Gå til innhold

Innendørs objektiv til Pentax


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser etter nytt objektiv til mitt PENTAK K200D

 

Har fra før av:

PENTAX DA 50-200mm F4-5.6 ED

PENTAX DA 18-55mm F3.5-5.6 AL II

 

Men har problemer med att bildene blir for mørke ved normal innendørs bruk. Og har derfor besluttet å kjøpe et nytt objektiv for helst ikkje alt for mye over 2k.

 

Har kommet fram til att ett objektiv med fast zoom sannsynligvis er det beste.

 

Etter litt leting ser disse ut til å være noen av de beste:

PENTAX FA 31MM F1.8 LIMITED

D-XENOGON 35mm F2

PENTAX DA 35MM F2.8 MACRO LIMITED

Sigma 30mm F1.4 EX DC Pentax

Men kan desverre ikkje nok om lys/mørke ved fotografering til å vite om 2.8/2.4 slipper inn nok lys til å kunne brukes innendørs uten å ha for lang lukkertid.

 

Har hørt med en fotoforetning om priser på PENTAX FA 31MM F1.8 og det ser ut til att prisen vil ligge rundt 6K eller litt mindre, noe som ble ett par lapper for mye. Fotoforetningen jeg hørte med sa også att de ikke kunne skaffe D-XENOGON 35mm F2, siden de ikke kunne skaffe noe samsung utstyr. Har heller ikke funnet andre som selger det objektivet.

 

Har også vurdert ebay, men ønsker gjerne norsk garanti og reklamasjonsrett

 

 

Så. Er det noen som har tips om andre objektiver eller en nettbutikk eg har oversett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis problemet er at bildene blir for mørke, vil det ikke hjelpe med et mer lyssterkt objektiv. Et nytt objektiv vil ikke rette opp feileksponering. Derimot får du mulighet for å bruke kortere lukkertider, noe som vil hjelpe mot bevegelsesuskarphet.

 

Det er vanskelig å si hvilken blender du må bruke for å ta bilder innendørs uten blits. Det kommer an på brennvidde, om motivet er statisk eller beveger seg, om du har bildestabilisering (det har du vel med ditt K200D) og ikke minst hvor mørkt det er. Belysningen innendørs kan variere ganske mye.

 

Du kan jo prøve å ta noen bilder med f/4. Om du hadde brukt f/2,8, hadde du kunnet bruke halve lukkertiden. Med f/2,0 halvparten av det igjen. Og med f/1,4 får du 1/8 av lukkertiden, sammenlignet med f/4. Hvor langt unna en brukbar lukkertid er du med de objektivene du har nå, på den maksimale ISO-innstillingen som er akseptabel for deg?

 

En meget stor blender (f/2 og større) fungerer svært bra til portretter innendørs, særlig om du kan flytte motivet mot et vindu eller lignende. Stor blender gir imidlertid begrenset skarphetsdybde. Dette kan være en god ting, men det begrenser jo også hva slags bilder du kan ta. De elementene som skal være skarpe, må befinne seg nøyaktig like langt fra kameraet. Selvfølgelig kan du blende ned et lyssterkt objektiv, men da er du jo like langt med tanke på å kunne ta bilder i dårlig lys.

 

På grunn av dette er det mange som bruker blits når de skal ta bilder innendørs på kveldstid om vinteren. Har du en ekstern blits som du kan vinkle vekk fra motivet, eventuelt bruke av kameraet?

Lenke til kommentar

31mm 1.8 til 6000,- vil være en fantatisk lav pris. Løp og kjøp!! Et av verdens beste fastobjektiver (koster 11000,- på Japanfoto!). Dersom du kan få tak i XENOGON (samme som FA 35 f/2 til en ok pris er dette et svært godt kjøp (er nå ute av produksjon). Eller er mange fornøyd med sigmaen, men den vil bli noe større og tyngre enn de andre objektivene.

Lenke til kommentar

Sigma 30mm f/1.4 EX HSM gir ekstremt mye for pengene. Mitt eksemplar ser dog ut til å frontfokusere en tanke ved autofokus. Men dette er ikke værre enn at hvis jeg sikter på nesa så blir øynene perfekt i fokus. Egentlig ganske flott :)

 

Det er nok garantert det objektivet jeg kommer til å bruke mest på julaften.

 

Løp og kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...