Gå til innhold

Normalobjektiv og utstyr til Canon 350D


Anbefalte innlegg

Jeg har Canon 350D med (orinal) Sigma DC 18-125 f 35,5-5,6 og Canon 50mm f 1,8 + ekstern blits og stativ, men nå er tiden inne for å forbedre utstyret.

Jeg har dessverre ikke råd til å bytte kamerahus foreløpig, så da tenker jeg å innvestere i en god allround linse isteden.

 

Jeg ønsker meg et objektiv som er lyssterkt siden jeg primært tar bilder av mennesker (barn) ute og innendørs. Og budsjettet er på ca 6.000kr.

 

Jeg har kikket gjennom bildene min og brennvidden er ofte i området 30-50mm. Har funnet noen alternativ, men

vil gjerne høre innspill og erfaringer fra dere :thumbup:

 

Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro for Canon

 

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

 

Canon EF 17-40 f/4L USM

 

hvilket objektiv vil passe best til kamera og mitt bruk?

 

 

Edit: Sigmaen er ikke OS dessverre.

 

Edit2: endret emnet siden jeg fortsetter spørsmålene mine selvom objektivet er i hus

Endret av dSRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis behovet er en mer lyssterk normalzoom er det kun Sigma 18-50mm f/2.8 EX av de du nevner som vil dekke behovet ditt. Og den skal ikke være så altfor dum, den.

 

Men du er jo allerede godt dekket med lyssterk optikk med 50mm f/1.8. Et objektiv som er knall for mennesker i action utendørs samt portretter både inne og ute. Til generell foto innendørs er den derimot litt trang. Kanskje det er til dette formål du savner noe? Hva med Sigma 30mm f/1.4 EX?

 

Dersom du har Sigma 18-125mm med OS, så er ikke dette et så galt objektiv rent optisk.

 

Et annet alternativ til oppgradering av normalzoomen er den nye Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS, som vel snart er å finne i butikkhyllene. Eller Tamron 17-50mm f/2.8 VC. Sistnevnte tror jeg autofokusen støyer litt på, hvis de ikke har forbedret den fra versjonen uten VC (stabilisator).

 

Ja jeg tror kanskje jeg hadde gått for en av de sistnevnte.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Et annet alternativ til oppgradering av normalzoomen er den nye Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS, som vel snart er å finne i butikkhyllene. Eller Tamron 17-50mm f/2.8 VC. Sistnevnte tror jeg autofokusen støyer litt på, hvis du ikke har forbedret den fra versjonen uten VC (stabilisator).

 

Ja jeg tror kanskje jeg hadde gått for en av de sistnevnte.

Jeg tror nok det er den originale 18-125mm som trådstarter har. Fortovideo solgte en del av dnen kombinasjonen. Startet med den selv. Min 18-125 hadde en fokusfeil som de ikke klarte og den ble byttet til en Simga 17-70mm. Som passet 350D meget godt. 350D huset har meget god ytelse, så den kan du godt beholde et par år til.

 

De første testene tyder på at Tamron 17-50mm f/2.8 VC ikke er like skarp som forgjengeren. Så derfor anbefaler jeg versjonen uten bildestabilisering. Alternativt Sigma sin 18-50mm f/2.8.

 

Tom

Lenke til kommentar

Fikk ett svar på Finn, men han krevde 7000kr for objektivet, og da vil jeg heller kjøpe nytt med garanti.

 

Har lett og spurt om pris i Grenland etter Sigma 18-50mm f/2.8 EX (4000kr), Tamron 17-50mm f/2.8 VC (4000kr) og Canon EF-S 17-55mm IS USM (12.000!) De har ingen av objektivene på lager, og de er ikke konkurransedyktige på pris.

 

Konklusjonen blir at jeg ønsker meg pengegaver til jul og sikter mot drømmen Canon 17-55mm, men hvor får jeg tak i objektivet til en god pris?

Lenke til kommentar

Japanphoto har vel stort sett veldig fin pris på objektiv har jeg en følese av. jeg trives i alle fall godt med Japanphoto, sikkert fordi jeg kan gå ned i butikken å få god service og konkuransedyktig priser.

 

Ellers så er jo ebay en kjekk ting, ingen i Norge som kan måle seg med prisene der.

 

Og du vil ikke angre på ett 17-55 objektivet til canon, det er helt strøkent.

 

Hilsen en meget godt fornøyd 17-55 eier :)

Endret av fluefiskern
Lenke til kommentar

Har erfart veldig varierende priser på objektiver fra unaiten sammenlignet med norske. Nå som dollarkursen er llav er det uansett en del å spare, men det spørs hvor mye du verdsetter norsk 5-årig reklamasjonsrett.

 

EF-S 17-55mm f/2.8 virker dessverre å være blant de objektivene det ikke er allverdens å spare på. Koster vel drøyt $1050 inkl. frakt. Ikke regn med å få noe særlig bedre kurs enn 6 nå. Multipliser med mva. (du får dette kravet i posten drøyt to uker etter å ha mottatt varen).

6200 x 1.25 = 7900

 

Sleng på .mva-gebyret og vi er over 8000 kr.

 

Altså sparer du 500 kr. i forhold til seriøse norske fotobutikker. Men du mister norsk reklamasjonsrett, som er kjekt å ha, spesielt når du ikke får worldwide-garanti som ved L-objektiver.

 

Men uansett/Bottom line:

 

Hvis du føler du har råd til/kan ta deg råd til Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, så er det bare å kjøpe. Det er såpass mye bedre enn Tamron og Sigma sine alternativer at det er verdt det, imo.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Men du er jo allerede godt dekket med lyssterk optikk med 50mm f/1.8. Et objektiv som er knall for mennesker i action utendørs samt portretter både inne og ute. Til generell foto innendørs er den derimot litt trang. Kanskje det er til dette formål du savner noe? Hva med Sigma 30mm f/1.4 EX?
Det har du helt rett i. Jeg har det nemlig med å rygge og rygge for å få mest mulig plass, så 50mm føles ofte for trangt. Men tar fine bilder innendørs syns jeg. Blir nok mitt julaften objektiv :thumbup:

 

 

Altså sparer du 500 kr. i forhold til seriøse norske fotobutikker. Men du mister norsk reklamasjonsrett, som er kjekt å ha, spesielt når du ikke får worldwide-garanti som ved L-objektiver.

 

Men uansett/Bottom line:

 

Hvis du føler du har råd til/kan ta deg råd til Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, så er det bare å kjøpe. Det er såpass mye bedre enn Tamron og Sigma sine alternativer at det er verdt det, imo.

Tusen takk for utfyllende og oppklarende svar. Så konklusjonen er at det muligens kunne vært en aldri så liten mulighet for denne lekkerbiskenen :dribble: Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

Lenke til kommentar
...Så konklusjonen er at det muligens kunne vært en aldri så liten mulighet for denne lekkerbiskenen :dribble: Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

 

Dersom du planlegger FF kan du vurdere 24-70 2.8L, men den er jo dyr.

 

Jeg hadde 28-70 2.8L og gikk over til 17-55 etter en skade. Jeg har ikke savnet 28-70 2.8L. Vekten på 28-70 objektivet var høy, og bildekvaliteten blir meget god med både 28-70 og 17-55. Til 1.6 crop ville jeg kjøpt 17-55 f/2.8 IS, noe jeg også gjorde :)

Endret av peu
Lenke til kommentar

:yes: Tror det blir litt over kill. Jeg er jo langt ifra profesjonell så jeg har ikke bruk for det objektivet.

 

Jeg rekker ikke å få objektivet under julegrana, men hadde vært kjekt å kunne eksperimentere i mellomjula når jeg har god tid.

Andre som har innspill på hvor de har god pris og service som selger EF-S 17-55mm f/2.8?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...