Gå til innhold

Oppsett av hjemmenetverk


trodys

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer litt på hvordan jeg skal sette opp routere og nettverket mitt hjemme.

Har 30mbit linja fra Lyse, men får ikke brukt den skikkelig.

 

Problemet er at jeg har leieboer som jeg skal gi internet trådløst.

 

Så det jeg har nå er:

 

1st switch rett etter Lyse boksen.

-Der en kabel går til en Linksys WRT54GL som jeg har satt opp med 192.168.0.xxx som sender trådløst til leieboer.

-En annen kabel fra switch går til en Linksys WRT600N satt opp med 192.168.1.xxx denne bruker jeg.

 

Grunnen til at jeg har delt opp nettverkene er for at han ikke skal ha tilgang til mine NAS disker osv....

 

Er dette det beste oppsettet? Og kan det være desse 2 routere kan jobbe mot hverandre og lage forstyrrelser? Det er 2 etasjer mellom dem, så tenker ikke på trådløse forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har laget ett lignende oppsett selv, uten at dette har skapt noe problem.

men, ett lite tips tips.

ha forskjellige kanaler på de trådløse kanalene, så de ikke forstyrer hverandre.

 

 

Takk for svar.

Har problemer med ustabilt nett. Men begjynner å frykte at det er min WRT600N som ikke tåler nettbruken min :(

Akkurat flashet den med DD-WRT og startet å begrense antall p2p tilkoblinger. Hvis det er her feilen ligger så ligger det vel ann til å gå mot en annen router.

Lenke til kommentar
har laget ett lignende oppsett selv, uten at dette har skapt noe problem.

men, ett lite tips tips.

ha forskjellige kanaler på de trådløse kanalene, så de ikke forstyrer hverandre.

 

 

Takk for svar.

Har problemer med ustabilt nett. Men begjynner å frykte at det er min WRT600N som ikke tåler nettbruken min :(

Akkurat flashet den med DD-WRT og startet å begrense antall p2p tilkoblinger. Hvis det er her feilen ligger så ligger det vel ann til å gå mot en annen router.

 

 

Fremdeles litt usikker på om det er korrekt måte å sette opp nettet??

Kan jeg har en switch etter Lyseboksen også sette opp 2 routere med forskjellige nettverksadresser ? (192.168.1.1 på den ene og 192.168.2.1 på den andre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...