Gå til innhold

Ruter på ruter, halv hastighet?


LoKe2k

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en D-link ruter som gir wifi-signal i en del av huset, men så vil jeg gjerne ha wifi signal her i andre delen av huset også. Jeg har kabel bort til den ene delen av huset (fra den ene d-link ruteren) jeg ikke har wifi-signal i, så jeg tenkte å sette opp en annen ruter jeg har liggende for å få wifi i denne delen av huset også.

 

Jeg tenkte å bare lage et nytt wifi-nett med nytt passord og alt for denne delen, men så begynte jeg å tenke - blir hastigheten halvert om jeg har to rutere som er oppe og går hele tiden? Hvordan fungerer dette?

 

Ruterne heter D-link DIR-615.

 

Tusen takk for hjelp!

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint, bare pass på at de ikke går på samme kanal, da kan de forstyrre hverandre.

Optimalt bør du scanne hvilke kanaler som er i bruk i nærheten av deg, og så velge en som ikke er i bruk eller har lav dekning. Bruk feks. Network Stumbler til dette.

 

PS. Hold deg til kanal 1, 3, 6, 9 og 11.

Lenke til kommentar

Viser seg at hovedruteren er en DIR-635, og den andre jeg skal bruke for å koble på DIR-635en igjen, er en DIR-615.

 

Skal jeg kjøre AP bare på 615en fortsatt og det vil fungere?

Og er det vanlig at signalstyrken hopper mellom to faste signalstyrker? Den hopper fra -50 til -70 dBm her jeg sitter nå, femten meter og noen vegger mellom meg og ruteren, og om jeg sitter lengre unna hopper også signalet, men da f.eks fra -70 til -90. Det er merkelig, den hopper opp og ned med 20 dBm, hverken mer eller mindre.

 

Takker!

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

Mye av det jeg ville sagt står allerede i svarene over, men legger til en ting. Til "kanalplanlegging" er inSSIDer et nyttig program.

 

http://www.metageek.net/products/inssider

 

Der vil du tydelig se hva som er ledig, eller mest ledig, og hva som overlapper hverandre.

 

Frekvensen du velger i routeren, er senterfrekvensen, i programmet blir det toppen av buen.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...