Gå til innhold

Får ikke lagt inn OS


Anbefalte innlegg

I følge Komplett sin PC-Bygger, så tar Komplett Athlon nForce 2 bare to typer ram av typen Corsair TWINX.

Jeg har i min nForce 2, 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB.

Maskinen funker, men når jeg skal legge inn Win XP, så må jeg hoppe over omtrent annenhver fil, og til slutt så kommer det blå skjerm, der det står at installasjonen avsluttes for å ikke ødlegge programvare ellerno sånt.

Kan det være RAM'n sin feil eller er det noe annet?

Jeg trodde kanskje det var noe med Seriell ATA eller Raid driverne, for det virker ikke som den vil installere dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du feilsøkt? F.eks prøvd å installere OS med kun en brikke (hvis kortet ditt støtter det da, jeg er ikke helt oppdatert på doble minnekanaler)?

 

Eksterne drivere for harddisk-kontrollere legger du til i begynnelsen av installasjonen, men skulle de være ødelagte, omgår du det problemet ved å koble harddisken på den 'vanlige' kontrolleren.

Lenke til kommentar

Tror det kan være problemer med RAM eller en feil på disse, har vært borti lignende problem da en av mine RAM-brikker knelet: hvis jeg skulle installere noe (hva som helst) fikk jeg nesten alltid en feilmelding om at filer var korrupt og alt annet ræl... Kjørte et program som heter memtest. Husker ikke hvor jeg fant det, men send meg en mail så kan jeg sende det til deg hvis du ikke finner det. Programmet brennes ut som ISO på en cd og tester ram meget grundig...

Lenke til kommentar

jeg hadde et lignene problem for noen månder siden. Det var ikke mulig å få inn noe os i det hele tatt (winXp, Win2k Win98, Mandrake eller RH). Etter en sammenligning av de mer eller mindre fornuftige feilmeldningene fant jeg ut at det mest sansynlig var minnet mitt det var noe i veien med. Så testet jeg det med programmet memtest og fant en trillion feil eller noe (høyt var det i alle fall). Jeg annbefaler deg å prøve det. Du trenger ikke å ha noe OS for å kjøre det programmet, det kan boote selv og kjøre tester. Så stresstester det minnet ditt. Om du finner en del feil så sender du minnet i retur.

P.S Nforce2 takler (ikke-ødelagt)twinmos uten problemer.

Lenke til kommentar

Min bror hadde et lignende problem på sin maskin (Abit nf7 1.2, Corsair TWINX512-2700LL). Minnet sto i slot 2&3, men da det ble flyttet til slot 1&3 forsvant alle problemene. Vet ikke om du har bygget maskinen selv, eller om komplett har gjort det (og de skal vel ikke gjøre en slik brøler), men uansett verdt å se på.

Lenke til kommentar
har du original-os cd eller en xxx-copi av cd'en ?
Det er ikke det som er problemet :wink:
Jeg har i min nForce 2, 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB.

Maskinen funker, men når jeg skal legge inn Win XP, så må jeg hoppe over omtrent annenhver fil, og til slutt så kommer det blå skjerm, der det står at installasjonen avsluttes for å ikke ødlegge programvare ellerno sånt.

Det som eg lurer på kan være problemet er om du har raid kontroller på nforce2 hovedkortet ditt. Om du har må du legge inn driveren.
Lenke til kommentar
Det som eg lurer på kan være problemet er om du har raid kontroller på nforce2 hovedkortet ditt. Om du har må du legge inn driveren.

Er vel ingen Nforce2 HK med innebygd raid(bortsett fra sata) vell?

Men om du (TerrorMan) vil innstalere OS på en sata disk på sata kontrolleren må du selvfølgelig innstalere sata driverene. Ou innstalere på en vanlig ide disk på den vanlige Ide kontrolleren trenger du ikke å legge inn sata driverne.

Lenke til kommentar

Jeg har fått lagt inn OS og alt nå. Men fortsatt er RAM'n litt rar..

Jeg har prøvd den minne testen. Memtest-86 eller hva det var.

Fikk ikke feil på noen av brikkene når jeg prøvde en og en. Men når jeg hadde i begge så fikk jeg masse feil og error. Har bytta plass på dem og prøvd forskjellige muligheter, men den vil bare ha 512 mb RAM virker det som, men jeg vil ha 1024mb ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...