det ville jo selvsagt være mye mer logisk å la død musikk regjere ved en gravferd?? Personen er død, musikken lige så! Dette er rett og slett en helt absurd situasjon å havne opp i...

 

Tanten min hørte en sang 2 mnd. før hun døde, og da sa hun at hun ville ha akkurat _den_ sangen i begravelsen. Hun døde plutselig fra oss rett før jul, og siden sangeren av denne sangen er fra Skottland, og mest sannsynlig ikke vil komme til Norge å synge den i en kirke, spilte vi den med en bloomblaster eller hva det heter.

 

Det vi snakket om da, var at det var presten selv som bestemte om han ville tillate det eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...