Gå til innhold

Gjør klimaekspertene rett ?


Anbefalte innlegg

Er skeptiskt til klimatoppmøtet og hva de diskuterer. Tror ikke teknologi redder jordkula vår. Jeg mener hvis utslipp skal reduseres så er det støv og sotpartikler, samt reduksjon av absorbsjon av varme fra solen. Støv og skitt er noe som får is og snø til å smelte. Samtidig ville jeg ha startet gjenplanting av Sahara. På tross av dette store kontinent. Da siste istid pågikk var Sahara en grønn oase. Hvis alle personer hadde brukt et halvår i denne ørkenen i istedet for å tilbringe et år i forsvaret hadde det gått an. Alle geiter måtte bøte med livet da disse spiser absolutt alt til og med barken av trærne og vegatasjonen er en saga blott. Med å plante skog hadde vi redusert jordoverflatens absorbering av solvarmen slik at jordtempereturen ville ha synket. Veier burde ha blitt bygd slik at de kunne ha blitt skjermet mest mulig for sollys. Vi må i fremtiden plassere kjørebanene slik at beplantning mellom kjørefeltene er mulig. Samtidig forby mørkfargede husfasader og svarte takkonstruksjoner av samme grunn. Legg merke til at småbyer i syden, serlig i Hellas, har hvite husfasader for at husene ikke skal bli for varme innvendig. Tror nok (og håper) flere enn meg har samme tankegang. Burde ikke dette være mulig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svart tak er miljøvennlig om vinteren, da slipper du å fyre så mye.

Men om sommeren må du kanskje bruke mer strøm på air conditioning.

 

Meg bekjent består Sahara av sand, ikke jord. Litt vanskelig å plante noe der.

Men kanskje utnytte alle soltimene til å lage strøm med solcellepaneler?

 

 

Hva oppnår du ved å skjerme veier fra sollys?

At vi må la gatelyktene brenne hele døgnet? At vi må strø og brøyte flere uker ekstra hvert år? At vi vil trenge varmekabler under asfalten?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at vi har en overdreven tro eller tillitt til vår egen teknologi, særlig fremtidig teknologi. For å bruke privat bilkjøring som ett eksempel så vil den raskeste metoden å redusere utslippene på være å kjøre mindre. Men det ønsker vi ikke, vi venter heller på "utslippsnøytrale" fremtidige biler (el, hydrogen osv). Kort fortalt så har jeg inntrykk av at vi ønsker å gjøre akkurat det vi gjør i dag, men "uten" utslipp. Miljøvern betyr endring. Er mulig vi er nødt til å senke levestandarden vår. Spørsmålet blir om vi kan få i pose og sekk...

 

Når det kommer til hus, så gjelder det å konstruere huset i forhold til miljøet det bygges i. At hus i sydligere strøk er hvite har nok mye å gjøre med at det er varmt og mye sol året rundt, så det er en god løsning der. Her i nordligere støk så må vi ha ett hus som holder godt på varmen når det kaldt, og er svale når det er varmt. Det mange (i alle fall noen, og det arbeides med å utvikle nye) løsninger i dag for å bygge hus med lavt energiforbruk, problemet er vel med alle eksisterende hus/bygg.

Lenke til kommentar

Til mannen med ljåen : Ja prisen for å få en kjøligere klode ( og for å redde isen fra å smelte bl.a. ) er å måke snø og fyre (miljøvennlige ovner med lavt støvutslipp selvsagt) i ovnen. At pol-isen kommer til å reduseres litt er jeg ikke så redd egentlig, den kan komme tilbake. Mye verre er det at når planeten blir SÅ varm at tundraen og permafrosten smelter. Det vil frigjøre så store mengder karbondioksyd at vi ikke aner konsekvensene av det. Å snu den prosessen vil kreve en ny istid. Vi må skjerme jordoverflaten fra å bli oppvarmet av solen for at temperaturen ikke skal stige ytterligere. Legg en svart plate i solen og ved siden av den svarte platen kan du legge en hvit plate. Når solen skinner vil du kjenne hvor mye varmere den svarte platen blir. Den svarte platen absorberer varmen bedre enn den hvite. Den hvite platen vil relektere solstrålene og derved forbli kjøligere. Jeg tror dette er en viktig faktor. At pol-isen kommer bort vil også medføre at jord og vannoverflaten vil absorbere mere varme og temperaturen vil stige ytterligere. Å ta varme fra sjøen og varme husene med skjønner jeg ikke at blir benyttet mere.

 

For å få hus som kan brukes året rundt, kan vi konstruere hus som er formet som en sirkel. Runde (og firkantede) hus kan uten problemer lages slik at de kan rotere. Kostbar løsning men mulig. En lysfarget fasade og en kullsort som vi bruker mot sola om vinteren.

 

Det vokser planter i sahara nå også. Med planterøtter på flere titalls meter. Som kan gå dypt ned for å finne vann. Det ligner på at vi må beplante vår del av verden da avskogingen av regnskogen i Sør-amerika fjernes raskere enn den reddes.

Lenke til kommentar

Patri Ot, Det man kan spørre seg om er hvordan det skal hjelpe planeten at vi innfører verdensskatt og drukner folk i nye skatter..

 

Jeg ble nesten lurt av klimaoppstyret frem til jeg oppdaget at målet bare var å øke skattenivået (co2-kvoter), og for å gjøre dette passet det bra å fremstille et (falsk) problem (global oppvarming).

 

Omtrent hvert tiår svinger det mellom "global oppvarming" og "global nedkjøling", nå har de satt seg til ro med "global klimakrise" siden det da passer enten temperaturene synker eller stiger (noe de normalt skal gjøre).

Lenke til kommentar

Ja det ligner på at de må smi mens jernet er varmt. Tenker på Al gore og Støre som fyrer skikkelig opp nå. Det er klart vi må berge denne ene jordkula vi har men jeg tror ikke det er nok å bare tenke Co2 og metan (som er verre)

 

Det er forsket på dette med byer. Byer har et eget klima. Og det er fordi husfasader og asfalt blir adskillig oppvarmet av solen,særlig om sommeren. Følgene blir at vind oppstår fordi varm luft stiger og må erstattes med annen og kjøligere luft istedet. Ta en kjempe by som New-York og andre byer, her blir det hett, og fortell ikke meg at dette ikke har innvrkning. Det har det. Vi her på berget har vel ikke dette som noe problem akkurat men allikevel.

 

Det andre som forandrer været er flytrafikken. Kondensering av partiklene fra avgassene hos jetmotorene gjør at det vil oppstå nedbør som følge av dette. Hvor man har en betydelig flytrafikk, over storbyer, må dette ha innvirkning, ingen tvil. Det ble utført en test utenfor USA (Miami tror jeg ) og her ble et stort jetfly satt til å sirkle rundt og rundt på samme sted til det var tomt for drivstoff. Følgende skjedde. Det resulterte i et regnskyll som ingen hadde sett maken til. Kanskje sette opp flere flyruter over Afrika ?

 

Vi kan ta vanlige biler som kjøres av oss alle. Hva avgir den i oppvarmet luft. Det er jo ikke stort av bensinen som brukes til fremdrift av bilen. Ca 20 % eller noe sånt utnyttes til å flytte bilen fremover. Resten er varme enten fra radiator og eksos.....tenk på det.

 

En ting til som man skal tenke litt over er hvor mye energi det brukes for å få produsert en bil. Ikke så lite. Det må til flere fat med olje (var det åtte eller ti ?) og dette varmer opp kula vår det også. Sånt er ikke nevnt med et ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...