Gå til innhold

Til dere som skal ha en dyr PC


Anbefalte innlegg

Stadig vekk dukker det opp innlegg hvor noen er ute etter en skikkelig dyr og kraftig PC. I den anledningen har jeg tatt meg tid til å lage et oppsett som man kan leve med i flere år fremover (håper jeg).

 

Den er dyr som bare ******** og yter likedan. Har man masse penger og er sugen på PC, er dette det villeste valget, uten tvil. :wink:

 

Oppsettet kan ses her:

 

http://home.online.no/~hejka/pc.htm

 

Innrømmer at skriften ser gammeldags ut, men det er jo en typiskk kvitering-skrift, så jeg syntes den kanskje passet litt til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det 1.Hvorfor Corsair minne....

for det 2. Hvorfor Nettverkskort når hk-et har gb-lan

for det 3. hvorfor chieftec

for det 4. hvorfor abit hk. hva med ett av de fra MSI....

de har kommet bedre ut på tester

for det 5. litt lite lagringskapasitet, kjøp noen vanlige disker kanskje... :roll:

Lenke til kommentar

for det 1.Hvorfor Corsair minne....

for det 2. Hvorfor Nettverkskort når hk-et har gb-lan

for det 3. hvorfor chieftec

for det 4. hvorfor abit hk. hva med ett av de fra MSI....

de har kommet bedre ut på tester

for det 5. litt lite lagringskapasitet, kjøp noen vanlige disker kanskje... :roll:

Lenke til kommentar

"Adaptec SCSI 68 pin ASC-39320D Ultra320

PCI-X, Dual 64 bit, Retail"

 

Dette er jo et PCI-Express-kort, og slotter for disse har vel ikke kommet på "hjemmemarkedet" ennå? Hovedkortet har iallfall ikke slike. En fordel å fikse på det ja.

 

Og slenger meg på forslaget om å bytte ut Chieftec med noe tøffere, dvs. Vapochill, er dyrt og bra å klokke med så pcen "holder" lengre

Lenke til kommentar

Jeg synes også forslaget var litt lamt.

 

Du har ganske enkelt tatt mange av de beste komponentene som er ute og lagt til masse ekstra scheisse som er helt unødvendig.

 

Saken er at man kan godt kjøpe seg en jevlig dyr PC, men når du kommer over en viss prisklasse begynner det å bli meningsløst. Det var på det punktet du feilet totalt når du satt opp den boksen der.

 

Den PCen der er absolutt ikke et "best buy" alternativ i extreme high-end klassen - det er bare simpelt.

 

DETTE er et av de beste alternativene du finner hvis du skal ha en virkelig High-end maskin:

 

Skjermkort:

Gainward GeForce FX 5900 Ultra

 

Hovedkort:

MSI NEO-FIS2R (i875P hovedkort)

 

CPU:

Intel P4 3,0 GHz PC800

 

HD:

2x Seagate Barracuda 7200.7 160 GB S-ATA

 

Minne:

1024 MB OCZ "Golden Dual" PC3700 Super EL (er 2x512) - problemet med disse er at man ikke får tak i dem i Norge, eller i resten av Europa... Uansett, Corsair TwinX 1024 MB PC3200LL er også bra chips.

 

Lydkort:

Creative Soundblaster Audigy 2 - Har tenkt på Platinum utgaven, men er egentlig meningsløst...

 

Optical Drives:

Plextor CD-brenner IDE 52x/32x/52x

Nec DVD-brenner IDE ND-1300 Retail

 

Kabinett:

Cooler Master ATC111B-SXD - fåes på netconnection.no

 

PSU:

Antec Truepower 550W

 

Kjøler:

Zalman CNPS7000-CU - tenkte på Vapochill eller vannkjøling, men det er for mye slit for de fleste (selv om jeg har veldig lyst på det selv).

 

Musmatte:

fUnc surface 1030 musematte sort-sort

 

Skjerm:

Formac Gallery 2010

 

Tastatur og mus:

Intellimouse Explorer v3.0 bulk - eller Logitech MX500, ta det du selv liker.

Logitech internet navigator keyboard SE

 

Det blir totalt ca 43 000 kr uten lydanlegg. Men for den prisen du hadde satt opp (90k?) kjøper du et prima JM Lab Cobalt anlegg med en feit 5.1 forsterker. Det blir ca. 40k (får det til 35k hvis du pruter litt), og da har du et lydanlegg som er HELT villt bra - jeg anbefaler det på det sterkeste. Lyden i det er mye bedre... vel, mer levende, enn i B&W anlegg til det dobbelte (har hørt begge ved siden av hverandre, og JM Lab sitt anlegg var en helt spesiell opplevelse).

 

Så: En PC til halvparten av din + et utrolig bra hjemmekinoanlegg til samme prisen som du kjørte opp én (1) PC til...

Lenke til kommentar
"Adaptec SCSI 68 pin ASC-39320D Ultra320  

PCI-X, Dual 64 bit, Retail"

 

Dette er jo et PCI-Express-kort, og slotter for disse har vel ikke kommet på "hjemmemarkedet" ennå? Hovedkortet har iallfall ikke slike. En fordel å fikse på det ja.

 

PCI-X og PCI-Express er IKKE det samme nei. PCI 32-bit/33Mhz kalles til vanlig bare "PCI". Alt som er "mer" kalles PCI-X. Dvs 64-bit PCI på 33/66/100/133Mz. Disse finnes på alle anstendige server/workstation hovedkort idag ...

 

5x 15.000rpm scsi disker har INGENTING koblet mot et PCI 32-bit/33Mhz kontroller kort .. det ville jo være som å kjøpe en Lamborgini og kjøre den med gammel sur polsk traktordiesel ... :lol: Mens "PCI" gjerne har 133MB/s på deling mellom alle PCI-sporene, er det vanlig at hver 64-bit PCI-spor har hver sin 64-bit PCI-kanal... og med 133Mhz så snakker vi 1066MB/s for ett utvidelsesspor ...

 

F.eks så har AMD MPX, chipsettet for dual MP, 3 PCI-X kanaler ... den første går til ut til PCI-sporene, lyd, USB og harddiskkontrollere. De to andre går direkte til hvert sitt PCI-X spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...