Gå til innhold

Kresen fantasy-elsker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sliter med å finne lesestoff nå, siden jeg er en såpass kresen fantasy-elsker. Regner med at det er fler enn meg der ute, håper hvertfall det.

Har lest en del serier, og noen enkeltbøker. Håper noen kanskje kan relatere mine favoritter med noe, uten at de blir for like de jeg ikke liker :p Hehe.

Kanskje for mye å be om? :)

 

Jeg elsker: Tidshjulet, Twilight, Legenden om Deverry, Darren Shan o.s.v

Liker ikke: Harry Potter, The Dark Tower

 

Jeg liker ikke rein Science Fiction. Blir kjempe glad om det blir litt romantikk involvert, gjerne noe tåredryppende greier. Det bør være litt groteskt. Rett fram. Ikke sånn at folk dør og våkner opp om hverandre. Har lest få klassikere, så tips om dette blir også mottatt med et smil :D

 

Takk for oppmerksomheten! :)

Endret av Nynaeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikkje kva som ligg i «osv.», men ta ein titt på Steven Erikson sin serie «Malazan Book of the Fallen», Scott Lynch sin «Gentleman Bastard Sequence» og George RR Martin sin «A Song of Ice and Fire». Lister over bøkene som er gitt ut so langt i desse ligg i spoiler under, kopiert frå Wikipedia.

 

Kva klassikarar angår, har du lest Tolkien?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Malazan

  1. Gardens of the Moon (1999)
  2. Deadhouse Gates (2000)
  3. Memories of Ice (2001)
  4. House of Chains (2002)
  5. Midnight Tides (2004)
  6. The Bonehunters (2006)
  7. Reaper's Gale (2007)
  8. Toll the Hounds (2008)
  9. Dust of Dreams (2009)
  10. The Crippled God (forthcoming)

Dust of Dreams kom ut no i haust, so den tiande og siste kjem truleg mot jol neste år, eller tidleg 2011, om Erikson held fram med same skrivetempo. Det finst og tre, snart fire, noveller satt i same verd, og to, snart tre, andre bøker skrive av Ian Cameron Esslemont. (Esslemont og Erikson laga denne verda saman i utgangspunktet.)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Novellas in the Series

  1. Blood Follows (2002)
  2. The Healthy Dead (2004)
  3. The Lees of Laughter's End (2007)
  4. Crack’d Pot Trail (forthcoming)

Novels of the Malazan Empire

  1. Night of Knives (2005, written by Ian Cameron Esslemont).
  2. Return of the Crimson Guard (2008, written by Ian Cameron Esslemont).
  3. Stonewielder, (forthcoming, written by Ian Cameron Esslemont).

 

ASoIaF

  1. A Game of Thrones
  2. A Clash of Kings
  3. A Storm of Swords
  4. A Feast for Crows

Den femte boka, A Dance with Dragons, er under arbeid, men Martin forhaster seg ikkje, so kva tid den vert ferdig kan eg ikkje seie.

 

Gentleman Bastards

  • Lies of Locke Lamora
  • Red Seas Under Red Skies

Scott Lynch har planlagt sju bøker i denne serien, men arbeidet har tydelegvis gått veldig seint med bok 3, ettersom den andre kom ut juni 2007. Eg følgjer ikkje veldig mykje med, men eg har ikkje høyrd noko om nokon tentativ dato for nummer tre.

 

Lenke til kommentar
Veit ikkje kva som ligg i «osv.», men ta ein titt på Steven Erikson sin serie «Malazan Book of the Fallen», Scott Lynch sin «Gentleman Bastard Sequence» og George RR Martin sin «A Song of Ice and Fire». Lister over bøkene som er gitt ut so langt i desse ligg i spoiler under, kopiert frå Wikipedia.

 

Kva klassikarar angår, har du lest Tolkien?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Malazan

  1. Gardens of the Moon (1999)
  2. Deadhouse Gates (2000)
  3. Memories of Ice (2001)
  4. House of Chains (2002)
  5. Midnight Tides (2004)
  6. The Bonehunters (2006)
  7. Reaper's Gale (2007)
  8. Toll the Hounds (2008)
  9. Dust of Dreams (2009)
  10. The Crippled God (forthcoming)

Dust of Dreams kom ut no i haust, so den tiande og siste kjem truleg mot jol neste år, eller tidleg 2011, om Erikson held fram med same skrivetempo. Det finst og tre, snart fire, noveller satt i same verd, og to, snart tre, andre bøker skrive av Ian Cameron Esslemont. (Esslemont og Erikson laga denne verda saman i utgangspunktet.)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Novellas in the Series

  1. Blood Follows (2002)
  2. The Healthy Dead (2004)
  3. The Lees of Laughter's End (2007)
  4. Crack’d Pot Trail (forthcoming)

Novels of the Malazan Empire

  1. Night of Knives (2005, written by Ian Cameron Esslemont).
  2. Return of the Crimson Guard (2008, written by Ian Cameron Esslemont).
  3. Stonewielder, (forthcoming, written by Ian Cameron Esslemont).

 

ASoIaF

  1. A Game of Thrones
  2. A Clash of Kings
  3. A Storm of Swords
  4. A Feast for Crows

Den femte boka, A Dance with Dragons, er under arbeid, men Martin forhaster seg ikkje, so kva tid den vert ferdig kan eg ikkje seie.

 

Gentleman Bastards

  • Lies of Locke Lamora
  • Red Seas Under Red Skies

Scott Lynch har planlagt sju bøker i denne serien, men arbeidet har tydelegvis gått veldig seint med bok 3, ettersom den andre kom ut juni 2007. Eg følgjer ikkje veldig mykje med, men eg har ikkje høyrd noko om nokon tentativ dato for nummer tre.

 

 

Takk for mange gode tips! Nei, har ikke lest Tolkien, vet ikke om jeg får meg til å gjøre det heller. Ikke at det er noe jeg ikke liker ved ham eller noe, har egentlig ingen grunn til ikke å lese dem.

Likevel er det noe som gjør at den ikke er noe jeg har lyst til å lese. Burde jeg? :)

 

Leste bak på den derre "A Song Of Ice And Fire". Følte ikke at det var noe for meg, men kanskje den er det? Jeg fikk kanskje litt feil inntrykk av den. Skaper den en helt egen verden liksom? Eller bygger den på vår? Mye kjærlighet? Er den anbefalt, så kan jeg jo prøve den :)

 

Har lest veldig få klassikere, og enda færre jeg har likt. Tror Dracula er den eneste jeg har likt sånn ordentlig, og selv den ble litt for gammel. Jeg synes språket fort blir litt treigt i eldre bøker, men det kan være fordi jeg har lest feil bøker. Jeg prøver gjerne fler :)

 

 

 

The Sword of Truth-serien av Terry Goodkind er konge ;)

 

Takk! :) Skal sjekke den ut ;)

 

David Eddings sine bøker om Belgariad er bra, leenge sidan eg har lest dei.. Var ein serie til som eg ikkje kjem navnet på, men som var meget god også..

 

Leste bak på de også, og syntes kanskje ikke de var noe for meg. Overbevis meg? :)

 

Jeg leste Amuletten fra Sammarkand for et par år siden. Syns å huske at den var spennende. Tror det er første bok i en triologi.

 

Den har jeg hørt om, og prøvde faktisk å lese den en gang. Tror den ble litt glemt. Kanskje på tide å ta den fram igjen? :)

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Company <- flere hovedpersoner dør :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicle..._the_Unbeliever <- ganske slem åpning fra heltens side :)

 

Ellers har http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_E_Feist gode bøker.

 

edit: jeg går utifra at du kan lese de på engelsk. Hvis ikke så er vel narnia serien gode på norsk om jeg ikke husker feil.

Endret av noob11
Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Company <- flere hovedpersoner dør :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicle..._the_Unbeliever <- ganske slem åpning fra heltens side :)

 

Ellers har http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_E_Feist gode bøker.

 

edit: jeg går utifra at du kan lese de på engelsk. Hvis ikke så er vel narnia serien gode på norsk om jeg ikke husker feil.

 

Takk!!! De høres ut som noe for meg :D

Litt utenom det vanlige mønsteret :)

Skal sjekke de ut ;)

Lenke til kommentar

(En del av anbefalingene over er ganske tunge og kompliserte. Advarer spesielt mot Ice and Fire og Unbeliever seriene.)

 

 

Mine forslag.

 

The Hunger Games av Suzanne Collins. Science fiction, men ikke av "stjerneskip og romvesner"-typen. Er bedre enn man skulle tro etter å ha lest en enkel oppsummering av plottet.

 

The Sharing Knife serien av Lois Mcmaster Bujold. Fantasy.

 

The Dresden Files av Jim Butcher. Urban fantasy. Action og mysterier. Buthcer har en ren fantasy serie, Codex Alera, som også er verd å lese.

 

Hollows serien av Kim Harrison. Urban fantasy.

 

Anita Blake serien av Laurell K. Hamilton. Urban fantasy. Begynner ganske bra, blir verre og verre. Har ikke lest de siste bøkene.

 

Mistborn trilogien av Brandon Sanderson. Fantasy. Samme fyren som skriver ferdig Wheel of Time. Ok skrevet, men jeg likte ikke plottet/slutten noe særlig.

 

Night Angel trilogien av Brent Weeks. Fantasy.

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Vil absolutt anbefale "A Song of Ice and Fire" eller "Malazan Book of the Fallen", som nevnt tidligere. :)

Som du sier så kan ASoIaF virke litt kjedelig, men du bør gi deg en sjanse, det er vel ikke en helt standard serie der den snille helten overlever alt.

Lenke til kommentar

Kom på navnet på den serien eg las for lenge siden.. The Runelords av David Farland. Husker ikkje så mykje igjen, men likte bøkene veldig godt.

 

"The Runelords is a fantasy series by author David Farland. In the universe of The Runelords, there exists a unique magical system which relies on the existence of distinct bodily attributes, such as brawn, grace, and wit. These attributes can be transferred from one individual (or animal) to another in a process known as "giving an endowment". Lords who have taken many endowments become extremely powerful, almost superhuman, and are known as Runelords."

Lenke til kommentar
(En del av anbefalingene over er ganske tunge og kompliserte. Advarer spesielt mot Ice and Fire og Unbeliever seriene.)

 

 

Mine forslag.

 

The Hunger Games av Suzanne Collins. Science fiction, men ikke av "stjerneskip og romvesner"-typen. Er bedre enn man skulle tro etter å ha lest en enkel oppsummering av plottet.

 

The Sharing Knife serien av Lois Mcmaster Bujold. Fantasy.

 

The Dresden Files av Jim Butcher. Urban fantasy. Action og mysterier. Buthcer har en ren fantasy serie, Codex Alera, som også er verd å lese.

 

Hollows serien av Kim Harrison. Urban fantasy.

 

Anita Blake serien av Laurell K. Hamilton. Urban fantasy. Begynner ganske bra, blir verre og verre. Har ikke lest de siste bøkene.

 

Mistborn trilogien av Brandon Sanderson. Fantasy. Samme fyren som skriver ferdig Wheel of Time. Ok skrevet, men jeg likte ikke plottet/slutten noe særlig.

 

Night Angel trilogien av Brent Weeks. Fantasy.

 

Takk! :) Den første du foreslår har jeg allerede lest :) Likte den veldig godt, men jeg er litt sånn at jeg ikke liker at helten overlever. Jeg liker det når helten er like sårbar som andre, og at det kanskje ikke alltid er en såkalt Happy Ending.

 

"Anita Blake serien av Laurell K. Hamilton. Urban fantasy. Begynner ganske bra, blir verre og verre. Har ikke lest de siste bøkene. "

 

Hva mener du med verre og verre? Kjedelige eller eklere/skumlere/spennende? :)

Lenke til kommentar
Unbeliver serien er nok tyngre enn feks dresden files (som forøvrig er god (og som finnes som TV serie)), men jeg vil ikke si det er noe særlig tyngre enn wheel of time som TS alt har lest. Det er ikke noe galt i å lese litt tunge bøker heller ;)

 

En lett bok noe utenom det vanlige er http://en.wikipedia.org/wiki/Orcs:_First_Blood :)

 

Takk! Skal sjekke det ut ;)

 

Vil absolutt anbefale "A Song of Ice and Fire" eller "Malazan Book of the Fallen", som nevnt tidligere. :)

Som du sier så kan ASoIaF virke litt kjedelig, men du bør gi deg en sjanse, det er vel ikke en helt standard serie der den snille helten overlever alt.

 

Jeg synes at det som står om de bøkene kanskje ikke får meg til å ville lese dem. Om det ikke skjer noe HELE tiden, er ikke det noe problem, men noe må skje.

Helst gjerne noe som man ikke forventer.

Lenke til kommentar

Alt av David Eddings anbefales sterkt, bra historie med magi, kjærlighet, strategi og vold.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Belgarion Første 5 bøkene i serien. Starter med disse.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Malloreon Samme folka, 5 til bøker, følger opp Belgarion.

 

Det finnes også biografier av noen av hovedfigurene, veldig interresant og lese livshistoriene dems og tidligere bragder.

 

Den finnes på engelsk og norsk og en rekke andre språk, anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...