Gå til innhold

Test: Nokia N900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd denne lomme-pcen selv fysisk. Har lenge vurdert denne. 180gram og murstein aktig utseende er de to faktorene som holder meg fra å kjøpe denne. For dere som eier eller har prøvd n900: oppleves denne som stor og tung i bruk? Er n97 mini et bedre valg på tross av s60 5th, dårlig ram og prosessor?

Hadde de laget en n900 "mini" ville jeg løpt og kjøpt med en gang!

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd denne lomme-pcen selv fysisk. Har lenge vurdert denne. 180gram og murstein aktig utseende er de to faktorene som holder meg fra å kjøpe denne. For dere som eier eller har prøvd n900: oppleves denne som stor og tung i bruk?

Nei :) Men det sier seg selv at når den faktisk er bortimot dobbelte vekten av en "normal" telefon, så oppleves den også som bortimot dobbelt så tung. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Hvis dette er avgjørende for deg, så kjøp noe annet, da har du ikke "det som skal til" for å like den.

Lenke til kommentar
Hadde de laget en n900 "mini" ville jeg løpt og kjøpt med en gang!

 

N920 som ser ut til å bli eneste nye Maemo-telefon i 2010, sies å være en N900 uten tastatur. Basert på det som sies er det nok ikke håp om en slankere N900 før i 2011, og jeg regner med det er da "steg 5/5" og massemarked skjer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Har ikke prøvd denne lomme-pcen selv fysisk. Har lenge vurdert denne. 180gram og murstein aktig utseende er de to faktorene som holder meg fra å kjøpe denne. For dere som eier eller har prøvd n900: oppleves denne som stor og tung i bruk? Er n97 mini et bedre valg på tross av s60 5th, dårlig ram og prosessor?

Hadde de laget en n900 "mini" ville jeg løpt og kjøpt med en gang!

 

Fikk nå idag, og opplever den ikke som tung sammenlignet med N97, merker egentlig ingen forskjell. Det skal dog sies at det ER en murstein, men jeg synes den ser helt fin ut. Dette er uten tvil telefonen N97 burde ha vært... (savner dog xenon blitz og at skjermen vippes opp når du tar frem tastaturet men men...) N97 er treeeeeg... Nå mangler vi bare oppdateringen som gjør at telefonen kan brukes i portrett-modus :)

Lenke til kommentar
Hadde de laget en n900 "mini" ville jeg løpt og kjøpt med en gang!

 

N920 som ser ut til å bli eneste nye Maemo-telefon i 2010, sies å være en N900 uten tastatur. Basert på det som sies er det nok ikke håp om en slankere N900 før i 2011, og jeg regner med det er da "steg 5/5" og massemarked skjer.

 

Bare synd at dette viser seg å være fake:http://tablet-news.com/2009/10/18/nokia-n920-tablet-is-fake/

Men funksjonalitet går foran de fysiske negativene. Denne er helt klart min neste mobil/pc 2010.

 

Ellers så lurte jeg litt på hvordan officeløsningen på n900 er. Er den like vanskelig å bruke som quickoffice er på s60 v3?

Hvor rask og "kilobyte/megabyte"-vennlig er n900 med sin nettleser i forhold til opera mini?

Lenke til kommentar
Hadde de laget en n900 "mini" ville jeg løpt og kjøpt med en gang!

 

N920 som ser ut til å bli eneste nye Maemo-telefon i 2010, sies å være en N900 uten tastatur. Basert på det som sies er det nok ikke håp om en slankere N900 før i 2011, og jeg regner med det er da "steg 5/5" og massemarked skjer.

 

Bare synd at dette viser seg å være fake:http://tablet-news.com/2009/10/18/nokia-n920-tablet-is-fake/

Men funksjonalitet går foran de fysiske negativene. Denne er helt klart min neste mobil/pc 2010.

 

Ellers så lurte jeg litt på hvordan officeløsningen på n900 er. Er den like vanskelig å bruke som quickoffice er på s60 v3?

Hvor rask og "kilobyte/megabyte"-vennlig er n900 med sin nettleser i forhold til opera mini?

 

Jeg lekte ikke så fryktelig mye med den Office-versjonen som fulgte med, da den i utgangspunktet kun støttet lesing av formatene. Jeg konstaterte at den gjorde det på en helt grei måte, men jeg pløyde egentlig ikke gjennom menyene noe spesielt. Kjøpe-officen som fins for å få redigeringsstøtte var akkurat blitt tilgjengelig da jeg testet telefonen, så denne fikk jeg ikke kjørt gjennom.

 

I forhold til hastighet hva nettleseren angår er den noe av det aller beste jeg har prøvd. Det blir litt lett å sammenlikne med Iphone, fordi den på mange vis er like rask. Det som er lett å glemme er dog at N900 stort sett befatter seg med fulle websider, mens de fleste nettsteder i dag serverer en Iphone tilpassede sider automatisk.

 

Jeg målte aldri hastighet på innlasting av sider, men om det er det du jakter på blir du garantert ikke skuffet med denne.

 

Til de som venter på taletidstest - denne ble kjørt i dag, men ble ikke ferdig før vi forlot kontoret. Vi legger til tallene i nitiden æh... litt senere i dag :)

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at Opera Mini er vesentlig billigere i bruk hvis du ikke har fastpris på datatrafikk ettersom alle nettsider du besøker blir komprimert på Opera sine servere før du mottar dem på telefonen, slik at dataforbruket blir mye mindre. Dog blir også surfeopplevelsen noe svakere. Personlig, ettersom jeg har fastpris på data, opplever jeg at nettleseren på N900 laster inn nettsider ca like raskt som Opera Mini, men du får faktisk nettsiden akkurat slik som på datamaskinen, inkludert flash ;)

Lenke til kommentar
Ellers så lurte jeg litt på hvordan officeløsningen på n900 er. Er den like vanskelig å bruke som quickoffice er på s60 v3?

 

Har ikke sett på det som er forhåndsinstallert, men alternativer er på vei:

3907797942_78609d83d0_o.png

3907797940_d3838f9bb7_o.png

 

 

Hvor rask og "kilobyte/megabyte"-vennlig er n900 med sin nettleser i forhold til opera mini?

 

Som Firefox... Altså bør du skifte abonnement til telefonen dersom du betaler kilopris.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
"Dette er Nokias første mobil som lader fra USB-tilkobling, og noe som har vært sårt tiltrengt lenge."

 

Også feil, N97 og N97 mini - sammen med E52 og E55 som de første lader også direkte fra USB.

 

For å ikke snakke om 8800 arte, som kom for mange år sia.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå har jeg brukt en Nokia N900 i flere mnd MYE. Snakker om minst 5-6 timer med surfing/ringing/film/linux etc hver dag.

Konklusjon er at dette er en innertier til min bruk :love:

 

Jeg bruker den som vekkerklokke hver dag.

 

Jeg har lagt inn alle gjøremål, som jeg synkroniserer med familien og jobben. Lett å velge hva som skal synkroniseres som privat og jobb. Fungerer som ønsket (men jeg har enda noen forbedringer som kunne vært gjort). Vet ikke om de funksjonene finnes til en PC enda engang... holder på å sjekke for tiden.

 

Jeg kobler den til en 40" skjerm i stua, og sjekker gjennom nyhetene. TV ut er konge :D

 

Jeg kobler den til PCen i bilen (hvor den lader via USB, synker ting via jobb/VPN.

Jeg laster ned teknisk info/PDF dokumenter jeg bruker i jobbsammenheng.

Slippe å sparke igang en PC bare for at jeg skal finne noe teknisk info etc er topp.

På jobb kan jeg laste ned en film eller hundre.., som jeg kan se når jeg venter på tog, fly etc. Jeg kan koble den til TV på hotellrom og surfe (har blåtann tastatur om nødvendig) eller se en film jeg har lagt inn på den.

Jeg kan ta OK video med den. Kunne tenkt enda litt bedre oppløsning - slik at den kunne tatt over for DV kameraet mitt på de fleste enkle tingene. Kunne også tenkt meg en xenon blits, selv om LEDene gjør jobben i mange tilfeller. Mulighet for 10 megapixler hadde ikke skadet.

Mye jeg kan laste ned til den. Kommer mer hele tiden. Jo mer jeg bruker den, jo mer overrasket over funksjoner blir jeg.

Ser en del på Amiga og C64 ting som kan kjøres på den. Yes.

Kjeder barna seg i bilen er det bare å koble den til på inn, og jeg kan snurre film til krampa tar de.

Jeg kan lagre videopresentasjoner på den, og koble rett på projectorer uten å ta med meg laptop. Sparer plass og vekt på dette.

Mange som kikker veldig når denne lille tassen spiller av lange presentasjoner, kurs og avhandlinger.

 

Forbedringer jeg kunne tenkt meg?

Jeg bryr meg ikke så mye om størrelsen. Liker tastaturet. Kunne hatt en linje ekstra. Litt mer bul på tastene hadde heller ikke skadet.

Jeg kunne tenkt meg enda bedre kamera (både video og stillbilder) - selv om mange har blitt imponert av ting jeg har filmet.

Jeg kunne tenkt meg enda litt større skjerm. Det hadde gitt plass til enda større batteri. Enda større tastatur.

 

Bare digger at den finner nett lett. Ser at det finnes software som får tilgang til de fleste nett også he he.

Litt raskere start av GPS funksjonen hadde vært fint.

Mulighet å kun bruke den som GPS hadde også vært greit. Slik at den slo av alt annet for å spare strøm. Enkel opplasting av topografiske kart hadde da også vært greit. Vet ikke om de har dette.. vet bare at jeg kunne hatt bruk for det en gang i blandt.

 

Kunne også ha tenkt meg 512 gig med lagringsplass som standard :D

Skulle vært en wireless tilkobling til TV som tilbehør. Da kunne jeg styrt nett og film rett fra dingsen - uten å være innen kabelrekkevidde.

 

Den har reddet MANGE opphold på hoteller siden jeg kan koble den til, og ha med meg film og musikksamlingen min på innerlommen.

 

Jeg synes det er rart at det ikke finnes reklame på denne modellen i det hele tatt..

Man må vite hva man skal kjøpe og søke opp noen som selger den. Litt merkelig.

Alle andre modeller og merker kommer det til stadighet annonser om. De hadde sikkert solgt mye mer hvis en vanlig person i det hele tatt hadde hørt om denne.

På den andre siden er det jo bare et midlertidig produkt før N9 kommer. Den kunne jeg også ha tenkt meg. Så noen videoer av denne.. men det blir ikke aktuelt de første to årene.. for nå må jeg slite ut den jeg har - og jobbens budsjett tilsier at jeg minst må ha telefonen i 2 år, før jeg i det hele tatt kan tenke på å ha en annen modell.

 

Maemo til MeeGo... skal også bli spennende. Nokia burde på den andre siden fortsatt å fronte Maemo frem til N900 har nådd end of life.

 

Alle på jobben kjører på denne modellen nå, etter at de fikk sett den i praksis. Det er kanskje noe Nokia burde vurdert.

Få vist folk den nye N9 når den kommer. Vise alt den kan. Holde kurs for blankinger også, så de ikke skal tro at den er vanskelig. Den er jo særdeles lett å bruke. Enkel å sette opp. Et "kurs" på 1 time hadde sikkert kunne lært folk det jeg brukte et par uker på å teste ut.

Lære de å bruke Skype via telefonen for eksempel. Vi sparer mange tusen i året på jobben bare pga dette.

Med den nye "trekket/etuiet" til Otterbox begynner det også å ligne på noe. Skulle bare hatt mulighet til å klipse den lettere på buksen/beltet.

 

Rent telefonimessig er det vel få telefoner som er bedre en en superbillig Motorola jeg kjøpte for en stund siden. Den har epaper skjerm, og sinnsyk batterilevetid. Det er en såkalt ulandsmobil. Den har candybar fassong med skjerm oppe og tastatur nede. Man kan ringe uten å se på skjermen. Ikke noe touch å tenkte på. Man kan ringe og sende SMS. Det er alt man kan. Å ja.. den har vekkerklokke også. Ellers er den helt fjernet for funksjoner. Ikke noe back lit disp. Ikke farger. Ikke radio, synking, web/wep, 3g... kun tlf..

Den er grei den også, hvis man bare skal ringe. Men en N900 har egentlig ALT man trenger. Det lover meget godt for N9 når den kommer.

 

Å ja... holdt på å glemme en liten ting. Var lenge i fjellet, og hadde den med meg. Utrolig nok får man 3G dekning selv om man er langt fra folk. Stakk bare opp på en fjelltopp på 12-1300 meter, så kunne jeg synke med jobben, hente mail etc. Da kunne jeg ha et par uker ekstra ferie siden jeg var mer eller mindre tilgjengelig selv om jeg var på tur.

Ladet med en liten snurregadget som ladet via USB. Den kan derfor brukes av alle nye mobiler. Kul liten sak. Snurre ca 5 min, så kunne jeg bruke telefonen nesten en time.

Hadde jeg bare hatt mulighet til enda bedre tekstbehandling så hadde jeg kunnet vært bort lenge fra jobb, og de ville enda vært fornøyd med det . .

Lenke til kommentar

Og i dag så jeg at det er en kar som holder på å lage en applikasjon til den for å ha personlige ringelyder. Hva de får til nå til dags.

 

Hvis jeg fikk komme med étt forslag til Nokia, ville det vært å i neste versjon reservere noe ressurser til telefoni-relaterte aktiviteter. Det har hendt mer enn én gang at skjermen blir svart, LED'en begynner å blinke, etterhvert kommer telefon-GUI'et opp, svare-knappen er ikke klar til å reagere på trykk, SÅ begynner telefonen å hakke ut et par deler av ringelyden før den går til mobilsvar. Dette fordi nettleseren eller noe annet bruker opp ressursene og telefon-applikasjonen ikke klarer å gjøre jobben sin. Med en gang en realtime-aktivitet slår inn, skulle nettlesere og liknende blitt nedprioritert umiddelbart.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...