Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 626 1985 på 3 sylindere


Condis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

 

 

Dette gjelder en 626 LX 2L

 

Motoren min går på 3 sylindere, jeg har byttet plugger og tennkabler men fortsatt går den på 3 sylindere.

Motoren har ingen stygge lyder når jeg kjører, annet enn at den putrer og rister på tomgang før den dør ut.

 

Jeg kjører nå med choken litt ute sånn at jeg får brukt bilen. Er dette veldig dumt av meg når jeg vet at den kun går på 3 sylindere?

 

 

 

Takk for hjelp:-)

Endret av Condis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket om det går strøm ut til den sylindern som ikke går?

 

Det er ikke noe særlig å ha en sylinder som pumpes full av uforbrent bensin. Det kan i værstefall komme for mye ned i olja og til slutt explodere der.

Skrevet

Sopass ja, ja jeg sjekket nå at alle pluggene får gnist, men den ene pluggen nekter å skru seg fast (dårlige gjenger)

Så mulig dette kan gi en veldig dårlig komperesjon, fargen på pluggene tilsa ikke akkurat at den gikk på 3 sylindere men at det heller kan være en brutal fusking det er snakk om

 

Men den går rent på turtall

 

Kan kondensfjerner løse problemet?

Skrevet

Nå har jeg vært ute å kjørt en god tur med kondensfjerner, ble ikke bedre MEN jeg hører en suge lyd i motor rommet, når jeg setter motoren i et tungt gir og gir full gass så forsvinner denne sugelyden, akkurat som om at det er en vacum slange som tetter seg når alt sammen får litt motstand. Og den holder seg i drift på ca 1500 omdreininger, ellers når jeg kjørte den turen min så lå jeg ca på 1200 omdreininger, dette gikk jo helt fint. Men med en gang jeg slipper gassen helt så dør den ganske raskt.

 

Kan det være en vacum slange som står for fuskingen?

Hvor lenge må jeg kjøre med kondensfjerner før den faktisk fjerner kondensen?

 

Ja jeg skal få satt inn ny gjenge ganske kjapt men den sitter forsåvidt fast men uansett så må det være skjikkelig.

Skrevet

Det er ikke noe vakum på full gass, så evt. vakumlekkasjer som er der vil ikke slippe inn luft på full gass. Siden det er en 1985 er det vel en forgassermotor, og jeg må bare si at jeg har ingen som helst erfaring med forgassermotorer, så jeg kan ta feil her.

 

Hvis du har en plugg som er løs, så vil selvsagt ikke den sylinderen fungere. Pluggene tettes enten med en kon nederst på pluggen eller med ei metallpakning mellom pluggen og toppen. Dersom pluggen ikke er skrudd tilstrekkelig hardt på vil det bli lekkasje der, og sylinderen vil være uten kompresjon. Uten kompresjon vil ikke den sylinderen virke.

Skrevet

Helt sant, men det er jo igrunn slik at en motor skal kunne gå på tomgang på 3 sylindere da:S

Jeg feilsøker videre i morgen, det er forgasser motor.

 

Takk for informasjon og oppfølging så langt dere :-)

Skrevet

Det er da meningsløst og feilsøke på en slik feil sålenge du har en meget alvorlig feil på motoren. Er ikke noen selvfølge at den skal gå på tre sylindre.

Skrevet

Ja jeg må nesten si meg enig der egentlig:P Men fant problemet idag, en slange hadde hoppet av.

Nå går bilen helt plettfritt :-)

 

Nå blir det bare å få satt inn nye gjenger til den pluggen så er bilen hel og pen.

Skrevet

Til trådstarter: Bytt fordelerlokk og rotor, deretter må du få satt i en helicoil (løsgjenger i det plugghullet der gjengene er dårlig.

 

Sjekk også at vakumslangen til forvarming er hel og på plass der den skal være, den sitter på luftfilterboksen der luften suges inn. Disse motorene har en lei evne til å lide av forgasserising selv om sommeren (egenerfart).

Skrevet

Kjempe bra siste innlegg :-) Jeg fikk ordnet fuskingen så nå er bilen bra, men hva med denne forgasser isingen?

Fryser hele forgasseren??

Skrevet
Kjempe bra siste innlegg :-) Jeg fikk ordnet fuskingen så nå er bilen bra, men hva med denne forgasser isingen?

Fryser hele forgasseren??

 

Nei, isingen foregår i "venturien" dvs innsnevring inni forgasseren der luft/bensin blir blandet, og har høyest hastighet.

 

Dette synes ikke uten å ta av luftfilteret, og lar man motoren gå på lavt turtall uten belastning vil problemet forsvinne etter kort tid.

Årsaken er at forvarmingen av innsugningsluft ikke virker som det skal.

Som oftest deffekt vakumklokke på luftfilterhus, eller slanger som har falt av eller er sprukket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...