Gå til innhold

Kresen fantasy-elsker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått en advarsel mot nesten alle bøkene som er anbefalt her :p

Det skal ikke være lett altså. Ingen som er enige? :o

Et annet problem (og etter min mening et størret et) er at mange her anbefaler ukritisk sine yndlingsbøker/forfattere, uten å ta hensyn til dine preferanser. F.eks. noen anbefalte The Hitchhiker's Guide to the Galaxy som ikke er en bok for deg da dette er både science-fiction og "morsom" (som du ikke likte i Terry Pratchet bøkene). Har selv en del godbiter på lager, men holder litt tilbake til jeg vet hvilke av forslagene her som falt i smak. Har du lest noe i det siste? Noe du synest var bra/mindre bra?

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale trilogien 'Sagaen om den Siste Nattkrigeren' av Olaf Havnes.

 

Den handler om en gutt som læres opp av en gammel mann til å bli hans etterfølger som Nattkrigeren, som skal bekjempe Kraken (verdens hersker) og hans arméer. Dette høres kanskje banalt ut, men det er en fantastisk god fortelling.

 

Den er lettlest, men ikke for barn. Passer både for 'nye' Fantasy-fans og for de som har lest en del. Historien er full av twists, og det er også litt forbudt/tapt kjærlighet i bildet ;) Den er godt skrevet, og man blir lett involvert i handlingen. Min kone likte også disse bøkene godt, så de skulle passe for både gutter og jenter.

 

Det er ikke spesielt lange bøker, dessverre. Til gjengjeld har jeg lest de en 5-6 ganger, så det går opp i opp :)

 

Ellers så støtter jeg de som nevner Feists The Magician, den er flott. Har nylig lest hans Riftwar saga, den er også meget god men antakelig ikke det trådstarter er ute etter.

 

Skal du lese Tolkien er Silmarillion definitivt det beste valget.

 

Til slutt vil jeg takke for mange gode tips! Jeg har, som flere andre her, fått mye på listen over bøker jeg skal anskaffe nå :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått en advarsel mot nesten alle bøkene som er anbefalt her :p

Det skal ikke være lett altså. Ingen som er enige? :o

 

En av grunnene til at det er vanskelig å få entydige svar, er rett og slett at smaken som regel utvikles ved erfaring. De som har lest "alt" av fantasy over mange år vil naturligvis ha andre preferanser enn noen som akkurat har begynt å lese fantasy.

Lenke til kommentar

Et annet problem (og etter min mening et størret et) er at mange her anbefaler ukritisk sine yndlingsbøker/forfattere, uten å ta hensyn til dine preferanser. F.eks. noen anbefalte The Hitchhiker's Guide to the Galaxy som ikke er en bok for deg da dette er både science-fiction og "morsom" (som du ikke likte i Terry Pratchet bøkene). Har selv en del godbiter på lager, men holder litt tilbake til jeg vet hvilke av forslagene her som falt i smak. Har du lest noe i det siste? Noe du synest var bra/mindre bra?

 

Takk! Da vet jeg at det ikke er en bok for meg, nei.

Nå er jeg snart ferdig med The Gathering Storm, og elsker den! Er også veldig glad i Hunger Games bøkene, som forsåvidt er på nybegynnerstadiet. Kjærligheten er ikke så viktig som det virker som noen tror, men et lite avbrekk fra krig og fordervelse er jo litt bra. Dessuten er jeg mer ute etter kjærlighet som er uoppnåelig. Noe som kan gjøre historien enda "værre". Litt vanskelig å finne noe som kan måle seg med WoT, synes jeg, men det er nok sant som du sier at mange har postet sine yndlingsbøker/forfattere. Har lest om alle som har blitt foreslått, og har funnet ut at mange av dem ikke passer til det jeg ønsker meg :)

 

Det at mange har tipset om bøker som er litt "nybegynner", gjør forsåvidt ikke noe. Finnes jo noen sånne som er bra også, men jeg er egentlig ute etter noe litt mer omfattende. Noe som man virkelig setter seg inn i, og kanskje kan bruke litt tid på :) Hvis det hjelper noe videre?

Endret av Nynaeve
Lenke til kommentar

A Song of Ice and Fire-serien, som har blitt nevnt i tidligere poster, bør ABSOLUTT leses! Den inneholder mye av det meste, og man bør rett og slett ikke gå glipp av den. Du skrev at den burde være grotesk - det er den! - og selv om det ikke egentlig er en kjærlighetshistorie, er det nok å finne om romantikk og kjærlighet i den likevel :)

Lenke til kommentar

 Det at mange har tipset om bøker som er litt "nybegynner", gjør forsåvidt ikke noe. Finnes jo noen sånne som er bra også, men jeg er egentlig ute etter noe litt mer omfattende. Noe som man virkelig setter seg inn i, og kanskje kan bruke litt mye tid på :) Hvis det hjelper noe videre?

Da er A Song of Ice and Fire perfekt. Jeg har begynt på min andre gjennomlesning nå, og det er like kjekt andre gang!

Lenke til kommentar

A Song of Ice and Fire-serien, som har blitt nevnt i tidligere poster, bør ABSOLUTT leses! Den inneholder mye av det meste, og man bør rett og slett ikke gå glipp av den. Du skrev at den burde være grotesk - det er den! - og selv om det ikke egentlig er en kjærlighetshistorie, er det nok å finne om romantikk og kjærlighet i den likevel :)

 

Er dette en pågående serie, eller er den fullført nå? Liker ikke serier som ikke er ferdige; takler venteperioder dårlig :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Nå har jeg fått en advarsel mot nesten alle bøkene som er anbefalt her :p

Det skal ikke være lett altså. Ingen som er enige? :o

Et annet problem (og etter min mening et størret et) er at mange her anbefaler ukritisk sine yndlingsbøker/forfattere, uten å ta hensyn til dine preferanser. F.eks. noen anbefalte The Hitchhiker's Guide to the Galaxy som ikke er en bok for deg da dette er både science-fiction og "morsom" (som du ikke likte i Terry Pratchet bøkene). Har selv en del godbiter på lager, men holder litt tilbake til jeg vet hvilke av forslagene her som falt i smak. Har du lest noe i det siste? Noe du synest var bra/mindre bra?

 

Høres helt på trynet ut. Jeg elsker THGTTG, men Terry Pratchet kan jeg ikke fordra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...