Gå til innhold

Here we go again :)


Anbefalte innlegg

Hva synes dere erfarne vann-kjølere om disse artikklene?

http://www.themodfathers.com/articles/waterbasics.php

http://www.themodfathers.com/articles/waterfaq.php

 

En del ting jeg er litt usikker på som blir nevnt her:

* Han nevner her at det ikke er gunstig å seriekoble vannblokkene (f.eks cpu -> nb -> gpu)

- Dette i motsetning til tråder jeg har lest i dette forumet. Her ble et hevdet at det var svært liten temp forskjell på vannet fra den første vannblokken i serien til den siste.

 

* Man bør bytte vann i systemet ca hver 3. måned?

- Er dette tilfellet?

 

* For kraftig pumpe er ikke gunstig for f.eks systemer med 10 mm slanger/dimensjoner eller mindre. Dvs alle AC sine systemer. 1200 l/t vil generere et for stort trykk og ugunstig trykk for denne dimensjonen.

- Erfaringer her?

 

En ting til:

Pga. plassproblemer er jeg tvunget til å ha vanntanken nede i kabinettet sammens med pumpa. Radiatoren plasseres i toppen. Hvordan best få luften ut av systemet?

Riktignok vil vanntanken stikke høyere opp enn pumpa...men trenger jeg en T-plugg eller noe helt øverst i kabinettet for å få lufta ut?

 

Takk til dere veteraner på området som fremdeles henger i forumet her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva synes dere erfarne vann-kjølere om disse artikklene?

http://www.themodfathers.com/articles/waterbasics.php

http://www.themodfathers.com/articles/waterfaq.php

 

En del ting jeg er litt usikker på som blir nevnt her:

* Han nevner her at det ikke er gunstig å seriekoble vannblokkene (f.eks cpu -> nb -> gpu)

- Dette i motsetning til tråder jeg har lest i dette forumet. Her ble et hevdet at det var svært liten temp forskjell på vannet fra den første vannblokken i serien til den siste.

 

Det er også det. I praksis vil temperaturstigningen være svært beskjeden' date=' jeg vil anta max +3-4grader´s forskjell mellom vann inn på CPU-, og vann ut fra GPU-blokk[/color']

 

* Man bør bytte vann i systemet ca hver 3. måned?

- Er dette tilfellet?

 

Jeg kan strengt tatt ikke se noen grunn til det. Bruker man rent vann i kombinasjon med f.eks. frostvæske eller tilsvarende additiv, så bør en slik blanding fungere adskillig lenger. Om den eksponeres for dagslys over tid, vil det imidlertid alltid være en viss fare for algevekst. I så fall bør hele systemet demonteres og rengjøres. Da holder det ikke med kun skift av vann.

 

* For kraftig pumpe er ikke gunstig for f.eks systemer med 10 mm slanger/dimensjoner eller mindre. Dvs alle AC sine systemer. 1200 l/t vil generere et for stort trykk og ugunstig trykk for denne dimensjonen.

- Erfaringer her?

 

Litt usikker på hva han mener her. Men de fleste har vel erfart at en kraftig pumpe ikke nødvendigvis gir noe bedre resultat.

 

En ting til:

Pga. plassproblemer er jeg tvunget til å ha vanntanken nede i kabinettet sammens med pumpa. Radiatoren plasseres i toppen. Hvordan best få luften ut av systemet?

Riktignok vil vanntanken stikke høyere opp enn pumpa...men trenger jeg en T-plugg eller noe helt øverst i kabinettet for å få lufta ut?

 

Den enkleste måten er nok å forsyne utgangen på radiatoren med en "T"-nippel som du nevner, for å evakuere luft gjennom den.

 

Takk til dere veteraner på området som fremdeles henger i forumet her! :)

Lenke til kommentar
Hva synes dere erfarne vann-kjølere om disse artikklene?

http://www.themodfathers.com/articles/waterbasics.php

http://www.themodfathers.com/articles/waterfaq.php

 

En del ting jeg er litt usikker på som blir nevnt her:

* Han nevner her at det ikke er gunstig å seriekoble vannblokkene (f.eks cpu -> nb -> gpu)

- Dette i motsetning til tråder jeg har lest i dette forumet. Her ble et hevdet at det var svært liten temp forskjell på vannet fra den første vannblokken i serien til den siste.

 

Det eneste stedet jeg ser han ikke anbefler serie er internt i radiator.

 

* Man bør bytte vann i systemet ca hver 3. måned?

- Er dette tilfellet?

 

Bruker du rent vann og litt egnet algedreper og antikorrosiver er det ingen grunn til å bytte mer enn toppen en gang i året vil jeg tro.

Husk at ferskt vann innholder mye luft som må ut hver gang du bytter. Mer vedlikehold, og liten eller ingen verdi å bytte ofte.

 

* For kraftig pumpe er ikke gunstig for f.eks systemer med 10 mm slanger/dimensjoner eller mindre. Dvs alle AC sine systemer. 1200 l/t vil generere et for stort trykk og ugunstig trykk for denne dimensjonen.

- Erfaringer her?

 

Det høres fornuftig ut. Det burde finnes en enkel måte å måle motstand og finne egnet pumpe deretter.

 

PS! jeg er ingen ekspert PC vannkjøling og bruker bare min erfaring fra motorsykkel-racing og andre relaterte elektromekaniske erfaringer.

Lenke til kommentar

Takk folkens! Man burde kanskje heller 'hive seg til' fremfor å lese flere artikler på området nå. Man blir jo bare forvirret :)

 

Dette er da en smart løsning for oss med miditower med tanke på å få luften ut av systemet. Her trenger man bare skru av lokket og luften vil gradvis bli presset ut...Ja?

Problemet er jo å finne pene løsninger samtidig som det skal være praktisk.

http://www.themodfathers.com/Articles/wate...erbasics/11.jpg

Lenke til kommentar
Det eneste stedet jeg ser han ikke anbefler serie er internt i radiator.

".....It is possible to run a system in series with the CPU block outlet feeding into the GPU block inlet and so on but this will lead to very poor performance from blocks later in the series as they will be being supplied with already hot water! It is much better to create separate branches for each block from the cool coolant out of the radiator. To split the flow you can use the following methods.."

 

Stoler på Skrue m. andre her. CPU -> NB -> GPU vil sikkert gå greit.

 

Når det gjelder for kraftig pumpe i forhold til dimensjonene å slanger ol. hevdet han at temperaturen faktisk kan øke!

600 l/t er sikkert mer enn nok for mine (snart ervervete) 3 stk. AC vannblokker samt evo 240 radiator.

 

"...For example if you have a number of sharp corners and 10mm piping, you do not want a 1200 ltr/pr/hr pump. This will create high back pressure, cause your pump to get hot and produce huge amounts of turbulence, slowing your water flow due to the increased friction. Most of the German kits are 10mm pipes, coiled radiators, high turbulence blocks and low capacity pumps."

Lenke til kommentar

Det skal sannsynligvis svært mye til før man evnt. får en økning i temperatur, som følge av en kraftig pumpe.

Det påpekes at pumpa vil kunne gå varm om mottrykket blir for stort?

Det tviler jeg sterkt på!

Klaringen mellom impeller og pumpehus i de pumpene vi gjerne bruker, er i de aller fleste så stor at pumpa (motoren) ikke vil bli mer belastet selv om man nærmest blokkerer trykksiden på pumpa. Det som derimot vil kunne skje, er at pumpa delvis kaviterer, dvs. "løper i sitt eget vann".

 

En annen sak er at om vannstrømmen / vannhastigheten gjennom radiatoren blir for stor, (som følge av en kraftig pumpe), så har enkelte tester påvist en viss økning i temperatur, ved at vannet ikke gis tid nok til avkjøling på sin ferd gjennom radiatoren.

 

Uansett snakker vi om "små" temperaturvariasjoner, antageligvis i størrelsesorden 2 til 4grader, i den grad dette måtte bety noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...