Gå til innhold

Er dette en vanlig arbeidssituasjon?


Ascubal

Anbefalte innlegg

Heisann. Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, så da ble det her.

Jeg jobber for tiden i et firma jeg ikke vil skrive navnet på, men kan si såpass at det er er et firma med mindre enn 10 ansatte.

 

Det har seg sånn at jeg ikke trives så godt alltid. Arbeidskameratene mine er supre og er både flinke, hyggelige og morsomme. Men jeg passer ikke inn i hvordan firmaet ledes. Folk jobber av og til nesten 24 timer i strekk uten nevneverdig avspasering eller goder. Tar man seg en bitteliten pause for å drikke litt vann eller lignende så får man ganske ofte et stygt blikk fra ledelsen. Vi har ingen pauser bortsett fra spisepausen, som sjeldent varer stort mer enn 20 min. Annet enn det har vi ingen pauser, og de som de har jobba der lengst må nesten gå i skjul for å ta en liten pause på 2-3 min.

 

I tillegg er det alltid mye å gjøre, og det blir ofte at ting blir ferdig i siste liten. Mange ganger blir det overtid også.

 

Føler at spesielt jeg blir hakket på, i og med at jeg er ganske ny der. Har vært ansatt i 4-5 mnd. Har fått høre at om jeg ikke får opp farten så går jeg på trynet etc, masse trusler om ditt og datt, enda jeg gjør så godt jeg kan, og surrer egentlig lite. Men jeg må ofte gå å leite etter ting, og mange ganger har vi ikke den delen inne på lager og så må jeg hjelpe en annen osv, og når sjefen(e) ser at prosjektet mitt ikke er kommet så langt som de hadde trodd så får jeg ei skyllebøtte enda jeg forklarer godt hvorfor jeg ikke har kommet så langt. De ser med andre ord ikke at jeg har måtte hjelpe noen andre eller at delene ikke er der.

 

Jeg kom også for seint 1 minutt engang, og da fikk jeg nesten en skyllebøtte for det også.

Kan også legge til at de andre er både 5 og 15 min for seine og de hører ikke noe.

 

Har også blitt oppringt av sjefen og blitt kjefta på. Uansett hva jeg gjør så går det utover meg, selv om jeg ikke har gjort noe galt.

Så klart har jeg rotet til noen ting, men det er noe alle gjør. Men jeg får alltid høre det værst.

 

Lurer egentlig på om de kan hakke på meg for alle mulige ting uten at de andre får høre noe særlig, om sjefene kan drive bedriften sånn..

 

Dette gjør meg sliten til syvende og sist veldig sliten fysisk og at jeg sliter med jobben psykisk, drømmer at jeg jobber og jobber og er helt utslitt når jeg våkner..

Må også legge til at jeg ikke er den personen som lever for å jobbe, men heller jobber for å leve. Men med det sagt, så er jeg heller ikke redd for å ta i et tak, og jeg jobber helt greit.

 

 

Hva mener dere? Sutrer jeg for mye, eller er dette firmaet ikke helt bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sant slik du forklarer, er det totalt udiskuterbart 100% ulovlig.

 

Du har etter Norsk lov rett på minst 30 minutter pause på en vanlig 8 timers arbeidsdag. Du har så rett på ytterlig 30 minutters pause om alminnelige arbeidstid overstiger med 2 timer. Så om du ikke får disse 30 minuttene med pause, så fører du opp på timelisten at du ikke hadde pause den dagen. Så da skriver du 8timer istedet for 7.5 om du den dagen har vanlig arbeidsdag.

 

Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Klart overtid kan forekomme, men det skal være så skjeldent som overhode mulig.

 

Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. Så det å jobbe 24 timer i strekk er helt og holdent ulovlig.

 

Dessuten blir du også mobbet på jobb, noe som også er ulovlig. Jeg kan si det slik med hånden på hjertet og sverger på min mormors grav- Hadde sjefen ringt til meg etter arbeidstid og skreket til meg i røret uten noe grunn, hadde jeg gjort det til min livs oppgave å gjøre resten av livet hans så misserabelt som mulig.

 

Problemet er vell det at du er ny der og er litt ydmyk. Eneste som hjelper er å sette ned foten og sette den ned hardt. Du må absolutt under noen omstendigheter aldri la deg bli trokket på. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sammlet opp så mye beviser som mulig og anmeldt kokos gjøkene du har som arbedisledere. Et bevismatriale til start er timelistene. Der vil det stå om du har jobbet for mye overtid i forhold til Norsk lov. Er noe endret på denne timelisten, er vell dette straffbar handling. Det vil særs slås hardt ned på grunnet mulig skattesvindel.

 

Nå må det noteres at dette kun gjelder om du nå er 100% ærlig i det du skriver.

Lenke til kommentar

Dersom du føler det slik bør du ta kontakt med tillitsvalgte på bedriften dersom dere har det, er det ikke det kan du prøve å snakke med sjefen(e) om dette. Den eneste måten du kan bli kvitt problemet er å prate om det, sjekk med dine kollegaer om de ble behandlet på samme måte når de var nye.

 

Sålenge du tar imot dritten uten å si ifra om at nok er nok, så trur jeg du skal regne med at dritten vil fortsette å komme. Dersom du i tillegg er yngre enn både sjefene og andre ansatte vil det lett bli til at du blir hakkemat for de andre.

 

Dersom å ta opp saken ikke er et alternativ kan du vel alltids finne deg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Det høres i alle fall ut som en plass jeg ikke ville ha jobbet. Om du orker har det vært en mulighet å kontaktet Arbeidstilsynet eller lignendes.

 

for å si det slik, hvor jeg jobber er det ikke uvanlig med pauser på opp til femten minutter en til fire ganger om dagen i tillegg til matpausa.

å måtte gå i skjul for 2-3 minutter høres egentlig ulovlig ut.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Klart overtid kan forekomme, men det skal være så skjeldent som overhode mulig.

 

Overtid er ganske vanlig her, til og med for lærlingen.

 

Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. Så det å jobbe 24 timer i strekk er helt og holdent ulovlig.

 

Da er det mye ulovlig her..

 

Dessuten blir du også mobbet på jobb, noe som også er ulovlig. Jeg kan si det slik med hånden på hjertet og sverger på min mormors grav- Hadde sjefen ringt til meg etter arbeidstid og skreket til meg i røret uten noe grunn, hadde jeg gjort det til min livs oppgave å gjøre resten av livet hans så misserabelt som mulig.

 

Han ringte for å klage på en liten ting jeg hadde gjort feil, dvs bommet på hvor jeg skulle legge et papirark så han måtte gå 10 meter til "arbeidsplassen" min og finne det i en plastlomme der.

 

Problemet er vell det at du er ny der og er litt ydmyk. Eneste som hjelper er å sette ned foten og sette den ned hardt. Du må absolutt under noen omstendigheter aldri la deg bli trokket på. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sammlet opp så mye beviser som mulig og anmeldt kokos gjøkene du har som arbedisledere. Et bevismatriale til start er timelistene. Der vil det stå om du har jobbet for mye overtid i forhold til Norsk lov. Er noe endret på denne timelisten, er vell dette straffbar handling. Det vil særs slås hardt ned på grunnet mulig skattesvindel.

 

Nå skal det sies at jeg har ikke jobbet så lenge, men det er 3 andre der som av og til må jobbe så mye.

 

Nå må det noteres at dette kun gjelder om du nå er 100% ærlig i det du skriver.

 

Jeg har presentert dette fra mitt synspunkt, men prøvd å være så objektiv så mulig.

Lenke til kommentar
Dersom du føler det slik bør du ta kontakt med tillitsvalgte på bedriften dersom dere har det, er det ikke det kan du prøve å snakke med sjefen(e) om dette. Den eneste måten du kan bli kvitt problemet er å prate om det, sjekk med dine kollegaer om de ble behandlet på samme måte når de var nye.

 

Sålenge du tar imot dritten uten å si ifra om at nok er nok, så trur jeg du skal regne med at dritten vil fortsette å komme. Dersom du i tillegg er yngre enn både sjefene og andre ansatte vil det lett bli til at du blir hakkemat for de andre.

 

Dersom å ta opp saken ikke er et alternativ kan du vel alltids finne deg noe annet å gjøre.

 

 

Tillitsvalgte tror jeg ikke vi har, jeg har ihvertfall ikke blitt informert om det. I så fall er det en av sjefene.

Mine kollegaer har fått en del dritt de også, men ikke like mye ser det ut som.. Lærlingen og jeg mistrives endel pga "ledelsen" og føler oss som hakkemat..

Det er forøvrig 2 stk som er yngre enn meg, han ene er sjefene's "favoritt", men også blitt en god venn av meg.

 

Vil finne meg noe annet å gjøre etter jul, skal prøve å holde ut så lenge. Holder jeg ikke ut så forsvinner penga, og da forsvinner også bil og leilighet, og jeg sitter igjen uten noen ting. Så for at jeg skal klare å leve privat må jeg klare meg gjennom jobben. Litt ond sirkel.

Lenke til kommentar

Er det så ille så glem og få ordnet det, er det dårlig miljø i slike små firmaer og sjefen er en del av kulturen så er det umulig og endre det.

Er du tøff nok kan du selvsagt gi svar på tiltale og vise hvor skapet skal stå, det kan hende dette er det som virker, i noen firmaer har man en tøff tone og de som ikke er av samme virke kan få det tøfft.

Har selv jobbet i slike men jeg ignorerte alt og gjorde ting som det passet meg og ga f i sjefer og mas.

Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si og det er Si opp din stillin etter kontraktfestet oppsigelsestid.

Kom deg bort og finn deg en annen jobb for slike firma er neppe sunne over lang tid og en ting er sikkert og det er at sjefen aldri vil innrømme feil.

 

 

Han vil sjeldent innrømme feil, og vi omtrent alltid en grunn til han gjør en feil..

 

Må vel finne meg en ny jobb ser det ut som.. Miljøet er godt så lenge han ene sjefen ikke er der, alle blir litt frigjort når han ikke er der. Men når han er der så holder alle kjeft, og er helt stille osv.

 

Takk for støtten folkens :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Er det ikke "uansvarlig" av bedriften å sende folk til gjøre ting de ikke kan eller har papirer på?

 

Kan nevnes at bedriften her sender folk ut med bil og henger hvor de i dette tilfellet ikke har den nødvendige lappen for dette. Dvs henger "lappen"

 

Og nå har vi nettopp anskaffet oss truck, men ingen av oss har trucksertifikatet, ej heller ingen som skal få det ser det ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...