Gå til innhold

[Løst] Enda ikke blitt trukket fra konto etter fire måneder


Der Kommissar

Anbefalte innlegg

Hei! Beklager en noe rotete emnetittel, og håper samtidig jeg er i rett forum.

 

Saken er at jeg siden semesterstart har tatt en del taxi. I byen min er det to selskaper, hvor når jeg drar kortet i det ene, blir jeg trekt dagen etter som regel. Det andre selskapet, som jeg har brukt mange ganger og trekt kortet alle gangene, har enda ikke trukket meg. Hvor lenge må jeg vente? For en student er det ikke særlig morsomt å vente på et megatrekk, for det vil trolig (etter det jeg regnet ut at jeg sånn ca. har brukt) sette meg i minus.

 

Jeg burde jo selvsagt holdt av et beløp, men oppdaget ikke de manglende trekkene før ganske nylig, og pengene fikk både vinger og bein. Det jeg da lurer på, er om det finnes noe makstid på hvor lenge de kan vente? Der jeg bodde i fjor, trakk taxiselskapet i slutten av hver måned i det minste, og det er jo lenge nok. Har fått så noia nå at jeg tar ut penger med en gang jeg har på konto :p

 

Takker for eventuelle svar :)

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe svar men vertfall hos min bank tilbys det en nyttig funksjon hvor jeg mottar en sms hver gang sladoen min faller under et visst beløp. Nyttig dersom man bruker kortet mye.

 

Annet tips er å bruke egen konto til regninger osv så slipper du få trekt penger som skulle gått til lån osv.

Lenke til kommentar

@ Koworot: Tenkte på det, men på samme tid; kjipingen i meg er litt nølende på å kontakte noen som vil ha penger av meg. Vil jo ikke gjøre dem oppmerksom om det har skjedd en glipp, før jeg faktisk har penger heller.

 

@ Marzo: Jepp, har en budsjettkonto jeg bruker til sånt. Er bare veldig kjett om jeg plutselig bare er i minus, og penger som ellers skulle gått til mat og slikt generelt bare plutselig forsvinner. Eller i disse dager; julestria.

Lenke til kommentar
Har ikke noe svar men vertfall hos min bank tilbys det en nyttig funksjon hvor jeg mottar en sms hver gang sladoen min faller under et visst beløp. Nyttig dersom man bruker kortet mye.

 

Det kan gi en falsk trygghet hvis man bruker kortet i offline terminaler. Det er det OP har gjort, og da blir beløpet hverken reservert eller trekt før en god tid etter. Man må holde styr på hvor mye man bruker.

 

Synes 4 måneder høres veldig mye ut. Ville hørt med banken om de da fortsatt kan trekke. Det burde iallfall være en tidsfrist IMO.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
Valgfritt, vil eg si :)

 

Banken er jo din leverandør av banktjenester, og et mellomledd mot korttjenestene dine. Men om du har Visa kan du like godt snakke med de direkte.

 

Tror du må prate med banken din, Visa som selskap finnes ikke i Norge. De har et oppgjørsselskap (Teller Norge), men de forholder seg ikke til Visa-kunder direkte.

 

Visa (tror jeg) har et "oppgjørsvindu" på 120 dager før transaksjonen er endelig i forhold til klagemuligheter, tilbakeføringer og så videre. Skal banken (på vegne av kunde) klage på en transaksjon over Visas nett må man gjøre dette før 90 dager. Det er nok taxiselskapet som har rotet, men jeg tror neppe de kan sende inn transaksjoner så lenge på etterskudd. Men som jeg skrev – ring til banken din.

Lenke til kommentar
Valgfritt, vil eg si :)

 

Banken er jo din leverandør av banktjenester, og et mellomledd mot korttjenestene dine. Men om du har Visa kan du like godt snakke med de direkte.

 

Tror du må prate med banken din, Visa som selskap finnes ikke i Norge. De har et oppgjørsselskap (Teller Norge), men de forholder seg ikke til Visa-kunder direkte.

 

Visa (tror jeg) har et "oppgjørsvindu" på 120 dager før transaksjonen er endelig i forhold til klagemuligheter, tilbakeføringer og så videre. Skal banken (på vegne av kunde) klage på en transaksjon over Visas nett må man gjøre dette før 90 dager. Det er nok taxiselskapet som har rotet, men jeg tror neppe de kan sende inn transaksjoner så lenge på etterskudd. Men som jeg skrev – ring til banken din.

 

Altså, så du mener at om jeg blir trukket etter det har passert 120 dager, så kan jeg klage direkte, men etter 90 gjennom banken? Tror ikke jeg tolket det helt rett.

 

Angående trege transaksjoner mener jeg det var en sak på studenthuset Driv i Tromsø med en offline terminal og trekk som kom etter et helt semester, men der er jeg ikke helt sikker.

 

Jeg har ingen problemer med å betale for meg, prinsippmessig, men jeg har da vitterlig ikke gått med på nærmest å krite taxiturer som det jo nå har blitt til. Kjempeteit! Tror jeg glemte å nevne at ingen andre jeg kjenner, har samme problemet med selskapet, såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å betale for meg, prinsippmessig, men jeg har da vitterlig ikke gått med på nærmest å krite taxiturer som det jo nå har blitt til. Kjempeteit! Tror jeg glemte å nevne at ingen andre jeg kjenner, har samme problemet med selskapet, såvidt meg bekjent.

 

Du har gått med på det da du aksepterte vilkårene for kortet. Hvis du ikke ønsker kort som kan brukes offline kan du få deg VISA Electron/Maestro eller rent BankAxept-kort.

 

Jeg sjekket akkurat vilkårene i en av mine banker og der står det at det kan gå inntill 6 måneder før kontoen blir belastet:

 

Kontohavers konto vil normalt bli belastet straks, dog senest innen 6 måneder etter brukstidspunktet. Vilkåret om at kontoen skal være belastet innen 6 måneder er ikke til hinder for at kontohaver etter dette tidspunktet gir sitt samtykke til slik kontobelastning eller at banken inndriver transaksjonsbeløpet etter alminnelige regler om inndrivelse av pengekrav.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med å betale for meg, prinsippmessig, men jeg har da vitterlig ikke gått med på nærmest å krite taxiturer som det jo nå har blitt til. Kjempeteit! Tror jeg glemte å nevne at ingen andre jeg kjenner, har samme problemet med selskapet, såvidt meg bekjent.

 

Du har gått med på det da du aksepterte vilkårene for kortet. Hvis du ikke ønsker kort som kan brukes offline kan du få deg VISA Electron/Maestro eller rent BankAxept-kort.

 

Jeg sjekket akkurat vilkårene i en av mine banker og der står det at det kan gå inntill 6 måneder før kontoen blir belastet:

 

Kontohavers konto vil normalt bli belastet straks, dog senest innen 6 måneder etter brukstidspunktet. Vilkåret om at kontoen skal være belastet innen 6 måneder er ikke til hinder for at kontohaver etter dette tidspunktet gir sitt samtykke til slik kontobelastning eller at banken inndriver transaksjonsbeløpet etter alminnelige regler om inndrivelse av pengekrav.

 

 

Aha, takker. Jeg får videre unnskylde min latskap/uvitenhet, burde vel undersøkt litt nærmere. Men da ser jeg på saken som løst, og får satse på at det ikke skjer noe før etter jul så jeg får satt av penger.

 

Takker for alle svar folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...