Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan unngå vennesonen?


Gjest Aeneas

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Ric_*

Jeg er en mann på 20 år som opplever en del problematikk rundt tema beskrevet i trådens tittel. I utgangspunktet har jeg relativt lav sosial verdi, og et lite imøtekommende utseende. Likevel har jeg som regel relativt lett for å få god kontakt med jenter.

 

Det siste halvåret er det flere jenter i min nye omgangskrets som gir utrykk for at de finner det konstruktivt å være med meg. Jeg får mange komplementer på at jeg er søt, ærlig og veldig lett å snakke med. Jeg har tilbrakt mye tid med enkelte av disse jentene på fritiden.

 

Jeg savner en kjæreste, og flere av disse jentene kunne jeg ha sett som en potensiell kjæreste. Problemet er at jeg kun blir en god venn for disse jentene, hvilket jeg vet da det har blitt formidlet konkret.

Etter jul vil jeg skifte omgangskrets igjen, og får dermed en ny sjanse. Hva gjør jeg riktig, og hva kan jeg gjøre annerledes?

 

Jeg har veldig dårlig selvtillit, hvilket hindrer meg i å flørte i noe særlig grad. Jeg lider veldig av den dårlige selvtilliten og negative tanker om min egen sosiale verdi, men det kan da ikke være så ille når jenter velger å være med meg på fritiden og til og med ha sex med meg?

 

Takk på forhånd for innspill.

 

Rickard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig selvtillit bedrer du med idrett, sosialisering, kognitiv terapi og antidepressiva som du ikke får slapp kukk av. Som f.eks bupropion. Ellers kan du også prøve med andre, det er ikke sikkert du reagerer på hver pille, folk er forskjellige.

 

Benzodiazepiner, roofies, hyppere er megabra for å dempe angst og frigjøre seg fra hemninger.

Lenke til kommentar
Ut ifra det du skriver så virker det egentlig ikke som du har så dårlig selvtillit.

 

Tips fra meg er å åpne deg litt for den jenta du kunne tenkt deg å ha som kjæreste. Snakk om litt mer private ting og vis at du stoler på henne, flørt litt osv. Resten burde gå problemfritt.

Det går an å ha et negativt selvbilde, selv om man er hyggelig mot folk. Jeg tror du blander oppriktigheten og formuleringene til trådstarter med høy selvtillit, men kanskje er det kun høy intelligens, og selvtilliten er nede pga mindreverdighetsfølelser? Mange muligheter.

Lenke til kommentar

Dårlig selvtillit kan til en viss grad repareres ved å mestre andre oppgaver. Finn noe som interesserer deg og prøv å bli flink i det. Ellers, grunnen til at du havner i "vennesonen" er at du behandler jentene som venner. Du må vise at du er et sekuellt vesen, at du har en penis og at du bruker den, og at du er interessert i noe annet enn vennskap. Å komme seg her kan være vanskelig og klossete, når jeg tenker tilbake på mange ting jeg har gjort kan jeg ikke fatte hva jeg tenkte på. Men det er veien å gå. Prøve å feile.

Lenke til kommentar

Dette sliter jeg veldig med selv. Det begynte ei ny jente på skolen vår i år, og jeg fikk inn berøring osv. helt fra starten av. Hun har også senere sagt at hun aldri ville trodd at jeg var jomfru ut fra hvordan jeg snakket, oppførte meg osv. Likevel havnet jeg i vennefellen. Selvbilde, selvtillit og selvfølelse er det ikke noe galt i for meg heller.

Lenke til kommentar
Ut ifra det du skriver så virker det egentlig ikke som du har så dårlig selvtillit.

 

Tips fra meg er å åpne deg litt for den jenta du kunne tenkt deg å ha som kjæreste. Snakk om litt mer private ting og vis at du stoler på henne, flørt litt osv. Resten burde gå problemfritt.

 

Jeg er en intellegent og ressursterk person, det er utseende mitt som holder meg tilbake. Jeg er nok ikke direkte stygg, men absolutt ikke pen.

 

Det er nettopp det å åpne seg som jeg tror er den egenskapen som gjør at jeg får så god kontakt i utgangspunktet. Min lave sosiale verdi gjør at det ikke er noe å hente hos meg sosialt. Jentene som er med meg på fritiden, er med meg fordi de vil være med meg, ikke noe annet. Problemet er at jeg føler at jeg blir venninne/terapaut, mer enn noe annet.

 

Dårlig selvtillit bedrer du med idrett, sosialisering, kognitiv terapi og antidepressiva som du ikke får slapp kukk av. Som f.eks bupropion. Ellers kan du også prøve med andre, det er ikke sikkert du reagerer på hver pille, folk er forskjellige.

 

Benzodiazepiner, roofies, hyppere er megabra for å dempe angst og frigjøre seg fra hemninger.

 

 

Ut ifra det du skriver så virker det egentlig ikke som du har så dårlig selvtillit.

 

Tips fra meg er å åpne deg litt for den jenta du kunne tenkt deg å ha som kjæreste. Snakk om litt mer private ting og vis at du stoler på henne, flørt litt osv. Resten burde gå problemfritt.

Det går an å ha et negativt selvbilde, selv om man er hyggelig mot folk. Jeg tror du blander oppriktigheten og formuleringene til trådstarter med høy selvtillit, men kanskje er det kun høy intelligens, og selvtilliten er nede pga mindreverdighetsfølelser? Mange muligheter.

 

Jeg har dårlig selvbilde av en grunn, og det er mitt utseende som er problemet. På alle andre områder er selvtilliten min god. Jeg mestrer det meste jeg holder på med, trener aktivt, og har høye ambisjoner hva studier og karriere angår.

 

Få inn berøring tidlig, samt at du er ærlig med dine intensjoner. Jo lenger du venter med å berøre, jo mer merkelig føles det for dere begge.

 

Berøring er jeg veldig dårlig på, da jeg er livredd for å bli avvist. Kan du komme med et konkret eksempel på hvilken situasjon det passer seg å berøre, samt hvordan en skal gå frem?

 

 

Takk for alle svar

 

Ric

Lenke til kommentar

Til å begynne med, helt uskydig berøring. Dette kan være alt fra enkel "dulting" som man gjør når man erter noen, high fives eller at du har hånden på skuldra hennes når du understreker et poeng. Ikke berør henne fordi du "føler at du må", men fordi det føles helt naturlig for deg :) Se her for mer informasjon: http://www.directnaturalgame.com/Technique...ion-ladder.html

 

Lykke til!

Endret av Status™
Lenke til kommentar

Sliter litt med dette selv, har falt i "vennefellen"/kommet i vennesonen utallige ganger. Har kommet frem til at det lureste du gjør er å introdusere intimkontakt tidlig, da innstilles hun/han på hvilket forhold du har i tankene. Som noen sa tidligere, jo lenger du venter med berøring osv jo mer merkelig blir det å begynne med det. Det vil kanskje virke som noe obligatorisk og falskt etter hvert, som noe du har tenkt på lenge men aldri gjort, og nå skjer det bare pga du føler at du må.

 

Ellers, noe som er fryktelig trist, og bare en teori fra min side, men det er kanskje sant: Med en gang du begynner å virkelig åpne opp og dele følelser osv, og få høre om hennes følelser osv, gjerne om hvem hun liker osv, føler jeg automatisk at man har havnet i vennefellen. Det gjelder kanskje ikke om man er litt eldre, men jeg merker i alle fall dette med jenter i alderen 15-17 år. Om noen skjønte hva jeg mente. Er vel også helt avhengig av personen og situasjonen. Men i utgangspunktet, ikke start et forhold med å bli vennen som skal lytte og høre på følelsene osv. Vil påstå at det er viktig å bli mer åpen osv etter hvert.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Måten jeg ungikk vennesonen var at andre fortalte det til jenta jeg likte, at jeg likte henne.(De gjorde det uten og spør meg for og si det sånn.) Også engang møtte vi hverandre på en fest, så kom hun med det spørsmålet om jeg likte henne, fordi hun hadde hørt det av vennene mine. Så kom jo jeg med alle standar komentarene osv. Og etterpå når vi møttes senere bare rota vi som et lite helv... Vi ble sammen etter noen måneder. Fordi jeg ikke tok hintet hennes.

 

Men det var nok det beste med det forholdet..*sukk*

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Jeg skal absolutt legge inn berøring fremover. Hva har jeg å tape? Jeg får bare overkomme sperrene den manglende selvtilliten gir.

 

Selv om dette neppe er hele problemet. Det som bekymrer meg er at jeg er redd ingen av mine venninner ser meg som kjærestemateriell. De koser seg jo i mitt selvskap, og vil være med meg på fritiden, men mitt inntrykk er at samtlige kun er ute etter "bad boy" typen. Jeg er kun en god venn/venninne/støtte/terapaut ...

 

I perioder hvor jeg er MYE med en spesiell jente, og andre spør henne om det er noe mellom oss, er responsen latter og svar av typen "Haha, "insert name""????? Nei, vi er da bare venner".

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar. Jeg skal absolutt legge inn berøring fremover. Hva har jeg å tape? Jeg får bare overkomme sperrene den manglende selvtilliten gir.

 

Selv om dette neppe er hele problemet. Det som bekymrer meg er at jeg er redd ingen av mine venninner ser meg som kjærestemateriell. De koser seg jo i mitt selvskap, og vil være med meg på fritiden, men mitt inntrykk er at samtlige kun er ute etter "bad boy" typen. Jeg er kun en god venn/venninne/støtte/terapaut ...

 

I perioder hvor jeg er MYE med en spesiell jente, og andre spør henne om det er noe mellom oss, er responsen latter og svar av typen "Haha, "insert name""????? Nei, vi er da bare venner".

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg fatter ikke hvordan jeg havnet i vennefella sist, jeg fikk inn berøring fra første stund, tease to please, høy selvtillit, høyt selvbilde etc. men noe gjør jeg feil så jeg får bare fortsette å prøve. Sjekk ut PUA tråden, de har en del gode tips.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...