Gå til innhold

Test: Nokia N900


Anbefalte innlegg

Men en mobiltelefon kan ikke være "nesten en datamaskin" da alle mobiltelefoner helt klart er en datamaskin. Og dette skal vel være et seriøst mobilnettsted?

 

Nå må du huske på at Amobil var oppfattet som et treffsted for Nokiafolket for en del år siden, og jeg var inne her hver gang jeg ville finne nyheter om Nokia. Skulle man finne nyheter om andre telefoner, var det andre nettsteder som presenterte de, og de gangene Amobil gjorde seg bryderiet med det, så var det som oftest i et negativt ordlag. Når Amobil bestemte seg for å bli et "seriøst" nettsted for alle mobiltelefoner, vet jeg ikke, men det er på det rene at Nokia fremdeles er deres hjertebarn. Denne testen er egentlig et hån mot oss lesere, men jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet fra NokiAmobil. Det at telefonen MÅ brukes med to hender, har vært brukt mot andre telefoner før, og da har de ikke vært nådig i sin kritikk. At telefonen mangler elementære funksjoner, har også vært brukt uten nåde mot andre produsenter, men ikke her. Her fantaserer man om at dette nærmest er en datamaskin, sammenlignet med andre telefoner, og da er det helt greit at N900 nesten er ubrukelig som telefon, iallefall med kun bruk av en hånd. Nei, troverdigheten til NokiAmobil forblir på et lavmål fremdeles... En regel for Nokia, en annen for alle de andre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men en mobiltelefon kan ikke være "nesten en datamaskin" da alle mobiltelefoner helt klart er en datamaskin. Og dette skal vel være et seriøst mobilnettsted?

 

Nå må du huske på at Amobil var oppfattet som et treffsted for Nokiafolket for en del år siden, og jeg var inne her hver gang jeg ville finne nyheter om Nokia. Skulle man finne nyheter om andre telefoner, var det andre nettsteder som presenterte de, og de gangene Amobil gjorde seg bryderiet med det, så var det som oftest i et negativt ordlag. Når Amobil bestemte seg for å bli et "seriøst" nettsted for alle mobiltelefoner, vet jeg ikke, men det er på det rene at Nokia fremdeles er deres hjertebarn. Denne testen er egentlig et hån mot oss lesere, men jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet fra NokiAmobil. Det at telefonen MÅ brukes med to hender, har vært brukt mot andre telefoner før, og da har de ikke vært nådig i sin kritikk. At telefonen mangler elementære funksjoner, har også vært brukt uten nåde mot andre produsenter, men ikke her. Her fantaserer man om at dette nærmest er en datamaskin, sammenlignet med andre telefoner, og da er det helt greit at N900 nesten er ubrukelig som telefon, iallefall med kun bruk av en hånd. Nei, troverdigheten til NokiAmobil forblir på et lavmål fremdeles... En regel for Nokia, en annen for alle de andre...

 

Hva som etter strengeste definisjon er en datamaskin eller ikke ser jeg egentlig ikke noe nytte i å diskutere.

 

Dette var ikke den enkleste testen å skrive. Det beste hadde vært å kunne ha to terningkast, da denne telefonen nok arter seg veldig forskjellig for forskjellige grupper brukere. For de som ønsker en telefon de kan "gjøre til sin egen" på alle tenkelige måter, inkludert for eksempel å kompilere egen programvare i en linux-terminal, er telefonen suveren. For de som bare ønsker seg en tungt lastet - men kliss ferdig og fullstendig medie- og kontor-telefon vil jeg nok si at man iallfall bør prøve den selv før man kjøper.

 

All den stund vi kun har ett terningkast på slutten måtte det bli en slags mellomting. Det er ingen dårlig telefon, men den treffer én målgruppe svært mye bedre enn en annen.

Lenke til kommentar
Dette var ikke den enkleste testen å skrive. Det beste hadde vært å kunne ha to terningkast, da denne telefonen nok arter seg veldig forskjellig for forskjellige grupper brukere. For de som ønsker en telefon de kan "gjøre til sin egen" på alle tenkelige måter, inkludert for eksempel å kompilere egen programvare i en linux-terminal, er telefonen suveren. For de som bare ønsker seg en tungt lastet - men kliss ferdig og fullstendig medie- og kontor-telefon vil jeg nok si at man iallfall bør prøve den selv før man kjøper.

 

All den stund vi kun har ett terningkast på slutten måtte det bli en slags mellomting. Det er ingen dårlig telefon, men den treffer én målgruppe svært mye bedre enn en annen.

 

Hvorfor ikke gjøre som i testen av N810, og ikke gi terningkast?

Lenke til kommentar
Dette var ikke den enkleste testen å skrive. Det beste hadde vært å kunne ha to terningkast, da denne telefonen nok arter seg veldig forskjellig for forskjellige grupper brukere. For de som ønsker en telefon de kan "gjøre til sin egen" på alle tenkelige måter, inkludert for eksempel å kompilere egen programvare i en linux-terminal, er telefonen suveren. For de som bare ønsker seg en tungt lastet - men kliss ferdig og fullstendig medie- og kontor-telefon vil jeg nok si at man iallfall bør prøve den selv før man kjøper.

 

All den stund vi kun har ett terningkast på slutten måtte det bli en slags mellomting. Det er ingen dårlig telefon, men den treffer én målgruppe svært mye bedre enn en annen.

 

Hvorfor ikke gjøre som i testen av N810, og ikke gi terningkast?

 

Jeg vet ikke helt hva slags tanker som lå bak å ikke gi N810 terningkast. Såvidt jeg kan se er den testen ganske kort, så det kan hende det mer er en slags "sniktitt" enn en fullengdes test. Uansett følte vi likevel at når alt kom til alt var en firer sånn omtrentlig det N900 fortjente på totalen.

 

Vi har en form testene skal være i, og forsøker å følge den i størst mulig grad. Skulle vi tilpasset den etter hver enkelt ny enhet på markedet ville nok rotet blitt desto større enn det er nå, der én og annen enhet ikke strengt tatt "passer" 100% til formen. Vi har jo uansett forumet som kan brukes til q&a om forvirring skulle oppstå :)

Lenke til kommentar
Men en mobiltelefon kan ikke være "nesten en datamaskin" da alle mobiltelefoner helt klart er en datamaskin. Og dette skal vel være et seriøst mobilnettsted?

 

Nå må du huske på at Amobil var oppfattet som et treffsted for Nokiafolket for en del år siden, og jeg var inne her hver gang jeg ville finne nyheter om Nokia. Skulle man finne nyheter om andre telefoner, var det andre nettsteder som presenterte de, og de gangene Amobil gjorde seg bryderiet med det, så var det som oftest i et negativt ordlag. Når Amobil bestemte seg for å bli et "seriøst" nettsted for alle mobiltelefoner, vet jeg ikke, men det er på det rene at Nokia fremdeles er deres hjertebarn. Denne testen er egentlig et hån mot oss lesere, men jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet fra NokiAmobil. Det at telefonen MÅ brukes med to hender, har vært brukt mot andre telefoner før, og da har de ikke vært nådig i sin kritikk. At telefonen mangler elementære funksjoner, har også vært brukt uten nåde mot andre produsenter, men ikke her. Her fantaserer man om at dette nærmest er en datamaskin, sammenlignet med andre telefoner, og da er det helt greit at N900 nesten er ubrukelig som telefon, iallefall med kun bruk av en hånd. Nei, troverdigheten til NokiAmobil forblir på et lavmål fremdeles... En regel for Nokia, en annen for alle de andre...

 

Hva som etter strengeste definisjon er en datamaskin eller ikke ser jeg egentlig ikke noe nytte i å diskutere.

 

Dette var ikke den enkleste testen å skrive. Det beste hadde vært å kunne ha to terningkast, da denne telefonen nok arter seg veldig forskjellig for forskjellige grupper brukere. For de som ønsker en telefon de kan "gjøre til sin egen" på alle tenkelige måter, inkludert for eksempel å kompilere egen programvare i en linux-terminal, er telefonen suveren. For de som bare ønsker seg en tungt lastet - men kliss ferdig og fullstendig medie- og kontor-telefon vil jeg nok si at man iallfall bør prøve den selv før man kjøper.

 

All den stund vi kun har ett terningkast på slutten måtte det bli en slags mellomting. Det er ingen dårlig telefon, men den treffer én målgruppe svært mye bedre enn en annen.

 

Nja, kunne du med hånden på hjertet sagt at X10 hadde fått en 4-er hvis den MÅTTE brukes med to hender, og den ikke hadde mms. Dette holder rett og slett ikke, og jeg må virkelig si dere lever opp til ryktet med å gi denne en 4-er. Med deres logikk, er dette en telefon på høyden med Satio, og Aino. Jeg ville virkelig sett ansiktet på hvermansen komme ut av mobilbutikken med denne i hånda, etter å ha prøvd en Satio og ikke funnet den tilfredsstillende. Nå har jeg faktisk seriøst vurdert denne dingsen, men å anbefale den, eller si at den faktisk er bedre enn gjennomsnitt telefoner, til en av mine venner, ville jeg aldri i verden funnet på å gjøre. Da hadde jeg garanter fått en venn mindre.

Forslaget med å droppe terningen er heller ingen god løsning. Gi den karakter som fortjent. Denne holder til en 3-er, og ikke et desimal mer. En 3 er med et advarsel stempel, "kun for spesielt interesserte". Den mangler vesentlig ting som gjør at den uegnet for de aller fleste. Dere kunne heller fremhevet dens fantastiske egenskaper som en surfeplate, heller enn å prøve å late som om at dette er en mobiltelefon som er bedre enn snitt telefonen.

Endret av poe
Lenke til kommentar
(...)

 

(...) Om du følger med regner jeg med at vi skal ha fått oppdaterte tall på taletid i løpet av mandag. Nokia selv opplyser ingen konkrete hviletider, men ifølge GSMArena sine spesifikasjoner er den på i overkant av et døgn med normalt bruk og push-/nettverkstjenester aktivert.

 

Ok, har vel lest noenlunde det samme rundt omkring. Skal følge med :)

Lenke til kommentar
Men en mobiltelefon kan ikke være "nesten en datamaskin" da alle mobiltelefoner helt klart er en datamaskin. Og dette skal vel være et seriøst mobilnettsted?

 

Nå må du huske på at Amobil var oppfattet som et treffsted for Nokiafolket for en del år siden, og jeg var inne her hver gang jeg ville finne nyheter om Nokia. Skulle man finne nyheter om andre telefoner, var det andre nettsteder som presenterte de, og de gangene Amobil gjorde seg bryderiet med det, så var det som oftest i et negativt ordlag. Når Amobil bestemte seg for å bli et "seriøst" nettsted for alle mobiltelefoner, vet jeg ikke, men det er på det rene at Nokia fremdeles er deres hjertebarn. Denne testen er egentlig et hån mot oss lesere, men jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet fra NokiAmobil. Det at telefonen MÅ brukes med to hender, har vært brukt mot andre telefoner før, og da har de ikke vært nådig i sin kritikk. At telefonen mangler elementære funksjoner, har også vært brukt uten nåde mot andre produsenter, men ikke her. Her fantaserer man om at dette nærmest er en datamaskin, sammenlignet med andre telefoner, og da er det helt greit at N900 nesten er ubrukelig som telefon, iallefall med kun bruk av en hånd. Nei, troverdigheten til NokiAmobil forblir på et lavmål fremdeles... En regel for Nokia, en annen for alle de andre...

 

Hva som etter strengeste definisjon er en datamaskin eller ikke ser jeg egentlig ikke noe nytte i å diskutere.

 

Dette var ikke den enkleste testen å skrive. Det beste hadde vært å kunne ha to terningkast, da denne telefonen nok arter seg veldig forskjellig for forskjellige grupper brukere. For de som ønsker en telefon de kan "gjøre til sin egen" på alle tenkelige måter, inkludert for eksempel å kompilere egen programvare i en linux-terminal, er telefonen suveren. For de som bare ønsker seg en tungt lastet - men kliss ferdig og fullstendig medie- og kontor-telefon vil jeg nok si at man iallfall bør prøve den selv før man kjøper.

 

All den stund vi kun har ett terningkast på slutten måtte det bli en slags mellomting. Det er ingen dårlig telefon, men den treffer én målgruppe svært mye bedre enn en annen.

 

Nja, kunne du med hånden på hjertet sagt at X10 hadde fått en 4-er hvis den MÅTTE brukes med to hender, og den ikke hadde mms. Dette holder rett og slett ikke, og jeg må virkelig si dere lever opp til ryktet med å gi denne en 4-er. Med deres logikk, er dette en telefon på høyden med Satio, og Aino. Jeg ville virkelig sett ansiktet på hvermansen komme ut av mobilbutikken med denne i hånda, etter å ha prøvd en Satio og ikke funnet den tilfredsstillende. Nå har jeg faktisk seriøst vurdert denne dingsen, men å anbefale den, eller si at den faktisk er bedre enn gjennomsnitt telefoner, til en av mine venner, ville jeg aldri i verden funnet på å gjøre. Da hadde jeg garanter fått en venn mindre.

Forslaget med å droppe terningen er heller ingen god løsning. Gi den karakter som fortjent. Denne holder til en 3-er, og ikke et desimal mer. En 3 er med et advarsel stempel, "kun for spesielt interesserte". Den mangler vesentlig ting som gjør at den uegnet for de aller fleste. Dere kunne heller fremhevet dens fantastiske egenskaper som en surfeplate, heller enn å prøve å late som om at dette er en mobiltelefon som er bedre enn snitt telefonen.

 

Hallo? Du har jo ikke en gang brukt en N900, du er jo ennå på "vurderingsstadiet". Den mangler ikke vesentlige ting. I telefonmodus er den faktisk veldig enkel å bruke med en hånd, mer som en sånn Doro for gamlinger. Det er faktisk vanskelig å tenke seg noe enklere.

 

Det eneste som er for spesielt interesserte er x-terminal, ellers er den enkel å bruke med supert menysystem og kjempebra sms/e-post opplegg. Den kan godt brukes med alle funksjoner uten å vite om terminalen i det hele tatt.

 

Men - og dette er poenget - Nokia kaller selv denne for "mobile computer", i motsetning til de vanlige symbian "smartphones" og de tradisjonelle telefonene. Så per def er dette ikke en telefon, det er en liten PC som er liten nok til å brukes som telefon.

 

Så for å gjenta. Den er ikke for spesielt interesserte, den er derimot et nytt konsept. Konseptet er "mobil PC" med telefonmodus, enkelt og greit. Eller "tablet" med telefonmodus. Selvfølgelig, som alle nye konsepter, så har den masse røffe kanter, men dette til tross, den er mer funksjonell enn noen annen telefon jeg har hatt. Vi vil se en formidabel utvikling av Maemo OS'et framover, mot Maemo6 som vil ta over. Maemo6 og Symbian vil konvergere UI-messig.

 

Slutt å være så kritisk. Kjøp den og prøv den noen måneder, så kan du uttale deg. Eller, hvis du synes dette konseptet er håpløst og alt for "spesielt", så kjøp noe annet og kos deg med det.

 

Terningkast 4 synes jeg er for lavt. Den er mye bedre enn det, og synes ærlig talt det bærer preg av en bakstrebersk holdning til hva en telefon "skal" være, ikke hva en telefon "burde" være, eller "kan" være. Men ellers var testen grei den, men den burde poengtere at som telefon, i telefonmodus, så er den usannsynlig enkel i bruk, spesielt med en hånd.

Lenke til kommentar
Men en mobiltelefon kan ikke være "nesten en datamaskin" da alle mobiltelefoner helt klart er en datamaskin. Og dette skal vel være et seriøst mobilnettsted?

 

Nå må du huske på at Amobil var oppfattet som et treffsted for Nokiafolket for en del år siden, og jeg var inne her hver gang jeg ville finne nyheter om Nokia.

 

Tja.. Vist du ikke tenker alt for lang tilbake så hadde SE ett betydelig høyere snitt enn Nokia i 2007-2008.. i den tiden noen hadde P1 og den fikk alt for dårlig karakter i forhold til E90.. Var en som gapte og herjet om NokiAmobil og Nokia fansen da også..

Lenke til kommentar

Da stopper vi debatten om "datamaskin". Var bare jeg som synes det var litt vimsete. Hva som er en datamaskin er ikke noen definisjon på det nivået, en mobiltelefon er helt klart en datamaskin.

 

Jeg er faktisk enig med poe her. Bare det at N97 Mini (og årets profftelefon N97, da måtte jeg dra på smilebåndet) blir anbefalt for proffbrukere sier det meste. Jeg synes ikke den ligger på samme nivå som f.eks. Touch Pro 2 når det gjelder proff-funksjoner, og hvor bra funksjonene er. Hva det er vet jeg ikke, kanskje dere synes WM er for vanskelig?

 

Og Nokia-telefoner blir nærmest skrytt opp i været mens feil og mangler bare blir "glemt". Men på mange andre merker trekker dere for de merkligste ting.

 

Jeg kunne faktisk ha satt mye penger på at om denne telefonen hadde vært at annet merke hadde den gått ned minst en karakter. For da hadde feilene vært så mye mer merkbare.

 

Det er sikkert hard kritikk dette. Med på journalistisk nivå holder det ikke å favorisere. Dere må også være klar over at folk leser tester her og kjøper ut i fra de. En test skal være objektiv. Flere av testene her synes jeg er for subjektive. Dere får endre dere før ITavisen tar dere igjen.

 

Grunnen til at jeg tar opp dette akkurat nå er fordi poe allerede starta det.

 

Vil også legge til at hva de har i snitt ikke har noe å si. Det er hva de burde ha i snitt som skal ha noe å si.

Endret av program
Lenke til kommentar
Da stopper vi debatten om "datamaskin". Var bare jeg som synes det var litt vimsete. Hva som er en datamaskin er ikke noen definisjon på det nivået, en mobiltelefon er helt klart en datamaskin.

 

Jeg er faktisk enig med poe her. Bare det at N97 Mini (og årets profftelefon N97, da måtte jeg dra på smilebåndet) blir anbefalt for proffbrukere sier det meste. Jeg synes ikke den ligger på samme nivå som f.eks. Touch Pro 2 når det gjelder proff-funksjoner, og hvor bra funksjonene er. Hva det er vet jeg ikke, kanskje dere synes WM er for vanskelig?

 

Og Nokia-telefoner blir nærmest skrytt opp i været mens feil og mangler bare blir "glemt". Men på mange andre merker trekker dere for de merkligste ting.

 

Jeg kunne faktisk ha satt mye penger på at om denne telefonen hadde vært at annet merke hadde den gått ned minst en karakter. For da hadde feilene vært så mye mer merkbare.

 

Det er sikkert hard kritikk dette. Med på journalistisk nivå holder det ikke å favorisere. Dere må også være klar over at folk leser tester her og kjøper ut i fra de. En test skal være objektiv. Flere av testene her synes jeg er for subjektive. Dere får endre dere før ITavisen tar dere igjen.

 

Grunnen til at jeg tar opp dette akkurat nå er fordi poe allerede starta det.

 

Vil også legge til at hva de har i snitt ikke har noe å si. Det er hva de burde ha i snitt som skal ha noe å si.

 

Kan hende du har rett.. men vi vet vell strengt ikke helt hva som blir trekt for og ikke trekt for i testene.. en 6er telefon kan få minuser den også..

 

Det som jeg mener har endel og si, er hva flere test sider har og si om saken.. Jeg tester ikke mobil for noen nettsider.. Så vist jeg er uenig i den test, så ser jeg hva andre mener om samme telefonen.. Skiller den da seg ut, ja tror jeg det er noe feil med testen.. Er den lik på de fleste andre, så mener de fleste som tester mobiler til daglig at den fortjener den karakteren.. Og da vet de nok bedre enn meg..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Folk flest som skryter på seg behov for Linux har vel bare brukt distoer som ubuntu som er så point og klikk at det er trist.

Er du et troll, usaklig eller ignorant her? (Dette er et seriøst spørsmål)

Ubuntu er for folk som ikke kan bruke noe annet og ikke liker kommandolinjen.

Spørsmålet står fortsatt.

 

Ubuntu er for folk som ønsker en Debian-basert distro men med raskere oppdateringssyklus enn Debian stable. Det er absolutt ingen som hindrer deg fra å bruke kommandolinje i Ubuntu, og den er i Ubuntu akkurat like fullverdig som i andre GNU-baserte OS. Jeg vil gjerne høre hvilke distroer du mener ikke er triste og hvilke ting du kan gjøre i kommandolinjen der som ikke går i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Poenget mitt i det innlegget var generelt.

 

Blant annet Nokia N97 Mini ble anbefalt som profftelefon til jul. Men den mangler støtte for HTML i e-postleseren og får trekk for svak kalender. Altså to av de aller viktigste funksjonene på en profftelefon blir det trekt for. Men likevel blir den anbefalt som (eneste?) profftelefon til jul. Mens blant annet Touch Pro 2 har dette og masse pro-funksjoner right in the box.

Lenke til kommentar

@program: Det er bare fakta som kan presenteres objektivt. Hvordan ting oppfattes vil alltid være subjektivt. Jeg skal ikke blande meg opp i resten av diskusjonen om favorisering.

 

@JohndoeMAKT : Vedkommende vet rett og slett ikke hva han/hun snakker om, og samme hvor mye du haler, blir det vanskelig å få noe fornuftig tilbake, rett og slett fordi det ikke finnes. :)

 

Forøvrig en post på Planet Maemo om neste firmwareoppdatering for N900, hvilke bugs som blir fikset (i hvert fall i følge bugtrackeren ):

 

http://marcin.juszkiewicz.com.pl/2009/12/1...r-n900-bringsk/

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Man må klare å teste litt objektivt. Det er tross alt jobben til folk som anmelder. At det blir subjektivt til en viss grad er jo selvfølgelig.

 

At Nokia N97 blir årets beste profftelefon synes jeg er tåpelig. HTC Touch Pro 2 fikk samme terningkast som N97. Forkjellen er at Pro 2 nesten bare får pluss for proffunksjoner, mens N97 også for pluss for masse underholdningsfunskjoner. Da de likevel får samme terningkast sier det seg selv at Pro 2 må være en bedre proff-telefon da det var nesten det eneste den fikk pluss for!

 

Kanskje akkurat det var litt halveis å legge til grunn. Men jo, jeg har prøvd begge, og jeg er ikke i tvil om at Touch Pro 2 er ganske langt forran N97 (og N97 Mini) som profftelefon.

Lenke til kommentar
@program: Det er bare fakta som kan presenteres objektivt. Hvordan ting oppfattes vil alltid være subjektivt. Jeg skal ikke blande meg opp i resten av diskusjonen om favorisering.

 

@JohndoeMAKT : Vedkommende vet rett og slett ikke hva han/hun snakker om, og samme hvor mye du haler, blir det vanskelig å få noe fornuftig tilbake, rett og slett fordi det ikke finnes. :)

 

Forøvrig en post på Planet Maemo om neste firmwareoppdatering for N900, hvilke bugs som blir fikset (i hvert fall i følge bugtrackeren ):

 

http://marcin.juszkiewicz.com.pl/2009/12/1...r-n900-bringsk/

Det er nok mye mer enn dette som blir fikset, blant annet en hel haug med ting i Linux-kjernen og drivere. Det er vist rykter om MMS også, men vi får se.

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan folk kommenterer her, alle som har prøvd n900 i mer enn en dag synes den er helt rå (inkl meg selv). Og de som sier at den suger har ikke engang giddet å ta i den.

Dette er en helt sinnsvak telefon tilogmed for folk som er helt ukjent med linux og avanserte telefoner. Den tar alt du kaster på den. Den har verdens enkleste og beste multitasking-system.

 

Personlig har ikke telefonen min kræsjet, hengt eller klikket en eneste gang uansett hvor hardt jeg bruker den, den har INNEBYGGET fm sender! Og telefon og sms biten er noe av det raskeste og enkleste jeg noengang har brukt på en telefon. Jeg har brukt Hero, aino, satio og stortsett alt som finnes av telefoner på markedet så jeg har en relativt godt sammenligningsgrunnlag. Jeg forstår godt karakterer da telefonen er noget spesiell, men den fortjener IALLEFALL ikke mindre enn 4!

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva slags tanker som lå bak å ikke gi N810 terningkast. Såvidt jeg kan se er den testen ganske kort, så det kan hende det mer er en slags "sniktitt" enn en fullengdes test. Uansett følte vi likevel at når alt kom til alt var en firer sånn omtrentlig det N900 fortjente på totalen.

 

Vi har en form testene skal være i, og forsøker å følge den i størst mulig grad. Skulle vi tilpasset den etter hver enkelt ny enhet på markedet ville nok rotet blitt desto større enn det er nå, der én og annen enhet ikke strengt tatt "passer" 100% til formen. Vi har jo uansett forumet som kan brukes til q&a om forvirring skulle oppstå :)

 

Hvorfor ikke bare komme med to terninger: En for n900 som telefon, den andre for N900 som lommepc.

Slik får du et terningkast for hvermansen som bare er ute etter en fancy telefon og et terningkast for de flere muligheter ut av sin håndholdte enhet.

 

 

 

 

Poe, hvis jeg forstod deg rett så sammenligner du X10 med N900. Som du vet, X10 kjører Android som fører til store begrensninger i hva du kan bruke telefonen til. X10 er først og fremst en telefon, ikke en lommepc. Derfor bør den også ha telefondelen virkelig polert. Jeg er enig i at det er litt nedsig at n900 ikke støtter portrettmodus.

Lenke til kommentar
Morsomt hvordan folk kommenterer her, alle som har prøvd n900 i mer enn en dag synes den er helt rå (inkl meg selv). Og de som sier at den suger har ikke engang giddet å ta i den.

Dette er en helt sinnsvak telefon tilogmed for folk som er helt ukjent med linux og avanserte telefoner. Den tar alt du kaster på den. Den har verdens enkleste og beste multitasking-system.

Det virker mer som grunnen er at det ikke er stemplet alt annet enn Nokia på den. Hadde det stått SonyEricsson, så hadde Mr Poe hatt en helt annen tone.

 

Jeg har også hatt alt av telefoner, S60, UiQ, Android, WM, Palm og masse "dumme". Men denne N900 er bare helt utrolig. Etter 10 min blir en iPhone kjedelig, etter en måned blir Android kjedelig, etter 3 måneder blir WM/Symbian kjedelig, men Maemo har jeg hatt allerede over to år på min N800, og den er fremdeles ikke kjedelig, selv om den blekner hen i forhold til N900. :!:

Lenke til kommentar
Folk flest som skryter på seg behov for Linux har vel bare brukt distoer som ubuntu som er så point og klikk at det er trist.

Er du et troll, usaklig eller ignorant her? (Dette er et seriøst spørsmål)

Ubuntu er for folk som ikke kan bruke noe annet og ikke liker kommandolinjen.

Spørsmålet står fortsatt.

 

Ubuntu er for folk som ønsker en Debian-basert distro men med raskere oppdateringssyklus enn Debian stable. Det er absolutt ingen som hindrer deg fra å bruke kommandolinje i Ubuntu, og den er i Ubuntu akkurat like fullverdig som i andre GNU-baserte OS. Jeg vil gjerne høre hvilke distroer du mener ikke er triste og hvilke ting du kan gjøre i kommandolinjen der som ikke går i Ubuntu.

 

Er bare å gi opp... I hans øyne er sikkert jeg like tragisk som bruker OpenSUSE 11.2. For bruker man en Linux som er "enkel" å bruke er det jo bare trist.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...